Redakce - eWRC.cz
30. 9. 2008 10:28 − 6850× − 191

FAS v boji proti volným podnikům?

Na posledním zasedání výkonného výboru FAS AČR došlo k hodně důležitému rozhodnutí.

Na posledním zasedání výkonného výboru FAS AČR došlo k hodně důležitému rozhodnutí. Informace se objevila na webu FASu a tady je její znění.

Výkonný výbor FAS AČR se na svém zasedání dne 8. září 2008 zabýval podnětem týkajícím se účast licencovaných jezdců na podnicích organizovaných mimo struktury FAS AČR.

Účast na takovémto podniku, a to se týká nejen jezdců, ale i držitelů ostatních druhů licencí, je v rozporu s články 58 a 59 Mezinárodních sportovních řádů FIA a každý účastník tohoto podniku se vystavuje postihu ze strany ASN neboť v žádosti o vystavení licence se zavazuje respektovat Národní i Mezinárodní řády.

Od začátku nové sezóny se bude VV FAS AČR touto situací pravidelně zabývat na svých zasedáních, vyhodnocovat účast licencovaných jezdců, ředitelů, časoměřičů, technických i sportovních komisařů na nepovolených podnicích a zjištěné podněty předávat příslušným orgánům k disciplinárnímu řízení.

Nechceme komentovat, co to znamená, názor si udělejte sami.

Komentářů celkem: 191
3. 10. 2008 13:04161
0 0
Nechci tedy obhajovat Fas, ale základem všeho je postoj Ministerstva dopravy . To uděluje povolení k přestavbě vozidel na sportovní vozidla . Samozřejmě, že sportovní vozidla musejí odpovídat homologaci, mít TK a mít platné testování . Dále toto ministerstvo upravilo návrhem silničního zákona pohyb těchto vozidel na veřejné komunikaci . Pokud je v silničním zákoně jasně dáno za jakých podmínek se sportovní vozidla mohou po veřejné komunikaci pohybovat není v moci a možná ani v zájmu Fasu něco změnit . Naopak si myslím, že Fas udělal krok správným směrem a to vypsáním dnes již neexistujícího Českomoravského poháru . Tím umožnil, že se jezdec s autem, které nema platnou homologaci a tedy relativně levnějším autem může povozit v rámci platných zákonů za slušnější peníze . Chápu, že se závodníky hýbou emoce, ale je potřeba se na tento problém podívat i z jiného pohledu . Jestli někdo jede celý seriál volného poháru s opravdovým áčkem, nebo s devítkovým mišákem a kňučí, že jsou sprinty drahé , tak si myslím, že k tomu není co dodat . Co se týče ostatních zemí, neznám jejich technické předpisy ani zákony, ale nemyslím si, že by provoz těchto vozidel nebyl nijak upraven a po RZ a přejezdech by mohlo jezdit vše co má kola . Rozhodně by bylo dobré tyto předpisy a zákony uveřejnit pro porovnání . Na druho stranu mohu potvrdit to co tady psal pan Krob . Dvakrát jsem se účastnil Kramolínu a mohu říct, že to byla velice pěkná a dobře uspořádaná soutěž se standardním zabezpečením, které je srovnatelné s mistrákem . Tomáš Král
3. 10. 2008 13:11162
0 0
Takže pan Rosický bude taky na disciplinárce připraven o licenci? smajlíksmajlík Viz príspěvek Dana Kroba z dnešního rána.
3. 10. 2008 13:16163
0 0
Tady nejde vždy jen o peníze, ale o celkovou atmosféru a takovou pohodu při závodec, kterou na mistrákach postrákach někteří postrádají a proto jedou to co jedou. Pokud jde o ČMPR, tak jak jsem nahoře uved něco se dojednalo mezi AAS a FASem, když to vyšlo tiskem bylo to jinak a za rok se to o další kus zpřísnilo. Jaký je rozdíl mezi ČPR a sprintama, mimo startovné?
Původně jsme se domlouvali na tom, že se budou jezdit prošlé homologace sedaček, helem, oblečení,.. a kde ty loňské sněhy jsou. Prostě FAS dostal pod sebe další skupinku jezdců a nestálo ho to ani korunu, skoro žádnou práci a AČR si mohl na MŠMT připsat další čárku a požádat o větší dotace. Tak to bylo s ČMPR. Ovšem beru, že ani mě se některé černé podniky nelíbí a za podmínek jak se jedou bych je nikdy nepořádal.
3. 10. 2008 15:16164
0 0
Rád bych doplnil pana Tomáše Krále. Ministerstvo dopravy o problémech mezi jezdci neví zhola nic, ta úprava silničního zákona vznikla na přímou objednávku FASu, to je typická infiltrace soukromých zájmů do Sbírky zákonů. Jinak musím potvrdit, že sám se zúčastňuji volných podniků, které jsou zabezpečeny na nejvyšší úrovni a mezi ně tradičně patří i "Kramolín". V životě bych si nedovolil o nich říct, že jsou "černé", tak si vážím práce pořadatelů těchto akcí. Jiří Donát.smajlík
3. 10. 2008 15:20165
0 0
Je asi mimo jakoukoliv diskuzi, že na vymáhání dodržování uvedených předpisů má FAS plné právo, které vyplývá z NSŘ atd. atd. atd. Nediskutujme ani o tom, jestli uvedené předpisy jsou , a to z jakéhokoliv hlediska, správné (já říkám, že ne, FAS tvrdí že ano a takhle se můžeme handrkovat do rána). Pojďme na to jinak. Pan Vrátil tu, jakožto činovník FASu, má k této organizaci asi nejblíže ze všech diskutujících. Proto bych byl rád, kdyby mi (nám) mohl odpovědět na pár otázek:

1. Když tak vehementně bojujete proti podnikům Volného Poháru, jakou FAS nabízí jezdcům alternativu na relativně levnou možnost získání zkušeností a svezení se na hobby úrovni?.

2. Jaké konkrétní kroky FAS podniká na podporu hobby ježdění v ČR.

3. Vyvodí FAS nějaké důsledky z, podle FASu, dlouhodobého porušování zmíněných předpisů, tedy čl. 58 a 59 MSŘ FIA, také pro činovníky FASu, kteří tyto řády také porušovali přehlížením porušování pravidel?

4. Jak je FAS, resp. rally komise spokojena s výsledky své práce a s úrovní českého rallysportu?

5. Jak si FAS představuje budoucnost českého rallysportu a je vytvořena nějaká konkrétní koncepce budoucího fungování rallysportu v ČR?

Poprosil bych o konkrétní a věcné odpovědi. Děkuji. Filip Mrázek (aby mě někdo neobvinil, že se neumím podepsat).
3. 10. 2008 15:51166
0 0
Pane Vrátile, myslíte, že je špatné, když člověk s licencí od FASu chce dobrovolně pomoci na tom "nelegálním" podniku, aby zvýšil bezpečnost na tom podniku? To by o tu licenci dle vašich argumentů přišlo hodně moc lidí, obávám se, že dle slov Dana Kroba i pan Rosický, což si myslím, je nereálné.

Jinak veškeré "nelegální" podniky, co jsem doposud na vlastní kůži jako divák zažila, měli zabezpečení na úrovni soutěží patřících pod FAS, hasiči, sanita, aba na startu, vysílačky na radiobodech, pořadatelé, atd.atd. Úroveň "nelegálních" podniků má dle mého názoru stoupající tendenci. Průšvihy se stávají i na takovýchto podnicích, ale přiznejme si, i na podnicích FASu. Nevím jak Vy, pane Vrátile, ale já se sem tam na těch soutěžích spadajících pod FAS pohybuji, takže ze svých zkušeností vím, že ty průšvihy jsou všude.
3. 10. 2008 15:54167
0 0
Já jsem neposuzoval jakým způsobem se do silničního zákona dostala úprava pohybu sportovmích vozidel na veřejných komunikací . Také si nemyslím, že tuto úpravu vymyslel pouze ministerský úředník . Já jsem konstatoval pohý fakt . O tom, že se tento problém bude již brzo řešit ( aď už ministerstvo ve spolupráci s Fasem nebo bez Fasu ) svědčí i fakt, že do konce roku 2008 budou muset mít všechna sportovní vozidla opatřená RZ zvláštní - zelenou RZ . Obávám se, že to bude pro jezdce a pořadatele ,, nelegálních soutěží '' dost velké omezení a budou muset stavět tratě tak, že to bude uzavřené kolečko bez přejezdů . Tomáš Král
hbt
3. 10. 2008 16:18168
0 0
Tao Josef Vratil. Pane Vratile, nektere vase argumenty jsou ucelove, a po hlubsim promysleni ztaceji jak silu, tak smysl. Proboha, proc argumentujete Loebem a jinymi profi jezdci? Tihle panove prece nejdedou tam, kde chteji, ale tam, kde je zamestnavatel, cili tovarni team posle. Totez plati u nasi spicky, ktera je omezena na MMCR, nebo sprinty ne z duvodu sve vule, ale z duvodu vule tech, co jim to plati. Navic, tyto teamy rozhodne neresi to zakladni kriterium, kolem ktereho se to toci.Finance. Ano, znam vyrok vasich sefu., kdyz nemas prachy, nedelej rallysport. To je nesmyl. To je jako by jste tvrdil, nemas na NHL, nehraj krajskej prebor.Navic, proc se vsude po svete jezdi v autech (vsechna ta silna Bcka, v Rakousku Skoda 130RS s motorem vW, ve finsku ...to ani nebudu vsechno jmenovat) a v oblecenich ktere by u nas na FASem poradanych akcich neuspelo? Proc jejich mistni organizace a autokluby spolupracuji? Proc se v Nemecku da lecos do auta namontovat, a nechat si to schvalit TUVem? A proc organizce kasirujici a zastresujici nepomaha, ale haze klacky pod nohy?
3. 10. 2008 17:32169
0 0
A neodchylili jsme se trochu od podstaty veci? V clanku preci neni receno, ze FAS bude nejak postupovat proti poradatelum techto podniku ci ve spolupraci s policii tyto podniky zakazovat. Je tam pouze to, ze bude sankcionovat drzitele licenci, kteri se techto podniku zucastni. A nevim, proc by to melo byt pro tyto podniky likvidacni. Otazkou je, jestli to jezdci nebudou brat jako prikori, ostatne nekolik se jich tu k tomu vyjadrilo. Ale jak rikam, neni to preci o zadne likvidaci "hobby" podniku (zatim?).
4. 10. 2008 00:01170
0 0
hobby podniky spolupořádají sporťáci, technici, časoměřiči FASu a ti se tady budou muset rozhodnout jak se k tomu postaví... pokud budou chtít dělat podniky na zatím "nejvyšší" úrovni, budou muset oželit "hobby černé" a tím pádem budou mít hobíci možná problém s pořádáním....
4. 10. 2008 08:09171
0 0
mcatch: o to tu pravděpodobně jde, škoda. smajlík
4. 10. 2008 09:32172
0 0
Myslím si, že dost lidí utáhne pouze volné podniky a pokud se jednou zruší, tak nepojedou nic. Do FASových soutěží přejde minimum. Jediný důsledek bude zabití líhně pro začínající. Osobně bych to také zabalil, protože jsem názoru, že smysl má pravidelné ježdění, ne absolvování 1 - 2 závodů za rok. Je mi z toho smutno. Všude okolo to jde, proč ne u nás?
4. 10. 2008 10:48173
0 0
Ja ale nevim, co tu mate porad s tou lihni. Nikdo preci, jak rikate, "mladym talentum" nezakazuje, aby jezdili ve volnych poharech. Jenom jde o to, aby tam nejezdili uz velci kluci. To by mohlo byt naopak pro hobbisty prinosem, protoze osobne nejsem moc zastancem toho, kdyz jim vavriny berou zkuseni jezdci s mezinarodni licenci... Ano, druha vec je ucast casomericu, techniku. Ale to rozhodne nebude mit vliv na nejake mlade talenty. Michame tu hrusky s jabkama...
4. 10. 2008 11:23174
0 0
to vicky: Brát vavříny jim nemusí, stačí na to udělat VIP kategorii jak to dělá Watr. Za druhé pro začínající je pěkné když stojí na place vedle velkého kluka a pak si můžou porovnat časy s ním. Za třetí jistě účast techniků (které si myslí stejně nikdo nevyužívá, protože je to kapitola sama o sobě) a časoměřičů nijak neovlivní líheň talentů, ale proč nemůže pořadatel využít osvědčených věci znalých lidí, aby i ten začínající věděl jak to chodí v časovkách, na startech se vším všudy. Tady si totiž myslím je v černých podnicích slabina. Prostě měření časů neni na úrovni, která by se mi líbila. Proto se snažím využít lidí, kteří 100% vědí co dělají.
4. 10. 2008 11:44175
0 0
dan krob: naprosto souhlasím !!!
hbt
4. 10. 2008 14:14176
0 0
To Vicky.Mam licenci, a jezdim to co jezdim.Kdyz vyrazim na podnik VP, pojedu nekde uprostred ve svy tride. proc budu nejak brdit a brat vavriny tem zVP? A proc si nemuzu vybrat, kde pojedu? A znovu nadhazuju otazku: kdo ze to z velkech kluku obcas jede nejakej ten volnej? je to spicka z velkejch, nebo jsou to ty financne slabsi teamy s ,,horsima,, autama? Myslis, ze kdyz jede nejaka N2, A5, a nebo letitej mysak evo 6 pilotovanej nekym, kdo odjede v sezone 3 sprinty a jeden velkej, vsechno nekde blizko baraku, aby se povozil, ze je to vazne k nevydrzeni pro kluky z VP? A posledni. Nebud naivni. Cilem FASu je skutecne vyostrit situaci, a pokusit se VP nejakym zpusobem zahlusit. CMPR a AAS pred dvema lety zpacifikoval, ale rozhorelo se to znova na jiny fronte. Jak jsem uz rekl.Byl bych pro konfrontaci. At se vidi, kdo na tom jak je.
4. 10. 2008 19:40177
0 0
hbt:Plně souhlasím s tvýmy názory.Nechápu co to chce fas určovat.Rovnou můžou chodit a diktovat jezdcům a týmum kde můžou jed a kde ne! Jsou to naprostý hovadiny,co vymýšlí fas.FAS znechucuje celej tenhle nádhernej sport. HABART do boje.smajlík
4. 10. 2008 22:49178
0 0
Ja nevim, ale v dobe, kdy jsem se k rallye prichomitl, tak jezdci vedeli, ze tohle je zakazane, na Stope jezdili jezdci s licenci pod pseudonymy apod. Jednak nevim, proc by mel byt FAS rad, ze jezdci startuji na jinych podnicich, nota bene kdyz jsou vlastne ze zakona ilegalni (teoreticky by se kazda nehoda, ktera se stane na techto podnicich mela vysetrovat policii a mela by byt resena jako standardni dopravni nehoda). Za druhe tohle pravidlo tady je a pokud v radech bude, tak jedine, co muzeme delat, je protestovat a doufat, ze funkcionari se na neco podobneho nezameri.
To Mirac: FAS to diktovat jezdcum muze. Kazdy start do zahranici podleha schvaleni FAS stejne jako kdybys chtel licenci jineho statu...
5. 10. 2008 00:14179
0 0
Na celou tuto diskusi už se teď ani reagovat nedá, ale musím říct něco k tématu"očista"aut na VP versus stav zákonů a možností v naší krásné vlasti. ANO,JE TO TAK! V zahraničí to JDE! Dnes na Světlé mi například jeden člověk, stejně rozladěný současným stavem, řekl, že jeho známý si dovezl z Německa Imprezu. Není to legitimní soutěžní auto, má BĚŽNÉ, NENAŠVINDLOVANÉ DOKLADY. Ale má kompletní bezp.homologovaný rám a ted se divte - byl zapsán v německém TP jako zvl.výjimka, stejně jako ještě pár dalších drobností. Jde to. Jak to? Jaktože Němci k nám přijedou(teoreticky) a můžou jet volné s autem, které má rám, ale je vlastně zcela čisté?! Dotyčnému se tedy dokonce zdařilo onu výjimku zachovat i po přihlášce v ČR, ale to už nevím, zda zcela počestně.. Jde mi ale tedy o to porovnání možností u nás a jinde. Nejsem zastáncem všech aut na volných, třeba půlka auta z laminátu, nebo makrolon pomalu snad i na čelním skle, to mi taky občas uvádí do rozpaků, ale - s dodržením nějakých jasných a závazných, DOSTUPNÝCH podmínek, bychom měli mít právo získat podobné výjimky. Vždyť to by řešilo tu věčně diskutovanou čistotu hobbíků. Odebrat třeba malý TP, místo něj jakýsi certifikát, aby bylo pojištěno to, že s tímto autem nebude někdo jezdit do práce a hotovo. Jezdci, kteří mají jasno v tom, že nic víc, než hobby jet nechtějí, by měli"levněji" a dostupněji vystaráno.
5. 10. 2008 08:24180
0 0
FAS nemá důvod toto dělat i když by podle mého měl, aby naplnil literu FIA staral se, rozvíjel a podporoval automobilový sport. Podle mého pokud by se toto podařilo nastal by další odliv jezdců z MČR, bez ohledu na to zda bude 2010 Hansa i v MČR.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!