Zdeněk Vrátníček k nešvarům v rallysportu potřetí

Do třetice přinášíme rozhovor se Zdeňkem Vrátníčkem na téma rallye a související nešvary a problémy.

Do třetice přinášíme rozhovor se Zdeňkem Vrátníčkem na téma rallye a související nešvary a problémy. V prvním dílu jsme popsali, jak to chodí v orgánech FIA a FAS, ve druhém jsme přinesli i některé návrhy na možná řešení kritizované situace. Třetí pokračování se bude týkat bezpečnostních prvků, rozdělování dotací, ale i třeba podivného postoje Škodovky k podpoře motoristického sportu.

Jaký je tvůj názor na používání bezpečnostních prvků?

Je jasné, že nikdo nezpochybňuje význam ochranných rámů, pásů a sedaček! Ale připadá mi zbytečné, když pásy, které já ve svém autě použiji pětkrát do roka na jeden den, musím po pěti letech vyhodit a to i v tom případě, kdyby ležely na polici ve skladu naprosto nepoužité. To se týká i sedaček – a to podle mne nemá logiku.

Jinak, jak už jsem někde dříve psal, tak když si na sebe takhle v parném létě soukám nehořlavé prádlo, třívrstvou nehořlavou kombinézu, kuklu, rukavice, helmu atd., tak mám spíše ve svém věku strach z infarktu, než z ohně. Navíc takhle navlečen, jako na Sibiř, mám reakce, jako medvěd po zimním spánku. Dříve jsme jezdili v tričku a riflích, pochopitelně v helmě a nemám pocit, že by mne to nějak ohrožovalo. Někde mám i filmové záběry jedné posádky dokonce v plavkách . Myslím, že některé věci, jako např. jásavým plamenem hořící "nehořlavé" obložení rámu apod. spíše můj výkon omezují, než mi k němu přispívají.

Tady by bylo možná lepší zejména ve sprintech nelpět tak dogmaticky na výbavě, jako kdybych měl jet Monte Carlo. U nás např. striktně vyžadované spodní nehořlavé prádlo / a s velkou oblibou pokutované ! / a obuv byla dlouho a dlouho na závodech v Rakousku pouze doporučovanou výbavou. To jen potvrzuje má slova o tom, že jsme v mnoha věcech papežtější než papež sám, jak by opět pravil klasik. A zbytečně. Stejně je vždy rozhodujícím bezpečnostním prvkem způsob jízdy samotné posádky.

Jsem zvědav, jak zamává s počtem posádek již v brzké době ohlašovaná nutnost použití HANS systému, což je investice v řádu cca 120 tisíc korun na posádku. To mnozí, včetně mne, asi již nebudou ochotni investovat, navíc já v takovém postroji ani jezdit nechci. Pokud by alespoň pro rallysprinty došlo k vyjímce v nutnosti použití, bylo by to jenom dobře!

Změňme trochu téma. Jak se díváš na systém financování, či rozdělování dotací?

Jistě by nebyl problém zveřejnit použítí dotací na motoristický sport, poskytovaných ze státního rozpočtu a hlavně určených pro závodníky . Obavám se ale, že by to bylo velmi zajímavé i smutné čtení. Mohla by se třeba i rok dopředu zveřejnit kritéria pro určení státní reprezentace, aby následné určování a přidělování dotace nemělo příchuť zákulisních jednání. Když jsem před mnoha lety na ustavujícím sjezdu Autoklubu v Lucerně zvedal ruku pro vznik něčeho nového, aby nás již ten nenáviděný Svazarm tak nevysával a nenechával si státní dotace pro brance a další vojenské aktivity, netušil jsem, že tok tehdy slibovaných a jistě oprávněně nárokovaných peněz směrem od Sazky k závodníkům doteče přes ministerstvo školství a sportu jenom do hezké budovy v Opletace, případně dále jenom k n ě k t e r ý m motoristům, či pořadatelům.

Taky chci věřit, že např. pánové Topolánek, Zounar, Čtvrtníček a jiní "pravidelní" účastníci zejména jednoho pražského podniku si zaplatili a taky v plném třídenním rozsahu absolvovali pro ostatní zcela povinnou rally školu, nutnou pro vystavení licence motoristického sportovce. Určitě může FAS doložit, v kterých dnech to bylo, ale pozor, aby se nám to nekrylo s termínem nějaké státní návštěvy mimo republiku /chtělo se mi říci lyžařského výletu/, či s termíny zájezdových divadelních představení….

Tím chci říci, že by měl platit jeden metr nejenom v tomto případě …!

Jaký máš názor na pozici našeho našeho výrobce automobilů a na jeho podporu soutěžního sportu, protože vlastně jezdíš především s jeho vozy ?

Je to zvláštní, nejvýdělečnější automobilka u nás, zdráhám se už použít výraz "česká", chlubící se velmi často 100-letou historií ve sportu / ovšem který že to vůz Škoda před 100 lety jezdil?/ -a přesto je její dnešní vztah k motorsportu velmi podivný. Na podporu drogami prolezlou cyklistickou akce je schopna poskytnou přes 200 vozidel a desítky milionů na propagační materiály, další desítky milionů investuje do mistrovství světa v hokeji a do německé hokejové ligy, není však schopna postavit jeden jediný vůz skupiny S 2000… !!

Navíc pokud mám správné informace, tak počet mechaniků ve sportovním oddělení, či v jeho zbytku, se blíží třem… Tahle kritika míří na nynější stav, přes mnohé výhrady a chyby musíme škodovákům poděkovat za vývoj a nasazení, jak Oktávky, tak i Fábie WRC.

Ale když si vzpomeneme na nedávný trapný konec pohárového závodění s Fábiemi, kdy byli promotér seriálu a hlavně posádky hozeni přes palubu" pro směšnou úsporu, tak nám to dokreslí nynější vztah majitelů automobilky k soutěžnímu sportu. I když jsou informace, že snad konečně začala příprava vozu S 2000, tak i tato akce, kvůli které dle mnohých došlo i k rozchodu ex-tovární posádky, neprobíhá, když to nazvu velmi ohleduplně, plně standartním způsobem .

Ale to je stejně spíše závodění pro špičku. Škodovka dříve plnila úlohu dodavatele vozů pro poloamatérský sport. Vždyť v minulosti šly koupit vozy 120 S, 130RS, LR, Favority skupiny A, pohárové Favority, následně i kitové vozy Felicia 1300 i 1600 a pochopitelně i speciální díly k nim. Dnes nekoupíš nic !!

Je skutečně takový problém vyvinout a vyrobit pochopitelně na komerční bázi Fabii R2, či R3, aby bylo s čím jezdit? Nebo alespoň vyvinout a vyrobit komponenty, umožňující našim šikovným jezdcům si takové auto postavit doma v dílně tak, jak to funguje u jiných výrobců ? Asi je to problém a velký, ale je to pro škodovku cesta do pekel.

Někdo se třeba usmívá nad Dacií Logan, ale alespoň má někdo snahu. Já už také nechci dělat ve své dílně vývoj a bát se každého vytočení motoru, zda zase něco neulítne, což je bohužel pravidlem, já chci koupit vyzkoušené tovární komponenty a jezdit, nespravovat ! Ono totiž i pro začínajícího jezdce – a jak bylo i na některých příkladech jasně vidět – není zrovna nejlepší co nejdříve sednout do vozu sk.N 4 s výkonem pod 300 koní. V případě tak výkonného vozu je pak i drobná chyba dost často spojena s velkými následky, nejenom finančními.

Tady bohužel chybí i legislativní opora pro možnost se soutěžním vozem, byť v minimální úpravě, na závod po ose přijet, odtrénovat a taky odzávodit, po závodě po ose zase odjet a používat ho v běžném provozu… Já svoje auto vytáhnu 5x do roka na půl dne, jinak nesmí na silnici a to je špatně, obzvlášť když sledujï čilý provoz některých tunningových kreací na našich veřejných komunikacích, které zejména hlukem a vzhledem daleko překračují únosnou mez. Tady by určitě tiché soutěžní vozidlo působilo daleko menší rozruch.

To jsou jistě všechno věci, které vyvolají velkou polemiku. Chceš se nějak na konec našeho povídání ještě vrátit k neštastné loňské Barum rally, jelikož jsi byl s Luďkem velký kamarád a společně jste absolvovali mnoho startů , takže vím, že tě to pořád trápí?

Když pominu ty velmi smutné věci toho nešťastného dne, děsivé shánění informací a následné telefonáty s p.Kocmanovou o tom, že Luděk měl nehodu, tak mě zarazilo chování vedení závodu. Informace přes dispečink byly naprosto mylné a k pravdivým informacím jsem se musel dostávat sám přes personál ARA Baťovy nemocnice, kterým dodatečně děkuji za snahu a pochopení. Protože na oficiálních stránkách soutěže nebyly stále žádné informace a zavánělo to spíše embargem, byl informován i přes můj špatný duševní stav ifnormován server eWRC.cz, který pochopil závažnost situace a přes moje tehdy zmatené povídání tuto smutnou skutečnost konečně v podvečer na internetu zveřejnil.

Je mi jasné, že se i kvůli tak tragické události nezastaví motoristický podnik s rozpočtem přes 20 milionů korun, ale ta reakce vedení závodu měla být pohotovější! Já si myslím, že druhý průjezd Pindulou být nemusel nebo mohlo dojít např. ke zkrácení této rychlostky, aby se inkriminovaným místem se zakrváceným stromem nemuselo jet naplno!

Následná informace ředitelství mohla a měla být dříve, než zhruba sedm hodin po odchodu Luďka do závodnického nebe. Nechci nikomu šahat do svědomí, ale kdyby nešlo o posádku z chvostu startovního pole, byla by reakce pravděpodobně výrazně jiná.

Na příčinu nehody mám svůj názor. Když jsem po asi dvou měsících po tragické události konečně sebral odvahu a na ono inkriminované místo se zajel podívat, tak jsem to nechápal a nechápu dodnes. Podíval jsem se do svých starých rozpisů, kdy jsem tuto rychlostku tímto směrem jel, a já ten úsek měl napsán jako "300 a P 1 150 les "atd. Přeložím to pro laiky, tedy po 300 metrech pravá zatáčka naplno, pak 150 metrů les. Jenom proto, že jsme to jezdili i v noci, tak tam měl můj tehdejší spolujezdec Milan Kvaček napsánu poznámku – dole-, ale ta byla určena pro něj.

Tedy jistě s ohledem na výkon mého tehdejšího Favoritu okolo 100 koní vlastně zcela bezproblémový úsek. Navíc ten neštastný strom byl cca 150 metrů za zatáčkou, trochu do kopce a na vnitřní straně.Dále to bylo ve dne, celkem bylo hezky, sucho a do zatáčky bylo vidět minimálně těch 300 metrů.

Takže pokud chceš znát můj názor, tak jsou pouze dvě možnosti. Buď fatální technická závada na vozidle nebo fatální chyba jezdce. A co si myslím, je snad většině jasné. Chybu Luďka nemohu vyloučit, ale i kdyby, jezdec byl místní a rychlostku znal, jako své boty…

Následně jsem rád, že reakce fanoušků a jezdců a podpora pozůstalým nejenom po finanční stránce zůstává jako světlý bod v celé tmě této tragické události. Ale pro mne se místo po Luďkovi stále nedaří zacelit.

A na úplný závěr. Máš ještě nějaký závodnický sen, či přání?

No jasně, absolvovat jednu sezonu za volantem jakéhokoliv WRC, což je bohužel samozřejmě naprosto nereálné, hlavně vzhledem ke stavu mého vlastního skeletu, zejména krční páteře. Já někdy nebrzdím naplno ani ve své Feldě, takže brutální brzdy WRCa by asi moje hlava, či přesněji to spojení se zbytkem těla, asi ani nezvládla.

Jinak by se mi líbilo, kdyby se povedlo někomu zorganizovat, jak já tomu pracovně říkám, "DVD" rallye. Tedy žádné trénování, posádky by si mohly stáhnout natočenou trať rychlostních zkoušek z pořadatelského vozu přes internet, zároveň by byly k dispozici základní rozpisy ve zjednodušené formě, časově tedy žádné projíždění tratí rychlostek, žádné trénování, v pátek odpoledne, či spíše večer přejímka, v sobotu ráno start již s ostrým vozem, první kolo s měřením, ale bez klasifikace na vyzkoušení auta a doladění rozpisu, další dvě, či tři kola již na ostro.

V sobotu večer vyhlášení a domů. Časové nároky minimální, žádná nutnost výběru dovolené, žádné tréninkové vozy, minimum najetých kilometrů, žádné plašení obyvatelů zatím spřátelených obcí a vesnic ve čtvrtek, či pátek trénujícími posádkami.

Možná se to někdy povede, uvidíme.

PS: a dodejme ještě, že děkujeme za podporu a veškeré ohlasy k našim předcházejícím článkům tohoto „seriálu“. Souhrnně se k nim ještě dodatečně vrátíme.

Komentářů celkem: 131
6. 2. 2008 16:4381
0 0
K+K+K: Neboj se, že lidi po vesnicích to nepoznají, že jsou seznamovací jízdy. Většina lidí se bojí v tu dobu někam jet, aby ho nějaký trénující jezdec nesestřelil. Chodím se vždy podívat na seznamovačky na Bohemii a když vylezl z Formana (taky jsem byl vykulenej, že z takovýho auta) předloni kluk celej zelenej, že na ně raději počká na kontrolnim bodě až si to projedou ještě jednou. Předpisy nedodržují, pokud jsou někde policajti, vědí to za okamžik všichni.
6. 2. 2008 17:0182
0 0
V roce 2006 bylo na Rally Bohemia namontováno do "tréninkových aut" zařízení GPS a byla kontrolována rychlost vozu(50km/h) během seznamovací jízdy po dané rz.To jste měli slyšet ty reakce jezdců.A důvod? Jednoduchý,velmi malé množství posádek dodržuje při seznamovačkách pravidla silničního provozu.Nejjasnějším příkladem toho je V.Arazim,který už nejednou dokázal zdemolovat své tréninkové auto.
6. 2. 2008 17:0983
0 0
Souhlasím s panem Vrátničkem ohledně jednoho sprintu u nás v Praze.To ,že někteří jezdci musejí projít třídenní školení a někdo dostane licenci jen za "dobré slovo" mi nepřipadá docela fér.Ale p.Mihule to je jiná kategorie a bez obětavých lidí typu Minaříku aj. by tento sprint ani neuspořádal.Tak to vidím já.A taky vidím a slyším,že na Moravě se dělá a diskutuje o rally sportu víc než v Cechach.Tady to děláme srdcem!
Př. Vím z vyprávění spolujezdce,který nás na Barum rally opustil,kdy při návštěvě sport.lékaře po něm chtěl ,aby šlapal na rotopedu a plaval v bazénu, aby získal povolení pro licenci.(Jinak čest jeho památce..byl to skvělý člověk,kterého jsem měl tu čest poznat ).Neslyšel jsem o tom,že by něco takového absolvovali jezdci typu Zounar,Topolánek ad.
Tot asi muj názor.Jinak Vás zdravím Roman vonsik
6. 2. 2008 17:1284
0 0
Hansi, myslíš loňský rok (2007), ne? Nebo jsem to já spletl s rokem 2005. Teď nevím.smajlík
6. 2. 2008 17:3485
0 0
Pane Vrátile, s Vámi se nedomluvím, Vy lezete na jiný kopec než já. Nechme to tak být.smajlík
6. 2. 2008 17:4086
0 0
To Gill: Na Bohemce se používají od roku 2006.V roce 2007 je měli také,ale byla změněna rychlost při průjezdech.Nebylo po celé délce rz-ty 50km/h.
6. 2. 2008 17:4587
0 0
2 Agnus: Já měl pocit, že samo eWRC rádo slušnost při diskuzi. Proto si příště můžeš smajlíka mlátícího si na čelo a vrtajícího si do spánku odpustit. Od člena redakce mě to opravdu zaráží!!!! Navíc mám pocit, že v některých příspěvcích k této věci tě více vedou emoce než mozek.
6. 2. 2008 17:5188
0 0
honza.v: Tak to moje psaní se váže k roku 2005 po sjezdu z Těpeř do Brodu.
6. 2. 2008 18:0689
0 0
Pane Novotný, respektuji Vaše přání a necháme to být. Ale na závěr si neodpustím jednu poznámku. Jste na omylu. V našem případě existuje jen jeden kopec, rallye. A teď v dobrém, mám pocit, že Vy se snažíte obhajovat nějaké "chudé české jezdce" a v rámci nějaké podivné solidarity chcete pro ně nějaké výhody. Ale ta pravidla jsou stejná pro všechny, musí být stejná! Ať už pojedete s vozem N1, nebo N4, nebo já nevím S2000, nebo s historikem, budete muset tvořit nějaký rozpočet. A jednou z prioritních položek musí být veškeré povinné bezpečnostní vybavení. Bez toho prostě nevyjedete... S tím musí každý počítat...
A ostatní "nápady"? Samozřejmě ne Vaše... DVD tréninky - nesmysl... Jízda v protisměru při seznamovacích jízdách po RZ - nesmysl... Kritika "celebrit" na Pražském rallyesprintu - nesmysl, zcela zbytečná jedovatá poznámka... Hezký večer!
6. 2. 2008 18:2790
0 0
A pán Vrátil-smysl a číslo smajlík.On ví totiž ze všech nejlíp,co že dává a nedává smysl a jen jeho názory jsou správné,ty jiné jsou stupidity a nesmysli.Pane Vrátile,fandim vám a vám podobným,v pohřbíváním tak ošklivého sportu,jakým Rally je.A taky vás musím pochválit,že všechny příspěvky tak dobře a správně chápete.A s chudejma závodníkama,co nemaj na nesmysli pryč,to s váma taky souhlasim.Vlastně,když nad tim tak přemýšlím,tak vzhledem k vašim zkušenostem se vám tady nikdo nemůže rovnat a máte ve všem pravdu.
6. 2. 2008 18:4491
0 0
Honza14: Pan Vrátil Tě spíše pošle do školy na hodiny češtiny.smajlík
6. 2. 2008 18:4692
0 0
SQUUGEE, ja teda nevim, ale ty vís jistě, že oni tím neprošli? Já jsem třeba taky z čech a tím vším co popisuješ jsem si prošel úplně stejně. Já se jich nechci zastávat, ale já nemám ty informace o tom, že by neprošli kompletním školením. Myslím, že zrovna topolánek před svým prvním startem v praze všechno tohle prodělal. Jestli se mýlím, budu rád, když mi to někdo vyvrátí
6. 2. 2008 18:5893
0 0
agnus: 1no(Brazdovi) Civic, na Thermica rally RZ 3, i ten priznacny nazev souteze, a ver mi, ze to bylo fakt o fous a zustali tam oba. osobne jsem to nevidel, byl jsem na jine RZte. ale z te fotky je jasne ze to horelo a ne malo .) slo o ustreleny ventil plynu. http://www.ewrc.cz/images/2007/luzicke/brazda/08.jpg
6. 2. 2008 19:0094
0 0
To pan Vrátil:Bohužel jste nepochopil to co se vám snaží spousta lidí říct a to je to že naši činovníci nemají chuť se aspoň pokusit něco pro náš krásný sport udělat(bohužel ani minimum- vlastní skušenost).Všude ve světě to aspoň trochu funguje.Rakousko-domluva na startovném kvůli dostatečnému startovnímu poli.Maďarsko-WRC až TRABI jen ať se lidi baví.Itálie-při přeskupení svačinka.Jenom u nás za každou cenu Ať se vidí kdo je tady pánem.A proto je škoda že nejezdíme všichni pohraomadě ale po 60-70 v ruzných podnicích kdy je nevalná jak sportovní ůroveň tak divácký požitek!!Jarda Kastner(chudý závodník)
6. 2. 2008 19:0495
0 0
to Gill:Copak diskuze na ewrc jsou o češtině?Jinak né že by mě to překvapilo.A pokud bys byl tak moc hodnej a mohl mě říct,kde jsem udělal chybu,rád se poučím od někoho v češtině evidentně naučenějšího.Díky
6. 2. 2008 19:1696
0 0
Honza14: Nesmysli se píše nesmysly. Spíše to ale bylo o tom, že už nemáš psát o čem a tak běháš proti panu Vrátilovi,který se už může vyjádřit jen k tvému pravopisu.
6. 2. 2008 19:3597
0 0
Pan Vrátil zmiňuje "černý" ilegální závod...a že se jich u nás jezdí! Ale pochybuji, že jejich organizátoři nemají patřičná povolení včetně toho živnostenského či koncese. A to bez vlivu FIA či FASu. Věřte, že většina těchto závodů je dnes již co se bezpečnosti týče (sanitky s doktorem, hasiči, traťový komisaři atd.) zajištěna na stejné úrovni jako pod vlivem těchto institucí. Určitě bych ale nesedl při těchto závodech do auta bez rámu....či v tričku nebo kraťasech. V tom s Vámi souhlasím.
petr vokurka
6. 2. 2008 19:3998
0 0
A omlouvám se za hrubku - traťoví komisaři - všem.
6. 2. 2008 19:4099
0 0
pevok: Zřejmě myslíš amatérské závody, ale to nejsou ilegální. Ilegální znamená, že není žádné povolení a tedy žádné sanitky,žádná bezpečnost naopak je to hodně nebezpečný. Pravdou je, že takových závodů je hodně.
6. 2. 2008 19:41100
0 0
Gill:Díky Gille,seš chytrej a je vidět,že si dával ve škole pozor.A nikam neběhám a už vůbec ne proti panu Vrátilovi,já ho přece chválil.Mě sen jen líbí,jak pán Vrátil nazývá cizí názory za stupidity,to ani já to nedokážu tak pěkně nazvat.To jsou ty mnohaleté zkušenosti,napsané knihy a přátelství s těmi osobnostmi.Jinak přečti si komplet všechny tři články od Z.Vrátníčka a jejich diskuse a podívej se jak pán Vrátil reaguje a naco.Vždy jen nato,naco se mu hodí a jak se mu to hodí.A ještě si tu myšlenku vždy vyloží špatně.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!