5. 1. 2008 11:29 − 3806× − 41

Konec legendy jménem Rally Dakar?

Francouzský tisk vyslovuje obavy, zda zrušení 30. ročníku Rallye Dakar neznamená konec tohoto závodu vůbec.

Sobotní francouzský tisk vyslovuje obavy, zda zrušení jubilejního 30. ročníku Rallye Dakar, který měl dnes začít v Lisabonu, neznamená konec tohoto závodu vůbec. Poukazuje přitom na stále silnější teroristickou hrozbu v oblasti, kterou rallye tradičně vede.

"Oblasti, kudy by v Africe rallye mohly vést, jsou stále vzácnější. Zrušení tohoto ročníku by tedy mohlo znamenat smrt rallye na africkém kontinentu vůbec. Organizátoři Rallye Dakar sice slibují, že se v roce 2009 vrátí, ale těžko tomu věřit," napsal list Libération.

Podle něj byl osud 30. ročníku zpečetěn už od 24. prosince, kdy byli v Mauritánii zavražděni čtyři francouzští turisté, a od zabití tří mauretánských vojáků o dva dny později. Odpovědnost za tyto útoky se přičítá místní větvi teroristické organizace Al-Káida.

I deník Le Figaro vznáší otázku, zda se Rallye Dakar bude moci vzpamatovat. Cituje mimo jiné jejího šestnáctinásobného účastníka Henriho Pescarola, který vyslovil obavu, že velké mezinárodní motoristické soutěže se od nynějška budou konat mimo Afriku.

Patrice Clerc, prezident společnosti ASO, jež rallye organizuje, to v rozhovoru pro Le Parisien nevyloučil. "Je na nás, abychom objevili a nabídli podobné dobrodružství, jako je Dakar. Máme projekty, trasy s pískem i bez něho," řekl na otázku, zda by se v případě, že se Afrika pro rallye uzavře, mohl závod konat v Jižní Americe, jak prý zaznělo v některých návrzích.

Šéf dakarské rallye Etienne Lavigne nicméně nepředpokládá, že by historie závodu měla být u konce. Otevřeně vyhlásil, že rallye letošní události přežije a v roce 2009 se vrátí. "Bude to znovu velký závod. Od zítřka na tom začneme pracovat," uvedl.

Sportovní deník L'Équipe však upozorňuje, že až budoucnost ukáže, zda je existence Rallye Dakar ještě možná. Zvyšování nebezpečí terorismu v severní Africe podle něj ale nevybízí k optimismu. Konstatuje mimo jiné, že jde o první případ, kdy byla mezinárodní sportovní soutěž zrušena kvůli teroristické hrozbě, a uvádí, že to v Africe neprospěje nikomu s výjimkou právě teroristů.

Deníky poukazují také na velké finanční ztráty plynoucí ze zrušení závodu. Le Parisien napsal, že rozpočet závodu, nepočítá-li se televize, byl dvanáct milionů eur (asi 310 miliónů korun) a že závod s sebou nese investice za desítky miliónů eur.

Komentářů celkem: 41
5. 1. 2008 11:581
0 0
Co se změní do příštího roku ohledně situace v Africe? Nic! Proto je jasné, že Dakar jako takový končí a bojím se, že přesunem do jiných oblastí ztratí punc dobrodružství. smajlík
5. 1. 2008 12:162
0 0
Souhlasím ze Shackim...taky si myslím, že Dakar skončil...
5. 1. 2008 12:313
0 0
Už to nikdy nemůže bejt jako dřív..to je dost jasný.S tohohle se ta soutěž už těško vspamatuje smajlík
5. 1. 2008 12:484
0 0
Se sílícím terorismem tu už půjde opravdu jen těžko...
5. 1. 2008 12:515
0 0
punc dobrodruzstvi treba ne, jsou dobrodruznejsi mista, trebas v Asii. ale DAKAR je pojem a kult a ostatni jsou jen dalkove souteže. spis ztrati prestiz a silu pojmu a dojmu. pak nezbude nic jineho nez. kral je mrtev, at zije kral. ale co bude dal se uvidi. treba to tak horky nebude......za rok .)
5. 1. 2008 13:026
0 0
Jižní Amerika? Tipuju si spíše poušť Gobi. Japonci a Korejci to mají za rohem a trh pro terénní vozy je tam mnohem větší než zaostávající Afrika. Čínské úřady by jistě zajistili zázemí i bezpečnost.
5. 1. 2008 13:127
0 0
a co na to sejkove? smajlík
5. 1. 2008 13:168
0 0
Možná,že Dakar jako takový už nebude.Bude se to jen jmenovat jinak.Proč by se to nemohlo jet v J.Americe,Číně,i severní amerika má poušť.Prestiž tomu dodaj ti jezdci.Nebo by jste se na to nedívali,kdyby naši jeli třeba v Číně?
5. 1. 2008 13:189
0 0
Letočním vítězem Dakaru je Usáma smajlíksmajlíksmajlík
5. 1. 2008 13:4010
0 0
marty66: to ano jezdci ano. Ale jsou veci kterym nalezi ucta a respekt jen se vyslovy, a to je presne Dakar! Dakar je Dakar jen jeden, soutez cerneho kontinetu, kus historie. to je asi jako svedska rally a norsko, oboje snih a prestizni jezdci presto svesko je svedsko.......ma minulost.......prestiz. podivej se jak se plamene hovorilo o vyloceni monte carla z MS. to jsou proste veci, ktery maji svou vahu.
5. 1. 2008 13:4211
0 0
ale v jednom meli poradatele pravdu, kdyz slibovali, ze na letosni dakar posadky nezapomenou smajlík
5. 1. 2008 13:4512
0 0
myslim, ze to bude mnit i ekonomicky dopad, spousta sponzoru se muze distancovat a jezdcu. nebude pro ne prestizni startovat nekde v JA, ASII....treba se pletu treba bude zajem daleko vyssi........kazdopadne je to smutnesmajlík
5. 1. 2008 14:2313
0 0
Naprostý souhlas se Shackim! Myslím, že jsem se podobně vyjádřil na jiném místě. V Africe se za rok prostě nic nezmění a situace bude stejná jako je teď, takže jsem toho názoru, že to je opravdu konec Dakaru. A k vyjádření, že se vymyslí něco nového... Dakar je Dakar, právě proto, jaký je a že se jede od někud do Dakaru. Dakar je prostě symbol... Podobných soutěží se jezdí celá řada, ale s minimální publicitou. Kdo z Vás ví, kdo vyhrál kterou Baju? Myslím, že skoro nikdo... Pár skalních... Proč neuspěly pokusy typu Paříž-Moskva, Paříž-Peking a podobně? Neměli proti Dakaru šanci! Ale to je tak obdobně i v jiných případech. Mount Everest není zdaleka nejtěžší hora pro horolezce, ale je nejprestižnější... Le Mans je dnes naprostý guláš a bitvy automobilových giganů patří dávno minulosti. Ale pořád je to Le Mans...
5. 1. 2008 18:2214
0 0
Bohužel Afrika už je taková jaká je... Drtivou většinou současné humanitární hmotné/finanční pomoci si tam rozdělují pánové nahoře pro sebe a své blízké. A z ostatní lid oblbují řečmi o tom, že jim nikdo nechce pomoct. A zástupci lidu se seberou a jdou loupit, vraždit, když jim údajně nechce nikdo pomoci... Bohužel, taková je dnešní Afrika a jak říkali Shacki a p. Vrátil, během roku, ba ani pěti se to nezmění. Tááákže, pořadatelé, stojí před vámi oříšek? Kam s největším a nejslavnějším raidem světa? V mysli se mi vybízí střední či východní Asie, třeba... Každopádně, s Dakarem ti vidim (stejně jako s celou Afrikou) bledě smajlík
5. 1. 2008 18:2815
0 0
přesně tak. už je naprostý konec. Lepší to v africe v nejbližší době nebude a když to pojedou třeba do Káhiry tak nevim, jestli to bude ono. Podle ně by to nělo zůstat v Africe ale ta nestálá situace v těch zemích, to je jeden velkej kolotoč. Asijský závod by byl možný např. v Saudské Arábii nebo Čína-Mongolsko ale co al-káida? vždyť to ty parchanti mají snad ještě blíž? I když ta čína by snad mohla bejt, ty tam mají všechny spočítanýsmajlík. Doufám, že se nějaká alternativa najde, nebude to už takoví, ale snadsmajlíksmajlíksmajlík
5. 1. 2008 19:1916
0 0
to Josef Vrátil: Dakar je sice pro některé symbol (pro jiné např. Wimbledon aj.), ale podobné soutěže měly malou publicitu a neměly šanci právě proto, že se jel Dakar. Pokud tak nebude, šanci a možnost větší publicity rozhodně mají.
5. 1. 2008 19:4317
0 0
Taky se bojím, že loňský Dakar byl ten poslední. Na jednu stranu je to správný, že to zrušili, ale zase na druhou to nahrává jen teroristům. Soutěži to jen uškodí. Když byla olympiáda v Aténách, taky všichni říkali, že je tam vysoká pravděpodobnost útoku... Měli prostě soutěžícím říct, jaká je situace a ať se rozhodnou oni, nakolik jsou odvážný. Kdyby k nečemu došlo, bylo by to špatný, jenže když nebudou mít teroristi možnost útoku tady, najdou si stejně jiný pole působnostismajlík A navíc mi připadájí divný výroky typu: "nemá cenu riskovat životy jen kvůli závodu" tak tohle mi zrovna v rámci Dakaru příjde vzhledem k jeho obětem jako trochu černej humor... No nic, doufejme, že se za rok odstartuje, ale bojim bojim, že nesmajlík můžem se jen utěšovat tím, že do New Yourku taky lidi nepřestali lítat po 11. září...Jenže kdo by ze soukromníků investoval miliony do aut a motorek, když si nebude jistej, jestli mu to k něčemu bude.smajlík
5. 1. 2008 20:0918
0 0
Jedna perla z Blesku kde Aleš Loprais popisuje jeho závodní Tatru :TLUMIČE

Jsou z Ameriky dělané na míru pro nás. Může se stát, že po nějakém větším skoku vychčije. Pro tenhle případ je tam zabudovaný i druhý tlumič, se kterým se dá dojet etapa.

smajlíksmajlík
Aspoň byl důvod se zasmát když už se to všechno podělalo .Dave-lamino
5. 1. 2008 21:0619
0 0
... podle mě Dakar přežije..., točí se tam až příliš mnoho peněz..., za rok si řeknem...
5. 1. 2008 21:2720
0 0
buzekpar:Dakar je legendou, když zanikne nebude žádná náhražka. Jméno Thierry Sabine zná každý znalý, ale o dalších rally málokdo ví i jen odkud kam směřují.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!