Současné vozy WRC čeká v MS poslední sezóna
Vozy WRC končí. V mistrovství světa je čeká v roce 2009 poslední sezóna, pak budou nahrazeny novou kategorií. Jejich nástupcem budou vozy S2000, které se díky přídavnému kitu stanou novými vozy WRC. Také bylo určeno, že tento kit nesmí obsahovat žádnou elektroniku, hlavně za účelem finančních úspor.
Speciály WRC čeká v MS poslední sezóna
Přesnější specifikace těchto vozů ale nebyla oznámena. Každopádně bylo také řečeno, že tyto vozy budou oprávněny startovat pouze v mistrovství světa v rally. Současné vozy S2000 a skupiny N budou nadále zařazeny do hodnocení produkčního mistrovství světa. Světová rada také potvrdila, že vítězové Pirelli Star Driver se mistrovství světa zúčastní s Mitsubishi Lancer Evo X od Ralliart Italy.
Jiří Dokulil: Pane kolego, návštěvnost rallye poklesla všude ve světě, je markantní i v MS. Zeptejte se kluků, co jezdí fotit MS, tam kde dřív museli být i o několik hodin dříve, tak tam dnes dojedou v klidu až k mlíku... Prostě tak to je... Zase je stále více lidí na okruzích... Možná se fanoušci nasytili, možná jim chybí osobnosti (Sainz, Mäkinen, McRae, Grönholm, Märtin, Auriol, Kankkunen, Panizzi, Delecour a další...), nevím... Se sprinty s Vámi souhlasím, ale kromě pestřejšího startovního pole hrají velkou roli i finance! Nenajezdí se tolik, není třeba shánět a platit ubytování, míň se projí... To u diváků hraje podstatnou roli! Vám jako odborníkovi nemusím vysvětlovat, že IRC je nejen vysoce prestižní šampionát, ale také kvalitní! Mě osobně Barumka nadchla! Možná se na to díváte jinak, to Vám neberu, každý má svůj vkus, svoje touhy, co chce vidět... Proto Barumku vynechme... To ostatní považuji také za nesmysl, všelijaké ty zóny a podobně... Mnohokrát se tady o tom diskutovalo, mnohokrát jsem to tu psal. Mělo by být jedno Mistrovství Evropy, pořádné a bylo by to... Dvoudení soutěže jsou krásné, ale lezou do peněz, hlavně jezdcům... "Poháristi" je nechtějí, chtějí raději sprinty, to stejné historici... Podle řádů FIA může být jedna soutěž národního šampionátu v cizině... Bylo by hezké po létech tady jet rakouský, nebo německý mistrák, ale nechtějí! Líbilo se jim, že Češi obohatili několikrát Jänner, ale sami k nám nepůjdou... Slováci jsou rádi, že drží při životě pár svých soutěží...
Narozdíl od většiny evropských zemí zde taky zcela zásadně chybí jakýkoli značkový pohár. Tyto poháry jsou v evropských zemích největším zdrojem talentů a je velmi zarážející, že u nás není FAS schopný se s žádným dovozcem či výrobcem na takovém poháru domluvit, ačkoli v okolních zemích tyto poháry fungují (např. Ford Fiesta Trophy, Peugeot 206 Cup či Suzuki Swift Cup).
Jaký dopad na rozvoj mladých jezdců podle Vás má vybíjení tříd podpořené nevyhlašováním mistrů? Pokud má mít rozvoj talentů nějaký smysl a koncepci, tak musí mít tito jezdci možnost utkávat se za podobných podmínek. Neargumentujte, prosím, Martinem Semerádem či Honzou Černým, kteří za sebou mají slušné finanční zázemí a mohou si dovolit skočit do dražších aut. Praxe ale ukazuje, že ti nejlepší jezdci nemusí mít vždy ranec peněz a jak na sebe má poukázat někdo, kdo jede ve třídě prakticky sám? Jakou má asi motivaci? I Loeb či Ogier si otevřeli kariéru vítězstvím v silně obsazeném značkovém poháru.
On také ne každý má na to, aby v 18 řídil N4, ale současná situace do toho jezdce přímo nutí. Jestli myslíte, že je to správné a bezpečné...
Další téma - reprezentace. Proč MŠMT vydává vysoké částky na podporu startů v naprosto bezcenném zónovém mistrovství? V praxi si tito jezdci jen vylepšují rozpočet na MMČR a jednou za sezonu vyjedou na výlet na Slovensko a jednou do Slovinska. To je vyhazování peněz oknem. Utratit třeba všechny peníze na reprezentaci na jednoho či dva jezdce v MS, ME či IRC by rozhodně bylo daleko lepším počinem (viz třeba podpora Ogiera ze strany FFSA). V zóně z nikoho světový jezdec nevyroste.
Opravdu se Vám všechno v ČR zdá být na správné cestě?