7. 10. 2008 21:33 − 10224× − 267

Má to FAS zapotřebí?

Představitelé FASu spustili otevřenou válku proti volným podnikům. Kdo bude nakonec vítězem a kdo poraženým?

Představitelé FASu spustili otevřenou válku proti volným podnikům. Kdo bude nakonec vítězem a kdo poraženým?

Pokud jste v uplynulých dnech nečetli články týkající se problematiky volných podniků, zkusím Vám v jednoduchosti vysvětlit, o co jde. Každý, kdo chce u nás jezdit závody schválené FASem (Federací automobilového sportu), musí mít licenci. Když si licenci zajistí (mimochodem i zaplatí), zaváže se tím zároveň, že se zúčastní pouze závodů FASem schválených. Toto pravidlo má původ v národních sportovních řádech FIA a platí i u nás. Důležité je, že se nevztahuje jen na jezdce a spolujezdce, ale i na pořadatele, časoměřiče a další. Prostě kdo má licenci od FASu, nesmí se podle tohoto pravidla podílet nebo účastnit na organizaci závodu neschváleného FASem.

Toto pravidlo není nové, doposud se to ale víceméně tolerovalo. Podniků neschválených FASem (říkejme jim souhrnně volné podniky) se pravidelně účastnily i posádky s licencí. Nebylo jich moc a nebylo to pravidelně. Šlo také většinou o posádky z hloubi pole. Pokud se svezla i nějaká hvězda, tak byla zařazená jako VIP. Nesoutěžili přímo s ostatními, pouze se svezli (většinou tréninkovými vozy), trochu se pobavili, trochu si potrénovali, pobavili diváky. Prostě nikomu nevadili, byť to podivné pravidlo porušovali. Ale trestat je za to? Doposud nebyl důvod…

Najednou ten důvod ale je. Výkonný výbor FASu na svém nedávném zasedání přijal usnesení, že od příští sezóny bude disciplinárně trestat posádky, pořadatele i časoměřiče za účast na volných podnicích. Proč tak najednou? Asi těžko se nedá najít spojitost s tím, co se stalo v létě na Rallye Pelhřimov. Tamní pořadatelé si totiž dovolili něco, co na FASu už neskousli. Svoji rallysprintovou soutěž (tedy pod FASem) spojili s volným podnikem Rallye Vysočinou. Co naplat, že papírově to byly dvě různé soutěže, když na pohled to tak nevypadá. Zítra (8.10.) se tento případ bude řešit před disciplinární komisí. Nejen samotným pořadatelům se už doneslo, že o verdiktu je předen rozhodnuto (není to náhoda, že o každém zasedání disciplinárky se říká, že verdikt je předem připraven?). Organizátoři Rallye Pelhřimov si prostě příští rok neškrtnou. Co naplat, že jde možná o nejlepší sprint. Pořadatelé si prostě moc dovolili a musí za to být přece řádně potrestáni (říká se, že příští rok nebude ani Vyškov a Tišnov…). A aby disciplinárka měla čisté svědomí, měsíc předtím se na to připravili zmíněným usnesením.

Tím ale jejich náhlá aktivita v boji proti volným podnikům nekončí. Když už se do toho pustili, je třeba volné podniky zlikvidovat jednou provždy. Na řadě je asi nejlepší volný podnik v sezóně, populární "Kramolín". Soutěž pořádaná zkušenými pořadateli a oblíbená mezi posádkami. Pár dní před startem dostala objednaná časoměřičská skupina zákaz od FASu se soutěže účastnit. Tím se lekla i většina licencovaných jezdců a svoji účast raději zrušili. Pouze několik jich dalo najevo, že pojedou tak jako tak i za cenu, že přijdou o licence. Co by se ale stalo, kdyby jelo 30 posádek s licencí? Sebral by jim FAS licence? Sebrali by licenci několikanásobnému mistru ČR? Těžko. Ale pokud to budou tři posádky z hloubi pole, potrestáme je. V takových případech mě vždy napadá jedno hezké přirovnání – pokud dlužíte bance sto tisíc, máte problém, pokud dlužíte bance sto miliard, má problém banka…

Obdiv zaslouží pořadatelé Kramolína za to, že i přes způsobené problémy soutěž zorganizují, byť v omezené podobě. Síly na konání soutěže jim dodaly samy posádky, které daly najevo, že pojedou tak jako tak, i kdyby se neměl měřit čas. I z toho je vidět, že volné podniky se jezdí hlavně proto, aby se posádky pobavily. Nejde jim o vteřiny, o výhry, o věnce. Jde jim hlavně o zábavu. Volné podniky jezdí kluci (i holky), kteří nemají tolik peněz, aby si mohli dovolit jezdit třeba sprinty. Nemají tolik peněz, aby si pořídili auta a vybavení pro akce pořádané FASem. A co mají jiného jezdit? Mají nějakou jinou levnou alternativu než volné podniky?

V tom je myslím ono pověstné jádro pudla. FAS v podstatě začal trvat na pravidle, které je dané a každý, kdo kdy licenci získal, o tom věděl. To, proč na tom teď FAS začal trvat, je věc jiná. Celý problém je ale v tom, že FAS bojuje proti něčemu, aniž by sám nabídl alternativu. Pokud bude jejich boj trvat, je dost možné, že volné podniky tento boj prohrají. Ve skutečnosti to ale bude prohra rally jako takového. Dojde k likvidaci amatérské základny, ze které se už nejednou vylíhl velký talent. Těžko předpokládat, že by FAS podpořil nebo založil levné závodění na podobné úrovni. Jistá šance by byla, kdyby FAS posvětil volné podniky jako takové. Jenže to je utopie, obě strany jsou natolik znesvářené, že domluva je naprosto nereálná.

FAS se často ohání tím, že volné podniky nesplňují standardy ohledně bezpečnosti, organizace atd. Není to pravda, minimálně ne obecně. S mnohem omezenějšími rozpočty jsou volné podniky pořádané velmi svědomitě a pečlivě. Kdo je navštívil, musí souhlasit. Nejsou to žádné hurá akce. Zdravotní a bezpečnostní zajištění je na úrovni srovnatelné se sprinty. Ano, rozdíl je v samotných autech a jejich vybavení, kde jsou pravidla volnější. To je ale právě v tom, že je to ježdění na amatérské úrovni. Nelze přeci trvat na tom, aby posádka s autem postaveným za pár tisíc na hobby rally investovala sto tisíc do HANS systému…

Takže jak to může dopadnout? Volné podniky zaniknou, s nimi se rozutečou i zkušené pořadatelské týmy (k tomu připočítejme i Pelhřimov, Vyškov a Tišnov). Skončí i spousta amatérských posádek. Budou ukončeni i ti, co mají odvahu jezdit s licencemi volné podniky. Několik dalších bude znechuceno natolik, že skončí také. Rally na amatérské úrovni zanikne, na "profesionální" jich bude jezdit čím dál méně. Rally je dneska hlavně o penězích a náklady neustále rostou. Každý rok tak bude méně a méně posádek, méně závodů, média nebudou mít zájem. Možná se ale někdo bude plácat po ramenou, jak kvalitní rally se u nás jezdí a že máme zónu s koeficientem 2…

Možná jsou moje úvahy moc katastrofické, ale já to tak cítím. FAS bojuje, říkejme oprávněně, proti něčemu, aniž by sám nabídl jinou alternativu. Tento boj nemá vítěze, má jen poražené. To by si všichni zúčastnění měli uvědomit, pokud jim jde o budoucnost české rally. Nebo tady jde o něco jiného?

P.S. Článek vyjadřuje názory autora. Pokud budete článek komentovat, prosím o slušnost ve vyjadřování. Děkuji.

Komentářů celkem: 267
16. 10. 2008 07:29221
0 0
Jen tak malinko přidám z osobních zkušeností:
- já osobně si myslím, že jediný člověk z rallye komise s kým se dá mluvit je pan Rosický, s Pospíšilem se dá mluvit pokud v okolí neni klatovský Belmondo
- pokud jde o cenu za, kterou se dá uspořádat solidně zajištěný podnik, tak na dvojdenní IC WEST byl rozpočet 480.000,- , přičemž pátek okolo 100.000,-
- dohoda mezi VP a RC vidím do doby, kdy VP povede pan Secký NEREÁLNÉ
- dohoda mezi RC a FASem tomu dávám tak 3%
- dohoda s min. dopravy jsme již zkoušeli cca 4 roky zpátky, na to nemáme prostředky, schopné lidi k této problematice
- jinak prosím všechny, aby se vyjadřovali slušně, byť nás FAS podrazil
- K panu Vrátilovi v minulém článku jsem mu položil otázky a dodnes mi na ně neodpověděl, tak mi malonko připomíná Donutila " ptejte se mi na co chcete, já na co chci odpovím"
- závěrem- hledáme cesty, jak po politické, tak po právní cestě k tomu co se stalo a k budoucnosti našich černých závodů
16. 10. 2008 08:08222
0 0
Tehdy v Pacově pan Rosický řekl,že v případě spojení FAS a ČMPR si je jist,že pokud nebude termín soutěže ČMPR ve stejný čas jako MMČR nebo MČR,je si jist,že na závodech ČMPR bude startovat 30 - 35 posádek z těchto soutěží.V Hořovicích jelo u pana Janků přes 100 posádek a v Pacově u pana Vošického také.Asi jsem měl štěstí na tyto závody.Ale je jasné,že někdo FAS obhajuje,někdo je proti jeho jednání.A pokud je tato konfrontace slušná,neměla by vadit nikomu.Bohužel,nespěje to však k ničemu.Dane,s tím "Belmondem" souhlasím smajlík
16. 10. 2008 09:11223
0 0
Na první Eurocenter v H.Králové 2OO3 ČMPR (AAS), bylo okolo 120 posádek.
16. 10. 2008 09:34224
0 0
V roce 2003 jsme měli na startu 132 posádek a to jsem některé ještě odřekl.
16. 10. 2008 09:38225
0 0
A to je zřejmě důvod,proč FAS šel po ČMPR jako slepice po flusu.
Ja..
16. 10. 2008 13:59226
0 0
Vážení, máme tady slušný pat!
Vzájemná dohoda nereálná. Co dál? Pokud každá ze stran neudělá vstřícný krok, trošku nesleví, tak je vše opět v nedohlednu. Každý zde říkáme jak tu naši rally máme rádi, ale když jí máme podat pomocnou ruku, tak podáváme levou. Jsou to vlastně jen osobní averze ke konkrétním osobám, které musím potlačit, když chci jednat. Máme zde spoustu posádek, činovníků, kteří chtějí jezdit beze strachu, že přijdou o svoje ne zrovna levné licence. Amatéry, kteří chtějí levnější (finančně dostupný)rally podniky. Pokoušet se znovu a znovu sednout ke společnému stolu a jednat tak dlouho dokud něčí tvrdá hlava nedojde k osvícení. Ptám se kdo zvás co pořádáte amatérské, VP ,RC, FAS, kdo zvás najde odvahu a udělá vstřícný krok, napíše zvací dopis a pozve všechny strany k jednání. Že už to tady bylo? Nedá se nic dělat, tak znovu.
Rally Pelhřimov+VP - časoměřiči říkali, že při školení časoměřičů HČ říkala, že jedou opět HA , jako doplněk soutěže. Nikdo z časoměřičů tak před závodem neměl ani tušení, že se vlatně jede VP. To jim prý došlo až o závodě samotném. Tak ani HČ nevěděla před závodem, že nejedou HA,ale vlastně VP. Tato paní musí ležet někomu pěkně hluboko v žaludku,když se našel někdo kdo nakecal bludy p. Rosickému. I to je obrázek naší rally. Hlavní časoměřička nelhala, když na disciplinárce řekla, že o ničem nevěděla. Jak to dopane je asi ve hvězdách. Ach jo, kam ta naše rally jde.
16. 10. 2008 14:12227
0 0
První ,kdo ten krok musí udělat je "velitelství" časké rally,neboli FAS.
Ať osloví pořadatele VP a RC a domluví si s nima nějaké jednání.
Jestli-že se FAS rozhodne akceptovat tyto soutěže tak,aby nedošlo k jejich degradaci,museli by pořadatelé těhto volných podniků být blázni,aby neměli zájem na dohodě.
Daji to na papír,podepíšou a jedeme dál.
16. 10. 2008 14:47228
0 0
Dovolil jsem si překopírovat příspěvek od hbt, z jiné diskuze, na stejné téma. Jsem názoru, že FAS nemá na jednání zájem a lidé z druhé strany nemají chuť po minulé zkušenosti.

A kdo ho zmeni podle tebe? Kdo je donut? poradim ti. Zajdi si na stranky http://www.autoklub.cz a precti si jen stanovy autoklubu jako obanskeho zdruzeni. Az ti opadne husi kuze z toho mnozstvi sankci a postihu pro cleny a kluby v ACR, dojde ti struktura toho obcanskyho sdruzeni, mozna ti dojde, ze cesta dohodou, nebo iniciaci ze strany jakykoli skupiny neni, a neni, a neni mozna. Jedina sance je konfrontace s tim, ze si uvedomi, ze musi delat to, co chteji clenove a zajmove skupiny, a ne naopak. Jednanim je nedonutis, to uz zkouselo hodne lidi. Zbyva tlak. A ten tu nikdo nevyvine, proze se drtiva vetsina az na par vyjimek zachova po ceskym zpusobu. A me ver. Ja uz v jedne te vyjednavaci patre byl. Dosahli jsme sice asi jen polovinu toho, co jsme chteli, taky mirnym natlakem v mezich slusnosti, a jak to dopadlo? ukonejsili nas usmevama, a pak si s nama vytreli prdel.
16. 10. 2008 14:55229
0 0
To Shacki.
Ani nevím,jestli jsi ten e-mail ode mne obdržel.
Jestli ano,nestálo by za úvahu to zrealizovat? Byla by to forma nátlaku při zachování veškeré slušnosti.
Ja..
16. 10. 2008 16:08230
0 0
baiardo- FAS v tom to je jediný kdo může, ale nemusí. On plní stanovy AČR- rozvíjí, podporuje mládež, pořádá závody,atd.,Že z našeho pohledu je málo, to je jiná. FAS má VP- začínající pořadatelé, pohár mládeže, HA.MMČR, MČR, PR...., on je ten kdo nepotřebuje, je zde jediný legální, který ale může.Ten kdo musí požádat, jsou ty takzvané černé podniky. Oni jsou ti, kteří se musí snažit o to, aby i jejich podniky byly legální. Jedna z cest je požádat FAS o to aby tyto pořadatele vzal oficiálně pod svoje křídla. Za jakých podmínek- o tom se musí dohodnout.Jenže - jak zajistit, aby tyto soutěže zůstaly finančně dostupné. V okamžiku vstupu pod FAS dojde k zdražení. Proč? Zápis do kalendáře + pojistné, licence, a další věci. Někdo to musí zaplatit. Auta- když dám deset let bezpečnost dozadu, tak jich projde asi tak 75%(odhaduji). Dalo by se to možná ustát, sedačky, oblečení, i co se týká přileb a rámů. A přesto zde zůstanou auta, která budou ve vzduchu, nesplní podmínky. A zas budou chtít jezdit, ale nebudou mět peníze na nařízené vybavení. A tak zas někde pojede černý závod. Časem se zas najdou posádky, kterým budou docházet finance i na tyto volnější podniky. A tak za pět let, tady budeme mít opět stejnou situaci a budem řešit černé podniky. A znovu bude muset dojít k nějaké legální dohodě.
Ono se to jeví všechno moc jednoduchý, ale není to tak. Víš,nám se to radí,ale............
16. 10. 2008 17:18231
0 0
Ja.. : máš v podstatě pravdu. Kdyby se chtělo, tak se to dá udělat levněji. Např. cena za testování: Slovensko 1000 Sk. u nás téměř 6000 - jestli se nepletu.
16. 10. 2008 18:13232
0 0
Někdo tady psal,jak to chodí u němčourů.
Je takovej problém vzít jejich osnovy a přepsat je do češtiny?
Němci,takovej pedantskej a puntíčkářskej národ a problémy s tím nemají.
16. 10. 2008 18:35233
0 0
To ja : na to,že jsi asi jeden z nás mne zaráží,jak se stále snažíš o to,aby ta spolupráce s FAS byla.Snaha už byla a dopadlo to katastrofálně.Proboha,to už tě ani netrkne,že ze strany FAS není něco v pořádku ?? Nebo snad myslíš,že se chovají fér ? Já myslím,že FAS nejvíce bolí,že nemá z těchto závodů žádné peníze.Ano,jsem pro,zkusit všechna auta otestovat třeba na Chodově.Ale bylo by dobré,aby se tam k jezdcům,kteří si svůj vůz budou chtít otestovat,chovali jako k lidem.Ať ty peníze z testování jdou kamkoliv.A FAS bude mít klidné svědomí,že na závodech které nepořádá, jezdí auta,která splňují podmínky.Ostatně jde i o jezdce samotné.Ale proboha,ať nechají konkurenci ( ? ) konkurencí.A nebo,ať vznikne další autoklub,který bude na stejné úrovni jako AKČR.Máme možnost v nadcházejících volbách vedení AKČR a tím pádem i rally změnit.Já osobně věřím,že změna je třeba.Myslím si,že tady jde ze strany FAS jen a jen o peníze.A že to ostatní je až na druhém místě.A to jak jsi psal o "černých podnicích"nebylo zrovna trefné.Přeji ti hezký den.
16. 10. 2008 19:21234
0 0
kolatyr: Mě zaráží zase to, co jsi napsal pro Ja...
"To ja : na to,že jsi asi jeden z nás mne zaráží,jak se stále snažíš o to,aby ta spolupráce s FAS byla."
Já si naivně myslel, že o společné dohody jde. Pokud z vaší strany ne, tak si potom nestěžujte. Jak chcete dojít k nějakýmu řešení, když se o dohodu ani nechcete pokoušet? Ty furt o kinusmajlík, ale jiní zde píšou, že tam jsou lidi, co se snaží i víc než by museli. To mi pak přijde jako pořádnej podraz na pana Rosického a možná i další, když všechny házíte do jednoho pytle jako že FAS je nefér, jde jim jen o peníze... asi bych jmenoval konkrétně lidi.
16. 10. 2008 19:50235
0 0
Gille,přečti si zpětně své příspěvky a pak se ponoř do mých.Já píšu to samé.A pokud jsem v tom kině před 5 ti lety byl a byl jsem svědkem všeho,co se dělo,tak se prosím nediv,že jsem zklamán přístupem FAS.Tehdy bylo kino plné a vypadalo to velmi,velmi nadějně.Bohužel,realita je jiná.
16. 10. 2008 20:09236
0 0
kolatyr: O.K.smajlík
16. 10. 2008 20:18237
0 0
Gille,v ledačems máš pravdu.To je bez diskuse.Ale pokud chceš,napíši ti nějaké podrobnosti na email.Nechci tady z toho udělat chaos.
Ja..
16. 10. 2008 21:24238
0 0
kolatyr - chápu tvoji nechuť, ale pochop jednu věc, oficiání glejt má FAS. Chceš být konkurencí? Fajn. Obejdi příslušná min., podej si žádosti( jenom do ouška, budeš si muset najmout nějaké lidi, sám to určitě nezvládneš.a aby tam byl jeden, dva právníci.) Pak složíš slušnou sumu peněz( doufám, že jsi hóóódně zazobaný, sponzor ti ukáže prostředníček "jsi frajer Kalousku",a tak jsi na to sám) a budeš čekat, zda dostaneš glejt, nebo nedostaneš. A já ti přeji hodně štěstí.
bobac - jdem na tu skleničku, tam to vyřešíme jedna radost.
17. 10. 2008 06:58239
0 0
Jen poznámka
Pan Vrátil je zde jediný oficiální zastánce a zástupce FASu a taky hází všechny černé podniky do jednoho pytle. A odpovídá jen na co chce. Klidně by mohl v dnešních volbách kandidovat, první předpoklad splňuje.
17. 10. 2008 13:53240
0 0
dan krob: Pan Vrátil odpovídá z vlastní vůle a myslím si, že se snaží odpovídat na všechno. Pokud ti jde o nějakou dohodu, tak ji nečekej na fóru fanoušků, to se musí řešit trošku jinde. Spíš být Tebou, tak jsem rád, že se snaží najít řešení a že odpoví. A vůbec zde není jako oficiální zástupce FASu, ale jako fanda rally.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!