5. 1. 2008 11:29 − 3809× − 41

Konec legendy jménem Rally Dakar?

Francouzský tisk vyslovuje obavy, zda zrušení 30. ročníku Rallye Dakar neznamená konec tohoto závodu vůbec.

Sobotní francouzský tisk vyslovuje obavy, zda zrušení jubilejního 30. ročníku Rallye Dakar, který měl dnes začít v Lisabonu, neznamená konec tohoto závodu vůbec. Poukazuje přitom na stále silnější teroristickou hrozbu v oblasti, kterou rallye tradičně vede.

"Oblasti, kudy by v Africe rallye mohly vést, jsou stále vzácnější. Zrušení tohoto ročníku by tedy mohlo znamenat smrt rallye na africkém kontinentu vůbec. Organizátoři Rallye Dakar sice slibují, že se v roce 2009 vrátí, ale těžko tomu věřit," napsal list Libération.

Podle něj byl osud 30. ročníku zpečetěn už od 24. prosince, kdy byli v Mauritánii zavražděni čtyři francouzští turisté, a od zabití tří mauretánských vojáků o dva dny později. Odpovědnost za tyto útoky se přičítá místní větvi teroristické organizace Al-Káida.

I deník Le Figaro vznáší otázku, zda se Rallye Dakar bude moci vzpamatovat. Cituje mimo jiné jejího šestnáctinásobného účastníka Henriho Pescarola, který vyslovil obavu, že velké mezinárodní motoristické soutěže se od nynějška budou konat mimo Afriku.

Patrice Clerc, prezident společnosti ASO, jež rallye organizuje, to v rozhovoru pro Le Parisien nevyloučil. "Je na nás, abychom objevili a nabídli podobné dobrodružství, jako je Dakar. Máme projekty, trasy s pískem i bez něho," řekl na otázku, zda by se v případě, že se Afrika pro rallye uzavře, mohl závod konat v Jižní Americe, jak prý zaznělo v některých návrzích.

Šéf dakarské rallye Etienne Lavigne nicméně nepředpokládá, že by historie závodu měla být u konce. Otevřeně vyhlásil, že rallye letošní události přežije a v roce 2009 se vrátí. "Bude to znovu velký závod. Od zítřka na tom začneme pracovat," uvedl.

Sportovní deník L'Équipe však upozorňuje, že až budoucnost ukáže, zda je existence Rallye Dakar ještě možná. Zvyšování nebezpečí terorismu v severní Africe podle něj ale nevybízí k optimismu. Konstatuje mimo jiné, že jde o první případ, kdy byla mezinárodní sportovní soutěž zrušena kvůli teroristické hrozbě, a uvádí, že to v Africe neprospěje nikomu s výjimkou právě teroristů.

Deníky poukazují také na velké finanční ztráty plynoucí ze zrušení závodu. Le Parisien napsal, že rozpočet závodu, nepočítá-li se televize, byl dvanáct milionů eur (asi 310 miliónů korun) a že závod s sebou nese investice za desítky miliónů eur.

Komentářů celkem: 41
5. 1. 2008 21:3521
0 0
No uvidíme...smajlíksmajlíksmajlík snad nám ho nezruší
A přidávám další perlu z Blesku:"...uznal pilot Lukáš Tomeček"...kdo to sakra píše(ty noviny)?
5. 1. 2008 21:4322
0 0
Gill:pořádně si přečti můj příspěvek a příspěvek na který jsem reagoval. Ty zatím málo známé soutěže se mohou stát novými symboly (Dakary)
Mimo mísu: Lukáše Bauera já znám 8 let a dnes už je hodně známý celkově. Neumannová byla hvězda, už není...
Loa
5. 1. 2008 22:1423
0 0
Možná by nebylo špatné jet Dakar od spodu, třeba z JAR, cíl by byl zachován, stejně se startuje pokaždé z jiného místa.......
Ale nevím, jaká je situace v ostatních zemích jižně od Senegalu.smajlík
5. 1. 2008 22:5724
0 0
trapas trapackej trapakovskej ztrapasenejsmajlíksmajlíksmajlíksmajlík
6. 1. 2008 09:5825
0 0
kuře:Vojtěch Štajfsmajlíksmajlíksmajlík
6. 1. 2008 12:1026
0 0
buzekpar: V určitém smyslu máte pravdu. Ale je tu i jiná věc. Kdo viděl třeba jen parc fermé před startem Dakaru, tak pochopí, že takováto monstrózní akce se dá dělat opravdu jen v Africe, v poušti, prostě někde v pustině... Prestiž Dakaru se budovala celých 30 let. Pomalu, krok za krokem. Přicházely tovární týmy ve všech kategoriích, ale pořád a dlouhé roky to byla dá se říct francouzská specialita. Až v devadesátých letech se stal Dakar nesmírně populární ve Španělsku, Itálii a Japonsku... A postupně i v dalších zemích. Ale nelze opomenout to, že organizátoři za ty roky do propagace investovali miliony a miliony v jakékoliv měně. Soutěže v Maroku, Tunisu, Egyptě může postihnout velmi rychle podobný osud. Evropské "rajdy" ve Španělsku, Itálii, Portugalsku nemají šanci pojmout takové startovní pole. Navíc maratón musí být opravdový maratón, extrém. Vypracovat se na podobnou úroveň může za pár let jakákoliv soutěž, v Číně, v Mongolsku, v Austrálii. Ale musí být dlouhá, těch 10.000 kilometrů je jakýsi etalon. A musí se investovat právě do propagace extrémní částky... Jižní Ameriku nevidím růžově... Režimy inklinující ke komunismu, neustálé převraty, v horách všude možně nějací partizáni...
6. 1. 2008 12:1827
0 0
Nevím, ale soutěže startující mimo evropu budou hrozně náročné na logistiku a prachy. Přeci jen se jedná o stovky soutěžících. To není formule 1 s cca. 20 auty. Dakarské týmy mají podpůrné posádky a tak. T
6. 1. 2008 12:4928
0 0
myslím, že asie není od Evropy zas tak daleko, s Afrikou to vydim velice bledě pro příští roky.
6. 1. 2008 12:5429
0 0
Já myslel spíš tu variantu s jižní amerikou.
6. 1. 2008 12:5430
0 0
Asie vypadá nadějněni.
6. 1. 2008 15:2631
0 0
to Loa: Projet Afriku skrz a bezpečně je nemožné... Z cesty odspodu směrem nahoru jsou nebezpečné, výběrem - Angola, Kongo, Nigérie, Libérie, Sierra Leone, Pobřeží Slonoviny, Mali. Ve všech těchto zemích dochází k menším či větším bojůvkám. A určo sem na pár států zapomněl. To že třeba v Libérii bylo nedávno podepsáno příměří nic neznamená.. zůstává tam množství polovojenských dobře ozbrojených jednotek, které se skládají převážně z mužů zvyklých jen na boj, a drogy, a to od mládí... Takže tudy cesta taky nevede smajlík
6. 1. 2008 15:2632
0 0
to Loa: Projet Afriku skrz a bezpečně je nemožné... Z cesty odspodu směrem nahoru jsou nebezpečné, výběrem - Angola, Kongo, Nigérie, Libérie, Sierra Leone, Pobřeží Slonoviny, Mali. Ve všech těchto zemích dochází k menším či větším bojůvkám. A určo sem na pár států zapomněl. To že třeba v Libérii bylo nedávno podepsáno příměří nic neznamená.. zůstává tam množství polovojenských dobře ozbrojených jednotek, které se skládají převážně z mužů zvyklých jen na boj, a drogy, a to od mládí... Takže tudy cesta taky nevede smajlík
6. 1. 2008 16:3733
0 0
Afrika už není bezpečná nikde... Stačí se jen podívat, v kolika zemích je islám státním, nebo většinovým náboženstvím. A kde je islám, tam je živná půda pro tyhle extremisty a teroristy. Myslíte si, že se pojede Safari, soutěž IRC? Já ne... A to šlo jen o jejich volby... Malé, nebo větší ozbrojené šarvátky jsou pořád někde...
6. 1. 2008 16:4934
0 0
Padlo tady i to, jak početné mají doprovody všechny tovární týmy a velké privátní týmy... I to je jedním z problémů. Zrušili "letecké" mechaniky. Tak každý tým nasazuje mnohem více asistenčních vozidel plných mechaniků a náhradních dílů. A opět se vrátila doba, kdy sehraný tým přes noc postaví vlastně nové auto... Když jezdil Dakar tovární tým Porsche, měl vždy 3 ostré soutěžní vozy, dvakrát zvítězil, měl dva nebo tři doprovodné MANy a to je všechno. Loni na 5 fabrických Volkswagenů jelo přes 40 doprovodných vozidel. Je to normální? A opět jsme u jádra věci. Nebylo by lepší, vrátit se ke kořenům, jinými slovy k sériové produkci? Pak by také měli šanci uspět soukromníci! A jsme u problému, který trápí i klasické rallye. Všechny speciály, ať už se nazývají WRC, S2000, S1600, kit car a podobně jsou nádherné, překrásné, ale svým způsobem škodlivé... Předražily tenhle krásný sport a zavřely ho na té nejvyšší úrovni soukromníkům. A Dakar i klasické rallye se dostaly tam, kde je Formule 1, WTCC, MotoGP a další exkluzivní kategorie... Tovární týmy jsou tu proto, aby sklízely slávu a vyhrávaly, všichni ostatní tvoří kompars, aby ti slavní mohli vůbec existovat... Já vím, je to mimo téma, ale vzpomene si někdo ještě na dobu, kdy dobří soukromníci pořádně zatápěli fabrikám? A nejen v rallye?
6. 1. 2008 18:2135
0 0
welká škoda pro všechny...........
6. 1. 2008 18:5936
0 0
Pane Vrátile úplně s Vámi souhlasím. Loni jsem se byl na evropské části Dakaru podívat a když jsem na technické přejímce vidět tu hromadu doprovodných kamiónů a aut Red Bull WV teamu, tak jsem se nestačil divit. A to nemluvím o Mitsubishi, KTM apod. Soukromníci už budou vždy hrát jenom druhé housle. smajlík
6. 1. 2008 19:4437
0 0
... ano bohužel, peníze, peníze a zase jenom peníze...
6. 1. 2008 19:5338
0 0
Bobor: a lepší už to nebude...ale nemá cenu to furt omílat, bez peněz nemůžeš ani do metra, natož do nějakýho sportu a už vůbec ne do motoristickýho...
6. 1. 2008 20:2039
0 0
Na druhou stranu, Dakar zrovna moc netrpěl tím, že by na něj bylo potřeba hodně peněz.. Rok od roku se hlásilo víc závodníků a i ta špičková konkurence se rozrůstala. Jediný problém je tu bohužel ta bezpečnost smajlík
6. 1. 2008 20:5140
0 0
To Josef Vrátil:smajlíkOsobně si ještě pamatuju Jirku Sedláře, ten zlobil fabriku....
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!