27. 5. 2010 13:35 − 4590× − 152

Informace AJR k účasti na zasedání komise Svazu rally

V úterý 25. 5. 2010 se zástupci VV AJR na základě pozvání zúčastnili zasedání komise Svazu rally při FAS AČR.

V úterý 25. 5. 2010 se zástupci VV AJR ve složení Petr Černohorský, Petr Řihák a Vojtěch Štajf na základě pozvání zúčastnili zasedání komise Svazu rally při FAS AČR, bez hlasovacího práva. Témata, kvůli kterým zástupci VV AJR toto zasedání navštívili, byla kromě hodnocení odjetých podniků zejména problematika účasti na tzv. černých podnicích a jasné vymezení toho, kterých podniků se může držitel licence FAS AČR zúčastnit a dále problematika užívání systému HANS a řešení tohoto problému na základě petice, již podepsalo více než 230 jezdců.

Prostřednictvím této zprávy chceme informovat členy AJR o skutečném průběhu jednání, jelikož záhy po zasedání komise Svazu rally začaly mezi jezdci kolovat nepodložené a nepravdivé informace o průběhu tohoto jednání a o postojích členů VV AJR.

Co se týče účasti držitelů licencí FAS na podnicích, neuvedených v kalendáři FAS AČR, bylo řečeno, že toto se netýká účasti na jakémkoliv testování i pokud je zde více posádek a je zde měřen čas, zároveň nebudou povoláváni k disciplinární komisi jezdci, účastnící se závodů organizovaných např. Milanem Blahoutem apod., i když jsou z těchto klání uveřejněny výsledky. Účast na podnicích typu Volného poháru v rally či Rallye Cup sice rovněž není v souladu s řády, ale prioritou FAS AČR postihovat účast zde není. Problém je především účast s vozy s registrační značkou „R“ a toto je riziko každého účastníka zejména ve vztahu k zákonné úpravě a také při způsobení případné škody. Disciplinární komise však budou řešit každý případ účasti na závodech do vrchu, které nejsou organizovány FAS, resp. jsou organizovány pod hlavičkou jiného automotoklubu, tedy Edda cup a Triola cup. Seriál Berg cup údajně s FAS spolupracuje, zde tedy je účast možná.

Co se týče bezpečnostního prvku HANS, na samotném začátku jednání bylo ústy zástupců AČR (Ing. Novák) naprosto kategoricky řečeno, že i přes existenci petice jezdců FAS AČR v žádném případě nehodlá uvažovat o zavedení dobrovolného užití tohoto prvku v jakékoliv disciplíně a mistrovství, kde již byl tento systém schválen, když tento systém funguje na celém světě bez námitek. Činovníci FAS AČR opírají svůj postoj o odborný výklad hlavního lékaře FAS AČR, MuDr. Procházky, který vyjádřil přesvědčení, že HANS systém v žádném případě nemůže způsobit poranění bederních obratlů. Argument o několikasetprocentním nárůstu nehod s tímto zraněním po zavedení systému HANS byl odbyt s tím, že k těmto nehodám jednak docházelo i dříve, ale prý se neevidovaly, za druhé pak zranění jezdci jednak zřejmě neměli dostatečnou fyzickou kondici nebo mohli být špatně připoutáni či použili nesprávnou velikost a úhel HANSu. Zároveň takováto zranění nejsou prý v kategorii těch, které jezdce ohrožují na životě, na rozdíl od zranění krční páteře, tzv. „zlomený vaz“, kterým má právě systém HANS zabránit. Závěrem je rozhodnutí, že v součinnosti s technickými komisaři proběhne při technických přejímkách za povinné účasti posádek na následujících podnicích MMČR i MČR v rally jejich proškolení ve správném užití systému HANS a zjištěna bude jeho kompatibilita s konkrétními sedačkami, pasy a jejich uchycením na bezpečnostním rámu. Další argumenty včetně dopisů a odborných posudků předložených Ing. Zdeňkem Jandou nebyly přijaty a komise Svazu rally nehodlá s jezdci o používání systému HANS nikterak smlouvat. Při takovémto postoji komise Svazu rally zástupci AJR zde nemohli ničeho dalšího dosáhnout.

Za AJR Tomáš Singer, předseda VV AJR a Petr Černohorský, Václav Pech, Vojtěch Štajf, členové VV AJR

Komentářů celkem: 152
28. 5. 2010 14:39141
0 0
Já bych se tedy zeptal jinak: co dělá FAS pro to, aby se zjistila a odstranila příčina častého poranění bederních obratlů jezdců, pokud se neprokázalo, že touto příčinou je HANS? Protože primárním problémem není HANS, ale pochroumané obratle. Dobře, zatím se neprokázalo, že příčinou tohoto problému je HANS, tak hledejme příčinu jinou (řada hypotéz byla zmíněna - špatné připoutání, velké rychlosti). Pokud se FAS pasuje do role toho, kdo jediný je oprávněn a schopen organizovat závody, nechť tedy nese i plnou odpovědnost za problémy, které při těchto závodech vyvstávají.
28. 5. 2010 14:45142
0 0
STIG:Z celýho srdce ti to přeju.Prohnat zadní náhon je moje zbožný přání taky.Ale nikdy ne už s licencí od FAS.Tam už nedám ani kačku,protože tam už toho za moje sežrali dost a někteří z toho tam mají i Cholesterol.Ať se ti daří.smajlík
28. 5. 2010 14:53143
0 0
Starej pes: Mluvíš o otevřeném dopisu Mudr. Procházky z listopadu a kde byl tedy zveřejněn, když byl otevřený? Mám tedy za to, že otevřený dopis je někde zveřejněn. Co v něm bylo tak zásadního a odkud o něm víš?
28. 5. 2010 15:03144
0 0
Starosta:Proč pořá někdo mluví o FAS.Vždyť nařízení přišlo z FIA z Paříže,jak je známo.Tak všechny stížnost by měli směřovat tím směrem.Co se vyřeší,když FAS změní národní řády a v MČR dá HANS dobrovolně.Přestanou praskat obratle podle tebe v MMČR?Tam se podle řádů FIA jet musí.Ať vznese VV AJR stížnost do Paříže a chce vysvětlení a potvrzení o zkouškách.Dr Procházka tam dotaz vznesl a na zasedání o tom informoval zástupce AJR.Že vás tady o tom neinformovali?Co na to říct.Asi ten článek nahoře psal někdo,kdo tam vůbec nebyl.
28. 5. 2010 15:08145
0 0
"Vrci", proč mě podsouváte něco, co jsem neřekl??? Takový už tady jeden funguje, z nějaké pekárny! Proč píšete, co si snad mám myslet??? Já jsem neřekl nic takového, že by zhmožděný, nebo prasklý bederní obratel byl jen trochu horší, než zlomený malíček! Pohybuji se kolem motoristického sportu sakra dlouho a vím, že specializovaní lékaři kolem tohoto sportu berou zranění jako "vážná", "těžká" pokud je jezdec více či méně ohrožen na životě, pokud je nějak vážně ohrožena hybnost, mentální stav a podobně... Nebudeme se přece hádat a chytat za slovíčka a dedukovat z toho nějaké nesmysly... Některá zlámaná noha může být mnohem horší a komplikovanější zranění, než prasklý bederní obratel! Kdysi na afrických Dakarech jsem zažil prasklých a zhmožděných obratlů více a brali to jako normální dakarské zranění... Kolikrát mají motocykloví jezdci zhmožněné nebo i zlomené obratle a za měsíc jsou znovu v sedle. Nic nezlehčuji, nad ničím nemávám rukou, nic nehaním, jen říkám, že ten HANS chrání krční páteř a že za úrazy bederní páteře nemůže. To je názor i špičkového a zkušeného lékaře a ne jednoho. Venku se taky jezdí s HANSem, taky se bourá a nic... Tak je chyba někde asi jinde, ne?
28. 5. 2010 15:09146
0 0
vrci:A sme u problému s informacema jezdcům.Byl to dopis Jandovi(Mr.Cimbu) a zároveň zaslaný AJR k uveřejnění na jejich stránkách.O tom procházka na jednání zástupce AJR taky informoval.Co myslíš.Věděli o něm?
28. 5. 2010 15:19147
0 0
Josef vrátil: Ano, chyba je dost možná někde jinde. Ale kde? Proč po tom nikdo nechce pátrat aby bylo možné říct "tohle děláte špatně, dělejte to jinak a lámat páteř se vám nebude" ?!
To je to co se tu celou dobu řeší, a jak je vidět ve vedlejším článku ze zasedání, někoho to nechává úplně klidným ...
28. 5. 2010 15:33148
0 0
Starej pes: Ale na stránkách AJR se píše - ...Dne 29.12. 2008 jsme za AJR dotazovali pana MUDr Procházku. Jeho odpověď si můžete přečíst. (Náš dotaz je ve spodní části). Pro autentičnost je toto celé překopírováno z naší (AJR) pošty. Je slušné přiznat, že 11.11. 2009 jsme do naší pošty obdrželi kopii dopisu adresovanou panu ing Jandovi, kterou jsme nezveřejnili, protože již na stránkách eWRC, tato diskuze živě probíhala....
A to je pravda! Diskuze tu, na eWRC, probíhala více než živě. Tak to přece není žádný prohřešek, že to nezdvojili a uvedení na stránkách AJR se jim nezdálo už důležité. Prostě je to tak, že všichni jsme zvyklí chodit nejprve na stránky eWRC, protože tu najdeme nejčerstvější informace. Na stránkách AJR se nějaké zprávy objeví až tehdy, až si někdo z vedení udělá na to čas. To je ale myslím pochopitelné. Takže to si myslím na nějaké výčitky fakt není.
28. 5. 2010 16:05149
0 0
Vrátil: Já vám nic podsouvám! Jestli jste schopný zlehčovat zlomeniny bederních obratlů - viz výše, tak vás informuju, že pro většinu lidí je to zranění závažné, ať si vy myslíte cokoli! Minimálně pro ty raněné je to určitě komplikace velmi závažná.
Ja nechápu, že s vámi fakt nehne skutečnost, že tolik lidí už přišlo ke zraněním, která tady nikdy nebyla!!! Ty kecy, že se to běžně stávalo, ale nikdo to neevidoval, to snad nemůže nikdo myslet vážně!!! Vždyť by to muselo být lehce dohledatelné, kdyby to byla pravda. Nebo mám fakt jít tak daleko, že sestavím seznamy startujících za cca 20 let, osobně je objedu a když mi potvrdí podpisem, že za ty roky nikdy neutrpěli zlomeninu bederních obratlů, tak to konečně uznáte, že nic podobného v minulosti tady nebylo??? Nebo budete tvrdit, že to není pravda a že si ti lidi vymýšlejí a zlomené obratle určitě měli, ale už si to nepamatují???
Znova říkám - Nejste schopný uvést žádný případ, kdy by Hans nějakému zranění zabránil, ale zato určitě víte, že všechny ty stávající zranění nezpůsobil. A co je způsobilo vás nezajímá, protože na vašem krku ten Hans není!
28. 5. 2010 16:15150
0 0
vrci:Nezlob se na mne,ale pochopitelné to není.Když reagoval Dr.Procházka,tedy FAS,na dotaz ohledně HANS,tak partnerem pro něj je AJR.A ne nějakej diskuzní kroužek.A jezdci ktrých se to týká nejvíc,by měli být minimálně informováni,že FAS nějak reaguje.Na co by měli sloužit stránky AJR,když ne pro informace jezdcům.Na co tedy byly zřízeny.Nejspíš tedy na to,aby se později napsalo že FAS ani nikdo z lékařské komise nereaguje na dotazy jezdců.Znám řadu lidí kteří sem třeba vůbec nechodí a chodí na jiný stránky se zaměřením na rallye.Ale kruci přece nemůže jezdec hledat informace na různých stránkách,jesti se někde něco novýho nepíše.Zkrátka na to byla zřízena Asociace a ta by měla podávat jezdcům relevantní iformace.A ne říct že pro někoho třeba podstatné informace nezveřejnila,protože zrovna probíhala diskuze na dané téma na stránkách pěstitelů holubů.To ať stránky radši zruší a netahají si kšandy,že dělají něco pro jezdce.
28. 5. 2010 16:40151
0 0
Starý pes: Dobře, v tom se neshodnem. Z mého hlediska vše vypuklo na stránkách eWRC, já jsem tady zvyklý chodit pro informace, redakce umožňuje zveřejnění, všech podstatných záležitostí, je to tady mnohem operativnější, většina lidí prostě dává informace sem.
Reakce - nereakce FASu a dr.Procházky je pro mě na mrtvici. Dr Procházka může být sebevětší kapacita, ale jestliže je schopný smést ze stolu všechna ta zranění, ale nevysvětlit, čím se to tedy vlastně stalo, no promiň, to je tedy síla. Je jasné, že pohlaváři budou držet pospolu. Neochota ale cokoli řešit, to je do nebe volající!
28. 5. 2010 16:55152
0 0
st.pes: Musím reagovat, vy jste se tady pane kolego zakopal do pozice obhájce p.Dr.Procházky, ale myslím že nad emocemi by měly převažovat argumenty a fakta.Výrazy typu" kecy nějakých lojzů z d.prdelové lhoty" si nechte prosím pro své kamarády, děkuji.
Moje představa odpovídající reakce FASu na narůstající počet úrazů měla nastat minimálně po něhodě Barvík-Gabrhelík na Barum 09,max. po nehodě Enge-Ernst na Vsetínu 09 a to tak, že měla být vytvořena několikačlenná komise z lékařů-specialistů,techniků, závodníků a funkcionářů,která měla shromáždit podklady a zadat odborné posudky na vliv či nevliv HANsu na vznik těchto zranění,protože na to má FAS prostředky, možnosti a taky je to JEHO odpovědnost, pokud nařídí na území této republiky povinnost používání prvku, který může způsobovat zranění.Názor jednoho doktora přeci není odpovídající, protože i on i třeba v důsledku špatných informací se může mýlit.
Místo toho zvolil FAS politiku mlčení a já tomu říkám interně pozice:...země je plochá a Slunce je střed vesmíru... , což přineslo další tři zranění.Pokud pokládáte snahu Ing. Jandy,AJR,mou a mnoha dalších/230/,podepsaných pod peticí za vyšetření příčin těchto zranění, tak to je suplování činnosti nečinného FASu, ne hon na čarodějnice. Ta zranění tady objektivně jsou, to není žádná fikce ani nějaká mediální kampaň.A za ta zranění někdo nese vinu a proto chápu tvrzení představitelů FASu, že černá je bílá a HANS neškodí..
Proč to ale tvrdíte i Vy, je mi záhadou.
Diskuse byla předčasně ukončena

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!