27. 5. 2010 13:35 − 4617× − 152

Informace AJR k účasti na zasedání komise Svazu rally

V úterý 25. 5. 2010 se zástupci VV AJR na základě pozvání zúčastnili zasedání komise Svazu rally při FAS AČR.

V úterý 25. 5. 2010 se zástupci VV AJR ve složení Petr Černohorský, Petr Řihák a Vojtěch Štajf na základě pozvání zúčastnili zasedání komise Svazu rally při FAS AČR, bez hlasovacího práva. Témata, kvůli kterým zástupci VV AJR toto zasedání navštívili, byla kromě hodnocení odjetých podniků zejména problematika účasti na tzv. černých podnicích a jasné vymezení toho, kterých podniků se může držitel licence FAS AČR zúčastnit a dále problematika užívání systému HANS a řešení tohoto problému na základě petice, již podepsalo více než 230 jezdců.

Prostřednictvím této zprávy chceme informovat členy AJR o skutečném průběhu jednání, jelikož záhy po zasedání komise Svazu rally začaly mezi jezdci kolovat nepodložené a nepravdivé informace o průběhu tohoto jednání a o postojích členů VV AJR.

Co se týče účasti držitelů licencí FAS na podnicích, neuvedených v kalendáři FAS AČR, bylo řečeno, že toto se netýká účasti na jakémkoliv testování i pokud je zde více posádek a je zde měřen čas, zároveň nebudou povoláváni k disciplinární komisi jezdci, účastnící se závodů organizovaných např. Milanem Blahoutem apod., i když jsou z těchto klání uveřejněny výsledky. Účast na podnicích typu Volného poháru v rally či Rallye Cup sice rovněž není v souladu s řády, ale prioritou FAS AČR postihovat účast zde není. Problém je především účast s vozy s registrační značkou „R“ a toto je riziko každého účastníka zejména ve vztahu k zákonné úpravě a také při způsobení případné škody. Disciplinární komise však budou řešit každý případ účasti na závodech do vrchu, které nejsou organizovány FAS, resp. jsou organizovány pod hlavičkou jiného automotoklubu, tedy Edda cup a Triola cup. Seriál Berg cup údajně s FAS spolupracuje, zde tedy je účast možná.

Co se týče bezpečnostního prvku HANS, na samotném začátku jednání bylo ústy zástupců AČR (Ing. Novák) naprosto kategoricky řečeno, že i přes existenci petice jezdců FAS AČR v žádném případě nehodlá uvažovat o zavedení dobrovolného užití tohoto prvku v jakékoliv disciplíně a mistrovství, kde již byl tento systém schválen, když tento systém funguje na celém světě bez námitek. Činovníci FAS AČR opírají svůj postoj o odborný výklad hlavního lékaře FAS AČR, MuDr. Procházky, který vyjádřil přesvědčení, že HANS systém v žádném případě nemůže způsobit poranění bederních obratlů. Argument o několikasetprocentním nárůstu nehod s tímto zraněním po zavedení systému HANS byl odbyt s tím, že k těmto nehodám jednak docházelo i dříve, ale prý se neevidovaly, za druhé pak zranění jezdci jednak zřejmě neměli dostatečnou fyzickou kondici nebo mohli být špatně připoutáni či použili nesprávnou velikost a úhel HANSu. Zároveň takováto zranění nejsou prý v kategorii těch, které jezdce ohrožují na životě, na rozdíl od zranění krční páteře, tzv. „zlomený vaz“, kterým má právě systém HANS zabránit. Závěrem je rozhodnutí, že v součinnosti s technickými komisaři proběhne při technických přejímkách za povinné účasti posádek na následujících podnicích MMČR i MČR v rally jejich proškolení ve správném užití systému HANS a zjištěna bude jeho kompatibilita s konkrétními sedačkami, pasy a jejich uchycením na bezpečnostním rámu. Další argumenty včetně dopisů a odborných posudků předložených Ing. Zdeňkem Jandou nebyly přijaty a komise Svazu rally nehodlá s jezdci o používání systému HANS nikterak smlouvat. Při takovémto postoji komise Svazu rally zástupci AJR zde nemohli ničeho dalšího dosáhnout.

Za AJR Tomáš Singer, předseda VV AJR a Petr Černohorský, Václav Pech, Vojtěch Štajf, členové VV AJR

Komentářů celkem: 152
27. 5. 2010 22:29101
0 0
Pane Koukolo, nevynechávejte to podstatné slovo. Samozřejmě že zlomený krční obratel je závažné a nebezpečné zranění, ale mluvíme tady snad o zhmoždění, nebo prasknutí BEDERNÍHO obratle a to je věc trochu jiná. A mluvím v obecné rovině. Při zranění krčních obratlů hrozí skoro vždy omezení hybnosti, ochrnutí... Při zranění bederního obratle něco takového hrozí jen v opravdu vyjimečných situacích a taková zranění se v motoristickém sportu nevyskytují, pokud je mi známo...
27. 5. 2010 22:35102
0 0
Mírné znaky diskuze to stále má. Já osobně si po odjetí dvou soutěží s Hansem nejsem moc jistý jestli se správně poutám. V návodu jsou dané úhly a rozměry, které jsem se snažil dodržet, ale nevím jaké ty úhly a rozměry budou po pár km na RZ nebo při nějaké krizové situaci, hodinách atd.
27. 5. 2010 22:38103
0 0
T.Král: Právě proto budou na dalších soutěžích techničtí komisaři tomuhle věnovat velkou pozornost. Samozřejmě žádné sankce, ale vysvětlování, rady, pomoc...
27. 5. 2010 22:46104
0 0
Josef Vrátil: A tak to má být. Myslím, že cílem petice (z mého pohledu) nebylo zrušení Hansu jako takového, ale vyřešení problému s nárustem zranění pátěře.
27. 5. 2010 23:10105
0 0
Tome: Tohle už proběhlo na Podkopce. Sedli jsme do auta, přivázali jsme se, dotáhli a byl nám změřen úhel pásů, vyzkoušeno jak to prochází přes oka v sedadlech. Byl jsem upozorněn na ukotvení pásů vzadu na rámu a nutnosti zvětšit rozestu na 110 mm. Přes to, že máme nejlevnější variantu snad všeho tak krom toho rozestupu by to mělo být v poho. To jsme samozřejmě vyřešili hned Na to nemůžu říct ani"Ň". Myslím, že to samé muselo proběhnout díky sledu všech událostí i na Krumlově, který byl po Kopce. Nebyl jsem tam tak to nevím, ale myslím si to. No a stejně tam byla další prda. Tudíž se mi zdá hodně málo pravděpodobné, že by to někdo z posádky i po takovém dejme tomu školení podcenil. A tady ten psaný výstup z toho sezení co tady čtu v článku mi teda jako diskuse a debata zrovna moc nepřipadá. Debata je tady pod článkem.
VAZ
27. 5. 2010 23:10106
0 0
Tak to jsem netušil,že někde můžu a někde nemůžu.Nejde tedy o míru nebezpečnosti pro zdraví a o jasně dané řády,ale zcela jasně o osobní animozity mezi AČR a UAMK a jistě taky o fin. prostředky z peněz na činnost autoklubů od ministerstva.Takže já to odskáču,protože nemám na mistrák prachy ani čas a líbí se mi Eddacup.Kdyby se mi líbil KV Bergcup,tak jsem bez problémů.No super,tohle snad je sen o rovném přístupu.A díky,jestli to takhle vypleskl pan Novák,tak mám vemi dobrý argument pro další tahanice s FASem.Jo,mimochodem jsou i tací jezdci,kteří se omluili za účast u Eddy a licence jim byla zachována.Jo,jo internetové diskuze a osobní zkušenosti se občas velmi různí. A já taky znám MUDr.Procházku,mám ho za přítele a debatil jsem s ním o Hansu.Mnoho mi vysvětlil,sice mě úplně nepřesvědčil,ale moc nevěřím,že by byl tak arogantní,jak se zde píše.Pá pá chlapi,a já jdu balit na Kdyňskej kopec zvanej Koráb.Jezdil jsem t dolů při soutěži,tak to zkusím i nahoru.
27. 5. 2010 23:30107
0 0
Další věc v článku která mi nepřipadá jako snaha něco řešit formou debaty je nepřijetí dokumentace od Jandy. I kdyby mě ten člověk vytáčel na max tak si to snad aspoň vemu i kdybych věděl, že to nebudu číst, aspoň to vypadá jako snaha. Vždyť se tam v těch jeho dokumentech vyjadřovali i jiní odborníci a určitě tam jsou i konkrétní poznatky postižených. Snad by tedy při seznámení se s takovou poměrně obsáhlejší dokumentací za účasti závodního lékaře šlo najít co se děje za chybu. Nikdo přece nespává v knihovně, aby věděl všechno. Dokonce i u soudu má každá strana možnost využít jiného soudního znalce. Ono to opravdu zavádí a pumpuje atmosféru když se vyjádří lékař FASU, tudíž domácí, uvede, že je přesvědčen(pokud to tak bylo)a to vše když už je na začátku jasně dáno jak to bude. Je to debatní?
28. 5. 2010 00:46108
0 0
Vratil by se mel vratit na zem, povazovat rozdrcenej obratel za lehke zraneni je teda pekne ulitnuty.
Pokud nekdo pouziva/uzil spatnej rozmer HANS jak mohl projit technickou prejimkou ?(Kdyz mas "propadly" ponozky tak neprojdes)? Co se tyka sedacky tak to je uplne stejnej pripad... Jako pasy atd. Ci to je pruser, zavodnika - technickyho komisare - FAS? Myslim że v pripade zalob(y) to vubec nemusi mit "nekdo" vubec snadny.
Jakym zpusobem na Kopny do autotv mluvil Rosicky a jakym zpusbem zde vystupuje zVratil je smutny. Nadruhou stranu Rosicky je 'dedek' zVratil nevim, tak se da pochopit pripadna senilita...
Samozrejme cejti li nekdo velkej pruser z psychologickeho hlediska muze se chovat tak jak se panove chovaji a celou vec zlehcovat jako to delaji a tim padem że strachu presvedcovat sami sebe że vse je v nejlepsim poradku.
28. 5. 2010 01:22109
0 0
Tak jsem si tu pročetl BLESK,i když ten bych asi urazil.Takovou snůšku blbostí snad nedokáže ani on.Můj obdiv má pan Vrátil,jak trpělivě dokáže vysětlovat o čem se jednalo,neboť se zasedání rallyekomise zůčastnil,oproti Tomáši Singerovi nebo Vencovi Pechovi kteří ne.A zaráží mne,že ze zasedání není ani řádka na stránkách AJR,kde by měla být v první řadě,protože to jsou stránky pro závodníky a jde hlavně o jejich zájmy.Ale asi to mělo vyvolat tyhle vášně,sprostotu a osobní útoky,což se povedlo.A jestli se pod ten zkreslenej výtvor podepsali účastníci jednání za VV AJR,tak je mi líto jezdců za to,kdo že je zastupuje.
28. 5. 2010 06:21110
0 0
strej pes: Nezlob se na mě, ale já tu žádné tpělívé vysvětlování od Vrátila nevidím. Jedinou trpělivost předvedli páni z komise v tom, že rok a půl trpělivě sledovali, jak vesele praskají obratle. Teprve dvě stovky podpisů (to by byly dvě startovky na Šumavě) je přiměly k nějaké, byť minimální činnosti. Ale i za to si zaslouží zatleskat. Uvidíme, jak bude probíhat to školení na přejímkách. Ale jestli to bude jako na Kopné, tak tomu moc nadějí nedávám. A pořád si myslím, že bez znalosti příčiny, nemůžu obvykle odstranit ani následek. Leda náhodou a na tu nevěřím.
28. 5. 2010 06:24111
0 0
chleba: Ukažte mě, kde jsem napsal, že "rozdrcenej obratel je lehké zranění"!!! Jste obyčejný sprostý lhář! Nic víc, nic míň!
28. 5. 2010 08:28112
0 0
1/ FAS či jeho výkonný výbor a jeho komise, tedy Svaz rally NIKDY podtrhuji NIKDY nepřiznají, že by HANS mohl způsobit i byť třeba jen odřeninu malíčku.
Spustili by tak možnost soudních žalob a oni vědí, že se jim z podobných průserů vždy povedlo zatím vybruslit.Takže i kdyby polovina startovního pole trávila sezónu na nemocničních lůžcích, můžeme si za to sami, neb neumíme bourat.Asi na to bude taky časem nějaké školení?!?
2/Když si přečtete dotaz MUDr.Procházky na FIA, kde se ptá na nárůst počtu zranění bederních obratlů, tak je každému všímavému okamžitě jasné, že takto koncipovaná otázka nemá šanci něco prokázat. Dotaz měl znít, zda se tento nárůst projevil specificky v RALLY !!!, jinak nám totiž i třeba našich deset tuzemských případů v množství ježděných formulových a racing závodech na okruzích naprosto zapadne pod stůl a stane se nevýznamnou na úroveň statistické chyby.Při té příležitosti vzpomínám na zranění spolujezdců na Finské rally 2005,kdy po několika skocích nemohl např. spolujezdec od Gronholma ani mluvit a z auta ho tahali.Již to byl první náznak problémů.A je jasné, že co lékař,to názor, u člena VV FASu snad jiný postoj nikdo nemohl ani očekávat,byť jak sám prohlásil, že už jenom tím dotazem na FIA dává všanc svou profesionální čest, no v jaké je to protiváze ke mnoha zraněním obratlů ať si každý posoudí sám, jaký je pan doktor hrdina.
3/ Konečně je snad i AJR jasné, jakou hru s ní FAS a Svaz rally hraje.Já jsem již po vzniku AJR a četbě jejich povídání si s Ječmínkem prohlašoval, že FAS AJR bude pouze využívat a zneužívat pro prosazení svých záměrů a při první skutečné rozepři ji podtrhne nohy.Ač v některých věcech s AJR nesouhlasím a nejsem členem,v každém případě má AJR za sebou mandát svých členů, což se o členech Svazu rally nedá říct ani náhodou,ty nevolil nikdo, tedy mandát SR rovná se nule. Pro mne je Svaz rally nepřítel a s nepřítelem se bojuje, nespolupracuje,to by byla kolaborace.
4/Vidíme, že nasazení jednoho bezpečnostního prvku způsobilo /asi/ nutnost výměny skoro všech ostatních, byť schválených a doposud plně funkčních bezpečnostních prvků, tedy helmy, sedačky, pásů,bezp.rámů/ úhly/...Že to ale bude vyžadovat i výměny jezdců a spolujezdců za jiné ,zocelené, asi sovětského typu, tedy správně zakalené,zároveň rozměrově nějak unifikované na rozměr zkušební figuríny nám tedy doposud bylo tajeno.
5/Protože je jasné, že současní členové Svazu Rally nejsou schopni vyřešit tento tak závažný problém/ zlomenina bederního obratle není špatně postavený retardér/, měli by všichni členové ODSTOUPIT a měla by proběhnou VOLBA !!! nového vedení,nikoliv jmenování, zde by mělo být rovnoměrné zastoupení FAS a jezdci .
6/Chystají se protiopatření, ale nelze zatím zveřejňovat,neb nepřítel naslouchá.
28. 5. 2010 08:37113
0 0
Jak to tady čtu, snažím se v klidu, aby se mi nezvyšovala tepovka, jde to špatně :-(. Doufám, že Vrátníčkem zmiňovaná protiopatření se neminou účinkem. Ptát se p. Vrátila na cokoli mi přijde jako pověstné házení hrachu na zeď. Odpoví jen na to, co se do krámu hodí. Ale je to jeho volba. To, co Vrátníček napsal v bodě 1/ je svatá pravda, ještě bych to doplnil o to, že FAS se v dané chvíli chová dle hesla: "méně znamená více" - čím méně toho napíše, tím menší je prostor pro jakékoli, i právní, napadnutí. Vrátníčkovo shrnutí podepíšu! smajlík
28. 5. 2010 09:12114
0 0
Pane zVratile, precte te si po sobe co jste napsal vcera ve 20:22:33.
Na druhou stranu je mi jasny że pro spondylochirurga (to je ten doktor kterej vas bude sesroubovavat) je to rutina, kterou vykonava dnes a denne asi tak jako naormalni clovek polkne rohlik. Pro normalniho chirurga je todle zraneni uz gigantickej problem protoze se nejedna o ten vami zminovanej malicek.
Pan Vratnicek pise o proti opatreni, ktera se chystaji a v tom drzim palce. Muzete nam prozratit pripadne naznacit? Nepritel sice nasloucha ale ja jsem nabyl dojmu że uz ted ma zadek stazenej a ceka problem a ne malej.
28. 5. 2010 09:18115
0 0
Nechcete chleba už banovat za jasné provokace???smajlík
28. 5. 2010 10:30116
0 0
Pane "chleba", nebo spíš trapný anonymní zbabělče, já vím, o čem píši a opakuji, jste sprostý lhář! Ukažte mi, kde jsem něco takového napsal! Hrdino...
28. 5. 2010 10:42117
0 0
To Vrátníček [28.5.2010 08:28:14]..Ty jsi nehoráznej JEŠTĚRsmajlík
Fandím Tismajlík
28. 5. 2010 11:00118
0 0
ČTĚTE DOBŘE.Moc to sem sice nepatří,ale snad pochopíte.V roce 1997 jsme z Chomutova vypravili humanitární pomoc na Moravu.O několik let později znovu a před dvěma lety také.Brali jsme to jako samozřejmost.Včera jsme se zde v Jirkově ( Chomutov) na neformální schůzce vedení města dohodli,že dne 12.6. uspořádáme na hřišti u jedné ze škol Den pomoci.Hasiči,Policie,horská služba,modeláři,chlapi se čtyřkolkami atd,atd.Budou zde stánky,kde výdělek,včetně výdělku ze vstupného půjde celý do vytopené základní školy do Troubek.Žádné konto.Přímo na účet školy.Dnes ráno jsem zavolal do Prahy do asistenční služby ABA a řekl jim,o co jde.Chtěl jsem je pozvat na nějakou předváděčku,která nikdy v Jirkově ještě nebyla.Paní si na mne vzala číslo a asi za 15 minut mi zavolal pán z ÚAMK.Prosbu jsem zopakoval.Vyslechl mne a i když jsem mu řekl,o co jde,odpověď byla - JEN ZA PENÍZE.Takže chlapi,kdyby jste se někdo obětoval a byl tak hodný,že by vám nevadilo přijet do Jirkova ( 22 000 )ukázat závodní auto,byli bychom vděčni.Co k tomu víc ? nechám kontakt a děkuju.email : kolatyr@seznam.cz
Josef Š.
28. 5. 2010 11:15119
0 0
Vy se p zVratile snazite celou vec zlehcovat. Mozna że strachu, nevim. Jestli vy mate cistou hlavu z podcenovani udalosti tak prosim. Ja vam jen rikam że na vasem miste bych nemel. V tomto state nefunguje totalita abych nemohl negativne reagovat na vase vyroky.
Na strance 2 tedo diskuze zenete lidi k ucebnicim. Naopak vy by jste si ji mel vzit do ruky. V kancelari mate jiste dost casu. Pak vam doporucuji stranku 3 kde tento druh zraneni zlehcujete. To jsem ale jiz popsal vyse. Tedy nevidim duvod to zde psat znova.
Neocekavam że jaka koliv diskuze tady hne s ledy a sjednoti nazory lidi, to ani nejde. Nicmene vetsinovy nazor je znam.
Musim priznat, że mate i muj obdiv jakym zpusobem reagujete. To se da snad jedine prirovnak k vlcakovi kterej je cvicenej pro pohranicniky. Trhat trhat trhat... Ve vasem pripade s nazory jedincu kteri to videji jinak a jedina obrana je utok.
Co se tyka me anonymity, tak ja si tak nepripadam. Me jmeno je Martin Kratochvil a jsem zanicenym fanouskem rally jiz 15let a jsem z Pribramska. smajlík
28. 5. 2010 11:35120
0 0
Novej.Nemáš pravdu že FAS se rozhejbal až po podpisech jezdců.Už v listopadu loňskýho roku,psal doktor Milan Procházka na AJR otevřený dopis o HANS.Nikdy nebyl zveřejněnej a není o něm ani zmínka.Proč? Asi se to nehodilo,protože by nemohlo vzniknout to,co je teď.Dostávám se do pozice,kdy hájím FAS,přesto že patřím k jeho dlouholetým kritikům.Bohužel.Ale nemám rád zkreslování faktů a lži.Poslechni si,co říkají na AutoTV naši přední jezdci o dosahovaných rychlostech na RZ.Tam je asi problém největší,protože po ranách z takovýho fofru,lidský tělo nemůže vydržet.Ale to všichni přejdou mlčením,včetně AJR,která se na tom podílí schválením takovýchto tratí.Najde se něco co samozdřejmě vyvolá histérii a může se otevřít studna sprostoty a hulvátsví a hlavně názor a argument druhý srany,je předem odsouzen k posměchu a nadávkám bez argumantu.To ale není diskuze.
Diskuse byla předčasně ukončena

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!