22. 7. 2017 17:15 − 13762× − 65

Barum rally se kvůli prasatům rušit nebude

V minulých dnech se v českých médiích objevily informace, že je Barum Czech Rally Zlín v ohrožení…

V minulých dnech se v českých médiích objevily informace, že je Barum Czech Rally Zlín v ohrožení kvůli nákaze divokých prasat africkým morem. Ten byl ve zlínském okrese objeven počátkem léta a aktuálně jsou přijata mnohá opatření pro zamezení dalšího šíření této nákazy.

Nejen pořadatelé Barum Czech Rally Zlín tyto informace považují za zavádějící a nevidí důvod ke změnám trati ven mimo postižená území či ke změně termínu konání tohoto sportovního podniku. Krajská veterinární správa nevydala žádné pokyny k omezení pohybu veřejnosti v dotčeném území a veškerá opatření k eliminaci afrického moru se dějí na úrovni hospodářských a chovatelských subjektů. „I přes rozšíření moru prasat na území, kterým částečně bude projíždět i Barum rally, doposud nebyl nijak omezen pohyb veřejnosti v přírodě. V tomto směru tedy nevidíme rozdíl mezi houbařem, který se může pohybovat hluboko v lese a s postiženým prasetem může přijít do kontaktu mnohem snáze, a fanouškem rally, který bude stát kousek od cesty, kudy budou projíždět závodní vozy. Také nám přijde neseriózní, když se takovouto zprávu dozvíme z médií, aniž by nás kdokoliv v této věci kontaktoval či inicioval nějaká jednání," řekl Miloslav Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín.

Zástupce statutárního města Zlína Ondřej Běták k tomu dodává: „Zmíněný článek musí být dílem jednotlivce se specifickým názorem na vzniklou situaci. Pokud by se Barum rally musela kvůli nákaze prasat rušit nebo přesunovat jinam, znamenalo by to, že už jsme v situaci, kdy by muselo zároveň dojít k hermetickému uzavření celého okresu či zákazu pohybu osob, což je nereálné. Aktuální stav nákazy prasat je situace závažná, ale není třeba kolem ní vytvářet poplašné a senzační zprávy. S nákazou je bezpochyby potřeba něco udělat, ale zrušení či přesunutí barumky to rozhodně nevyřeší. Můžeme si klást otázky, zda aktuální opatření nastavená státními složkami jsou ta správná a nejlepší, a pokud ne, je zapotřebí najít takové řešení, které bude co nejméně zasahovat do života občanů a stejně tak bude respektovat Barum rally, která má pro celý region klíčový význam a je výsledkem celoroční práce mnoha lidí. Řešením není něco zakázat a čekat, že se to samo spraví, protože to se nestane. Pokud je to opravdu tak vážné, ti, kteří tuto věc mají na starost, už dávno měli sedět u jednacího stolu s organizátory a probírat různé varianty, a ne pouštět do médií, že se rally ruší. Radikální řešení dělaná od jednoho stolu nikdy nebývají správná a úkolem lidí, kteří jsou za tuto práci placeni, je najít řešení co nejschůdnější pro všechny strany."

Africký mor je specifickou chorobou divokých a domácích prasat a na člověka se nepřenáší. Přesto je třeba mít na paměti pokyny pro případ nálezu uhynulého prasete nebo například střetu vozidla s takovýmto zvířetem. V takovém případě je potřeba udržovat od zvířete bezpečnou vzdálenost minimálně 2 metrů, nijak s ním nemanipulovat a nález neprodleně ohlásit na Krajskou veterinární správu (telefonní krizová linka +420 720 995 201), hasičům, Policii ČR nebo Městské policii.

Komentářů celkem: 65
24. 7. 2017 15:4521
0 0
Původně napsal Wladimeer
Původně napsal 2BMW2
Původně napsal Gurun
Myslivci nejsou zlo, to v žádném případě. Nebýt jich, tak mohlo být mnohem hůře. Myslivec je od slova myslet! Tak první přemýšlej, než něco takového napíšeš.
Ano, máš pravdu myslivec je odvozen od slova myslet, ale to v případě českých myslivců opravdu neplatí. Ani jednou nepodali jeden pádný argument pro zrušení, nebo omezení soutěže. Jaký má vliv návštěvnost Barum rally na prasečí mor? Na tuto otázku nikdo zatím neodpověděl a proto nechápu případná omezení.
No nevím, nejsem žádný odborník na tuto tématiku, ale pokud může být člověk přenašeč tohoto "viru" tak jde asi o to, že se to může díky BCRZ resp.velkého množství diváků rozšířit do dalších regionů potažmo i zemí... předpokládám, že moc houbařů z jiných krajů nebo zemí na Zlínsko sbírat nejezdí...
Dle všech studií není africký mor prasat nijak přenosný na člověka, tudíž myšlenka rozšíření moru v důsledku návštěvnosti BCRZ je absolutně zcestná. Ale samozřejmě rozhodnutí o omezení není na nás.
24. 7. 2017 15:4922
0 0
Jenže jde o to, že se od počátku bojuje, aby se mor nerozšiřoval (i když člověk v přímém ohrožení není)...
24. 7. 2017 16:0123
0 0
Původně napsal Gurun
Myslivci nejsou zlo, to v žádném případě. Nebýt jich, tak mohlo být mnohem hůře. Myslivec je od slova myslet! Tak první přemýšlej, než něco takového napíšeš.
Musím ti oponovat. O myšlení některých myslivců, kteří chytají do pastí Výra velkého!!, Krahujce, Jestřáby a jiné dravce s argumentem, že jim chytají zajíce, kolouchy, bažanty... a oni pak nemají co střílet, ať si udělá obrázek každý sám. smajlík
24. 7. 2017 16:0824
0 0
Původně napsal 2BMW2
Původně napsal Wladimeer
Původně napsal 2BMW2
Původně napsal Gurun
Myslivci nejsou zlo, to v žádném případě. Nebýt jich, tak mohlo být mnohem hůře. Myslivec je od slova myslet! Tak první přemýšlej, než něco takového napíšeš.
Ano, máš pravdu myslivec je odvozen od slova myslet, ale to v případě českých myslivců opravdu neplatí. Ani jednou nepodali jeden pádný argument pro zrušení, nebo omezení soutěže. Jaký má vliv návštěvnost Barum rally na prasečí mor? Na tuto otázku nikdo zatím neodpověděl a proto nechápu případná omezení.
No nevím, nejsem žádný odborník na tuto tématiku, ale pokud může být člověk přenašeč tohoto "viru" tak jde asi o to, že se to může díky BCRZ resp.velkého množství diváků rozšířit do dalších regionů potažmo i zemí... předpokládám, že moc houbařů z jiných krajů nebo zemí na Zlínsko sbírat nejezdí...
Dle všech studií není africký mor prasat nijak přenosný na člověka, tudíž myšlenka rozšíření moru v důsledku návštěvnosti BCRZ je absolutně zcestná. Ale samozřejmě rozhodnutí o omezení není na nás.
A nebude "náhodou" problém v tom, že pro člověka tento mor sice nepředstavuje nebezpečí, ale člověk funguje jako přenašeč? A jak už tady psal Gurun, tak málokterý houbař se pak vydá zpět do okolních států... A jestli ti ani tyhle argumenty nepřijdou dostatečný, tak je vidět, že jseš jen zaslepenej fanoušek rally (viz tvůj komentář o myslivcích).
24. 7. 2017 16:1225
0 0
tak a je to tady - postupné úpravy tratě: Kvůli prasečímu moru na Zlínsku se částečně změní trasa Barum Rally: http://zlin.idnes.cz/myslivci-africky-mor-prasat-barum-czech-rally-zlin-f8q-/zlin-zpravy.aspx?c=A170724_101810_zlin-zpravy_ras
24. 7. 2017 16:2926
0 0
Původně napsal standak
Původně napsal 2BMW2
Původně napsal Wladimeer
Původně napsal 2BMW2
Původně napsal Gurun
Myslivci nejsou zlo, to v žádném případě. Nebýt jich, tak mohlo být mnohem hůře. Myslivec je od slova myslet! Tak první přemýšlej, než něco takového napíšeš.
Ano, máš pravdu myslivec je odvozen od slova myslet, ale to v případě českých myslivců opravdu neplatí. Ani jednou nepodali jeden pádný argument pro zrušení, nebo omezení soutěže. Jaký má vliv návštěvnost Barum rally na prasečí mor? Na tuto otázku nikdo zatím neodpověděl a proto nechápu případná omezení.
No nevím, nejsem žádný odborník na tuto tématiku, ale pokud může být člověk přenašeč tohoto "viru" tak jde asi o to, že se to může díky BCRZ resp.velkého množství diváků rozšířit do dalších regionů potažmo i zemí... předpokládám, že moc houbařů z jiných krajů nebo zemí na Zlínsko sbírat nejezdí...
Dle všech studií není africký mor prasat nijak přenosný na člověka, tudíž myšlenka rozšíření moru v důsledku návštěvnosti BCRZ je absolutně zcestná. Ale samozřejmě rozhodnutí o omezení není na nás.
A nebude "náhodou" problém v tom, že pro člověka tento mor sice nepředstavuje nebezpečí, ale člověk funguje jako přenašeč? A jak už tady psal Gurun, tak málokterý houbař se pak vydá zpět do okolních států... A jestli ti ani tyhle argumenty nepřijdou dostatečný, tak je vidět, že jseš jen zaslepenej fanoušek rally (viz tvůj komentář o myslivcích).
Já se samozřejmě žádnému pádnému argumentu nebráním a ani bránit nebudu. Nejsem žádný zaslepenec, ale je opravdu dokázáno, že je člověk přenašeč? Takovou informaci jsem oficiálně neslyšel.
24. 7. 2017 16:3227
0 0
Tak si jenom zkus zjistit, jakým způsobem se to k nám dostalo.
24. 7. 2017 16:4028
0 0
Původně napsal Gurun
Tak si jenom zkus zjistit, jakým způsobem se to k nám dostalo.
Nemá cenu se o tom s Tebou dohadovat.
24. 7. 2017 17:3129
0 0
Na hřiby chodím tady na Zlínsku rád(když je čas) a nebudu to měnit i přes tento sci-fi mor....když to nemůže člověka ohrozit na životě tak proč kolem těch uhynulých chodí v bílích mundurech????smajlík kde soudruzi udělali chybu....smajlík
24. 7. 2017 17:4030
0 0
Původně napsal joseff
Jen pro info ,mezi špičkami SVSČR se jednalo o úplném zrušení . To by mělo být zavrženo, mělo by dojít nebo teda dochází "pouze" k omezení rz.
opravdu se má občan tohoto státu, nebo nějaký spolek, řídit něčími úvahami a nikoli nařízeními oprávněných orgánů? až by veterinární správa vydala rozhodnutí, pak se mělo jednat, tohle jsou předvolebně stažený gatě, nic víc, opakuje se rok 2012, místo předkládání argumentů stažený vocasy a předposranost smajlík
24. 7. 2017 18:1431
0 0
Původně napsal Novej
Původně napsal joseff
Jen pro info ,mezi špičkami SVSČR se jednalo o úplném zrušení . To by mělo být zavrženo, mělo by dojít nebo teda dochází "pouze" k omezení rz.
opravdu se má občan tohoto státu, nebo nějaký spolek, řídit něčími úvahami a nikoli nařízeními oprávněných orgánů? až by veterinární správa vydala rozhodnutí, pak se mělo jednat, tohle jsou předvolebně stažený gatě, nic víc, opakuje se rok 2012, místo předkládání argumentů stažený vocasy a předposranost smajlík
To nejsou stažený gatě , to je EU a jejich legislativní nařízení a mi jako stát jsme bohužel papečtější jak papež . Jenomže když bude prasečí mor v Německu vyjde jeden článek a bude jedna tiskovka a tím je po moru ,ale u nás media 14 dní již nic jiného neřeší . Stejně tak jako když se stane nějakej malér .
24. 7. 2017 18:5532
0 0
joseff: EU?smajlík no jasně a ještě Kalousek, Ilumináti a Soros smajlík
tímto ses definitivně vyřadil z rozumný diskuze a stačil ti na to jeden den a tři příspěvky, gratuluju smajlík
24. 7. 2017 19:1633
0 0
Původně napsal Novej
joseff: EU?smajlík no jasně a ještě Kalousek, Ilumináti a Soros smajlík
tímto ses definitivně vyřadil z rozumný diskuze a stačil ti na to jeden den a tři příspěvky, gratuluju smajlík
Chtěl jsem tím jen říct , že jde o přehnané nařízení EU a mi jej jako ČR ještě víc přeháníme . Nic víc . smajlík
24. 7. 2017 19:3834
0 0
jaký nařízení??? cituj, nebo mlč!
24. 7. 2017 20:0135
0 0
Původně napsal Novej
jaký nařízení??? cituj, nebo mlč!
Nařízení EU 125§vyhláška 2015 šíření nákazy neohrožující lidské životy , zkráceně , při zjištění nákaz neohrožující lidské životy, je potřeba přijmout podmínky ochrany pouze tak aby se uhynulá zvířata či pozůstatky zvířat nepovalovali volně . to zajistí příslušná KVS . Ale u nás se musí vše uzavřít a řešit tak jak se řeší .
24. 7. 2017 20:2636
0 0
Problém divočáků se měl řešit už dááávno. Jsou všude přemnožený a nemají žádné predátory.
Já bych BR přesunul do Brna na okruh . Tam nákaza ještě není a diváci by byli pod kontrolou v DM. I vzdálenost
u trati by byla podobná.
Ještěže týden před BR jedou rally v Německu. Sice kousek dál, ale na pohodu.
24. 7. 2017 20:3737
0 0
Pánové ono to vypadá jako prkotina,ale věc je kapku vážnější.Člověku to neškodí.Tady jde o ten přenos do jiných lokalit(botama,oděvem, atd) a přenašečem se může stát kdokoliv.Atˇ člověk nebo zvíře které třeba kvůli hluku přeběhne.Já bych to na lehkou váhu nebral.
24. 7. 2017 21:0638
0 0
Původně napsal Wladimeer
Původně napsal 2BMW2
Původně napsal Gurun
Myslivci nejsou zlo, to v žádném případě. Nebýt jich, tak mohlo být mnohem hůře. Myslivec je od slova myslet! Tak první přemýšlej, než něco takového napíšeš.
Ano, máš pravdu myslivec je odvozen od slova myslet, ale to v případě českých myslivců opravdu neplatí. Ani jednou nepodali jeden pádný argument pro zrušení, nebo omezení soutěže. Jaký má vliv návštěvnost Barum rally na prasečí mor? Na tuto otázku nikdo zatím neodpověděl a proto nechápu případná omezení.
No nevím, nejsem žádný odborník na tuto tématiku, ale pokud může být člověk přenašeč tohoto "viru" tak jde asi o to, že se to může díky BCRZ resp.velkého množství diváků rozšířit do dalších regionů potažmo i zemí... předpokládám, že moc houbařů z jiných krajů nebo zemí na Zlínsko sbírat nejezdí...
Pokud může člověk tuto nákazu přenášet dále, tak nechápu to, že není už nyní zákaz vstupu do lesů a polí. Nebo tomu tak je?
A k myslivcům jen drobná poznámka. Pánové ruku na srdce, na situaci (populaci divokých prasat) máte velmi slušný podíl smajlík
24. 7. 2017 21:1439
0 0
Původně napsal gonzo
Původně napsal Gurun
Myslivci nejsou zlo, to v žádném případě. Nebýt jich, tak mohlo být mnohem hůře. Myslivec je od slova myslet! Tak první přemýšlej, než něco takového napíšeš.
Musím ti oponovat. O myšlení některých myslivců, kteří chytají do pastí Výra velkého!!, Krahujce, Jestřáby a jiné dravce s argumentem, že jim chytají zajíce, kolouchy, bažanty... a oni pak nemají co střílet, ať si udělá obrázek každý sám. smajlík
Asi tak. Mám stejnou zkušenost, pouze se jednalo o rysa.smajlík
24. 7. 2017 21:2240
0 0
Přenášení prasečího moru je možné pouze tak že uhynulý kus nebo jeho část bude přenesena ,nebo dojde k potřísnění či jiné kontaminaci části oděvů atd. Tohle tady ale asi nevyřešíme ...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!