22. 7. 2017 17:15 − 13763× − 65

Barum rally se kvůli prasatům rušit nebude

V minulých dnech se v českých médiích objevily informace, že je Barum Czech Rally Zlín v ohrožení…

V minulých dnech se v českých médiích objevily informace, že je Barum Czech Rally Zlín v ohrožení kvůli nákaze divokých prasat africkým morem. Ten byl ve zlínském okrese objeven počátkem léta a aktuálně jsou přijata mnohá opatření pro zamezení dalšího šíření této nákazy.

Nejen pořadatelé Barum Czech Rally Zlín tyto informace považují za zavádějící a nevidí důvod ke změnám trati ven mimo postižená území či ke změně termínu konání tohoto sportovního podniku. Krajská veterinární správa nevydala žádné pokyny k omezení pohybu veřejnosti v dotčeném území a veškerá opatření k eliminaci afrického moru se dějí na úrovni hospodářských a chovatelských subjektů. „I přes rozšíření moru prasat na území, kterým částečně bude projíždět i Barum rally, doposud nebyl nijak omezen pohyb veřejnosti v přírodě. V tomto směru tedy nevidíme rozdíl mezi houbařem, který se může pohybovat hluboko v lese a s postiženým prasetem může přijít do kontaktu mnohem snáze, a fanouškem rally, který bude stát kousek od cesty, kudy budou projíždět závodní vozy. Také nám přijde neseriózní, když se takovouto zprávu dozvíme z médií, aniž by nás kdokoliv v této věci kontaktoval či inicioval nějaká jednání," řekl Miloslav Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín.

Zástupce statutárního města Zlína Ondřej Běták k tomu dodává: „Zmíněný článek musí být dílem jednotlivce se specifickým názorem na vzniklou situaci. Pokud by se Barum rally musela kvůli nákaze prasat rušit nebo přesunovat jinam, znamenalo by to, že už jsme v situaci, kdy by muselo zároveň dojít k hermetickému uzavření celého okresu či zákazu pohybu osob, což je nereálné. Aktuální stav nákazy prasat je situace závažná, ale není třeba kolem ní vytvářet poplašné a senzační zprávy. S nákazou je bezpochyby potřeba něco udělat, ale zrušení či přesunutí barumky to rozhodně nevyřeší. Můžeme si klást otázky, zda aktuální opatření nastavená státními složkami jsou ta správná a nejlepší, a pokud ne, je zapotřebí najít takové řešení, které bude co nejméně zasahovat do života občanů a stejně tak bude respektovat Barum rally, která má pro celý region klíčový význam a je výsledkem celoroční práce mnoha lidí. Řešením není něco zakázat a čekat, že se to samo spraví, protože to se nestane. Pokud je to opravdu tak vážné, ti, kteří tuto věc mají na starost, už dávno měli sedět u jednacího stolu s organizátory a probírat různé varianty, a ne pouštět do médií, že se rally ruší. Radikální řešení dělaná od jednoho stolu nikdy nebývají správná a úkolem lidí, kteří jsou za tuto práci placeni, je najít řešení co nejschůdnější pro všechny strany."

Africký mor je specifickou chorobou divokých a domácích prasat a na člověka se nepřenáší. Přesto je třeba mít na paměti pokyny pro případ nálezu uhynulého prasete nebo například střetu vozidla s takovýmto zvířetem. V takovém případě je potřeba udržovat od zvířete bezpečnou vzdálenost minimálně 2 metrů, nijak s ním nemanipulovat a nález neprodleně ohlásit na Krajskou veterinární správu (telefonní krizová linka +420 720 995 201), hasičům, Policii ČR nebo Městské policii.

Komentářů celkem: 65
24. 7. 2017 21:4441 Upraveno 21:45
0 0
Nebo jednoduše stoupneš do hovna. To se pak roznese všude.
24. 7. 2017 21:4942
0 0
Původně napsal Sukop
Původně napsal Wladimeer
Původně napsal 2BMW2
Původně napsal Gurun
Myslivci nejsou zlo, to v žádném případě. Nebýt jich, tak mohlo být mnohem hůře. Myslivec je od slova myslet! Tak první přemýšlej, než něco takového napíšeš.
Ano, máš pravdu myslivec je odvozen od slova myslet, ale to v případě českých myslivců opravdu neplatí. Ani jednou nepodali jeden pádný argument pro zrušení, nebo omezení soutěže. Jaký má vliv návštěvnost Barum rally na prasečí mor? Na tuto otázku nikdo zatím neodpověděl a proto nechápu případná omezení.
No nevím, nejsem žádný odborník na tuto tématiku, ale pokud může být člověk přenašeč tohoto "viru" tak jde asi o to, že se to může díky BCRZ resp.velkého množství diváků rozšířit do dalších regionů potažmo i zemí... předpokládám, že moc houbařů z jiných krajů nebo zemí na Zlínsko sbírat nejezdí...
Pokud může člověk tuto nákazu přenášet dále, tak nechápu to, že není už nyní zákaz vstupu do lesů a polí. Nebo tomu tak je?
A k myslivcům jen drobná poznámka. Pánové ruku na srdce, na situaci (populaci divokých prasat) máte velmi slušný podíl smajlík
Není to tak jak píšeš. Prasat alespoń v naší honitbě v posledních letech ubylo. Je to mediální histerie jak jsou přemnožené. Ano, lokálně jsou, ale ne celostátně. Já osobně jsem myslivec i velký fanoušek Rallye. A vím, co vše děláme pro to, aby se to utlumilo. Nebudu tu vypisovat, co se slovilo minulý víkend.
Nechci ani domyslet, co by se stalo, pokud by někdo žaloval organizátory BR, že díky tomu, že na této soutěži startoval, zatáhl toto svinstvo do své země. Ano, asi to nepůjde prokázat, ale i tak to nadělá hodně problémů. Ta rz by šla odjet v původní podobě, pokud tam budou organizátoři, či ti zmiňovaní myslivci a lidem vysvětlí, že tam nemůžou (něco jak v Německu vojenský prostor) tak snad budou diváci chápající. Ale zase, pokud infikované prase běželo přes cestu a jedou auta...opravdu problém.
25. 7. 2017 00:0943
0 0
Pořád nechápu jaký je rozdíl mezi návštěvníky rally a chataři, turisty, houbaři, rybáři, cyklisty, návštěvníky zoo, místními obyvateli ? Proč se musí omezovat jen rally? Komu zase vadí jen ta rally?
Já jsem fanoušek rally ale jsem taky turista, cyklista a houbař ( když u nás rostou ). Takže jako fanoušek rally tam nesmím ale v ostatních případech tam můžu? Vždyť to je postavené na hlavu a je to jasný signál, že zase někomu rally vadí!!!!
Jak už tu bylo psáno od "Novej", zástupci rally stáhli gatě a podvolili se! A to ještě prý není konec a jednání pokračují smajlík A nevšimnul jsem si, že by veterinární správa vydala nějaký zákaz! Zase se tady upřednostňují zvířata před lidmi, stejně jako křeček se stavbou dálnice do Fryštáku.
Opravdu tady rozhodují jen silné zájmové skupiny, no myslivců je v parlamentu a zastupitelstvech spousta oproti fanouškům rally smajlík smajlík smajlík
25. 7. 2017 08:0144
0 0
Původně napsal švagr
Pořád nechápu jaký je rozdíl mezi návštěvníky rally a chataři, turisty, houbaři, rybáři, cyklisty, návštěvníky zoo, místními obyvateli ? Proč se musí omezovat jen rally? Komu zase vadí jen ta rally?
Já jsem fanoušek rally ale jsem taky turista, cyklista a houbař ( když u nás rostou ). Takže jako fanoušek rally tam nesmím ale v ostatních případech tam můžu? Vždyť to je postavené na hlavu a je to jasný signál, že zase někomu rally vadí!!!!
Jak už tu bylo psáno od "Novej", zástupci rally stáhli gatě a podvolili se! A to ještě prý není konec a jednání pokračují smajlík A nevšimnul jsem si, že by veterinární správa vydala nějaký zákaz! Zase se tady upřednostňují zvířata před lidmi, stejně jako křeček se stavbou dálnice do Fryštáku.
Opravdu tady rozhodují jen silné zájmové skupiny, no myslivců je v parlamentu a zastupitelstvech spousta oproti fanouškům rally smajlík smajlík smajlík
Přesně tak, ostatní odvětví lidské činnosti se omezovat nemusí, protože nejsou rizikem, ale rally opět rizikem je. Je to celé postavené na hlavu, ale bohužel my s tím nic neuděláme. smajlík
25. 7. 2017 08:4245
0 0
Ono se to bere asi tak, že na Rallye přijde třeba 100x víc lidí než na hřiby, tak je 100x větší pravděpodobnost rozšíření nákazy. Ale hlavní problém je ten, že BR je oficielní akce se všema povoleníma a razítkama, tak ji můžeš řešit, kdežto ti houbaři, rybáři, atd. nikde o nic žádat nemusí, tak je nemáš jak korigovat.
25. 7. 2017 08:5646
0 0
Co je k nepochopení na tom, že místní houbaři, cyklisté a turisté v desítkách osob je menší a celkem udržitelné riziko, Kterým vycházejí státní orgány vstříc veřejnosti. Naopak riziko roznesení nákazy mimo již postižená území díky návštěvníkům rally v řádech tisíců až statisíců (to číslo často a rádi prezentují sami zástupci Barumky) z celé Evropy je vzhledem k daleko širšímu záběru obrovské.
Gurun ty opravdu myslíš že u nás si nechá někdo něco vysvětlit? Potažmo Myslivcem? Přesně vím, kam by dotyčného poslali. Celý prostor by musela obsadit a držet Policie nebo vojáci.
25. 7. 2017 09:0247
0 0
Gurun má pravdu a ví o čem mluví
25. 7. 2017 12:2748
1 2
stejne to je sranda, tady se bude resit "par" lidi na nakejch zavodech a ty statisice ci miliony doktoru a inzenyru co to sem dotahli to nikomu nevadi ty si pro jistotu pozvem dalsi...
25. 7. 2017 13:3449
0 2
Původně napsal benzy
stejne to je sranda, tady se bude resit "par" lidi na nakejch zavodech a ty statisice ci miliony doktoru a inzenyru co to sem dotahli to nikomu nevadi ty si pro jistotu pozvem dalsi...
Takové věci se přece veřejně neříkají. smajlíksmajlík
25. 7. 2017 16:5250
0 0
Původně napsal Gurun
Původně napsal Sukop
Původně napsal Wladimeer
Původně napsal 2BMW2
Původně napsal Gurun
Myslivci nejsou zlo, to v žádném případě. Nebýt jich, tak mohlo být mnohem hůře. Myslivec je od slova myslet! Tak první přemýšlej, než něco takového napíšeš.
Ano, máš pravdu myslivec je odvozen od slova myslet, ale to v případě českých myslivců opravdu neplatí. Ani jednou nepodali jeden pádný argument pro zrušení, nebo omezení soutěže. Jaký má vliv návštěvnost Barum rally na prasečí mor? Na tuto otázku nikdo zatím neodpověděl a proto nechápu případná omezení.
No nevím, nejsem žádný odborník na tuto tématiku, ale pokud může být člověk přenašeč tohoto "viru" tak jde asi o to, že se to může díky BCRZ resp.velkého množství diváků rozšířit do dalších regionů potažmo i zemí... předpokládám, že moc houbařů z jiných krajů nebo zemí na Zlínsko sbírat nejezdí...
Pokud může člověk tuto nákazu přenášet dále, tak nechápu to, že není už nyní zákaz vstupu do lesů a polí. Nebo tomu tak je?
A k myslivcům jen drobná poznámka. Pánové ruku na srdce, na situaci (populaci divokých prasat) máte velmi slušný podíl smajlík
Není to tak jak píšeš. Prasat alespoń v naší honitbě v posledních letech ubylo. Je to mediální histerie jak jsou přemnožené. Ano, lokálně jsou, ale ne celostátně. Já osobně jsem myslivec i velký fanoušek Rallye. A vím, co vše děláme pro to, aby se to utlumilo. Nebudu tu vypisovat, co se slovilo minulý víkend.
Nechci ani domyslet, co by se stalo, pokud by někdo žaloval organizátory BR, že díky tomu, že na této soutěži startoval, zatáhl toto svinstvo do své země. Ano, asi to nepůjde prokázat, ale i tak to nadělá hodně problémů. Ta rz by šla odjet v původní podobě, pokud tam budou organizátoři, či ti zmiňovaní myslivci a lidem vysvětlí, že tam nemůžou (něco jak v Německu vojenský prostor) tak snad budou diváci chápající. Ale zase, pokud infikované prase běželo přes cestu a jedou auta...opravdu problém.
Jen abych tomu správně rozumněl. Stačí, aby infikované prase přeběhlo přes cestu po které pak projede závodní vůz a nákaza už se šíří dále? smajlík
25. 7. 2017 17:2251
0 0
Proč sem zase motáš auta. Tady jde přece o lidi, návštěvníky rally kterých na Barum rally (podle pořadatelů smajlík), bývá až 200000 z celé Evropy.
25. 7. 2017 19:5452
0 0
Možná proto, aby z toho bylo jasné, že pokud by tomu tak bylo, musela by býti už nyní celá oblast hermeticky uzavřena?! smajlík
25. 7. 2017 20:2153 Upraveno 20:24
0 0
K.Arno "Co je k nepochopení na tom, že místní houbaři, cyklisté a turisté v desítkách osob je menší a celkem udržitelné riziko, Kterým vycházejí státní orgány vstříc veřejnosti. Naopak riziko roznesení nákazy mimo již postižená území díky návštěvníkům rally v řádech tisíců až statisíců (to číslo často a rádi prezentují sami zástupci Barumky) z celé Evropy je vzhledem k daleko širšímu záběru obrovské.
Gurun ty opravdu myslíš že u nás si nechá někdo něco vysvětlit? Potažmo Myslivcem? Přesně vím, kam by dotyčného poslali. Celý prostor by musela obsadit a držet Policie nebo vojáci."
Opacne. Houbar, myslivac, lesni delnik a jim podobni na rozdil od divaka rally chodi v hlubokem lese, kde se prasata zdrzuji vice, nez poddl silnic, kde jsou divaci rally. Vyvoz dreva z lesa nikdo neresi. Lesni techniku z hloubi lesa takenikdo neresi. Chapu cisla. Ale na pohyb prasat vs. pohyb divaku rally moc pruseciku nevidim. Oproti treba houbarum.
25. 7. 2017 21:1854
0 0
pačesu, teď si nejsem jistej, ešlivá ti rozumím a pak bychom byli ve shodě, nebo jsme ve při, nikoli však divoké...
divák, narozdíl od houbaře, do hloubi lesa nelozí, co by tam taky dělal, že...
kňour zase moc nelozí k silnici, bo tam je bengál od aut a lidí...
takže já osobně vidím větší riziko u těch houbařů, co hledaj ty svý kozáčky v hlubokým lese, protože po škarpách jich moc nejni a asi ani nebudou moc zdravý, takže mi z toho plyne, proč houbař může bloumat v místech, kadyma se toulaj i kňouří a divák nesmí bejt tam, kde se kancí, ani sběrači holubinek moc neobjevujou?
25. 7. 2017 23:5355 Upraveno 23:56
0 0
Na to by jsi určitě dostal (ne)logickou odpověď, že rozdíl je v tom počtu houbařů a počtu diváků smajlík
Mě by tedy spíš zajímalo vysvětlení, jak je to s tím šířením. Pač argument, který uvádí Gurun, že stačí, aby kňour přeběhl přes silnici (což už se jistě přes všechna opatření stalo) a po ní následně projelo auto (což už se zajisté také muselo stát) je téměř až apokalyptický smajlík
Pak měla být Barumka ihned okamžitě zrušena, vyhlášen zákaz vycházení a nikdo by neměl opouštět zasaženou oblast.
Kolik aut, vlaků, autobusů už se za ten cca měsíc vydalo do všech koutů naší vlasti a za její hranice? smajlík
26. 7. 2017 09:0756
2 0
Tak zatahnout do diskuze o infikovanych divocacich migranty to uz je radna paranoia. Co se prasat tyce - argumenty ze houbari a lesnici do lesa muzou zatimco fanousci rally ne neobstoji. Houbaru je par a vetsinou mistni, takze riziko zavleceni choroby jinam je relativne male. Lesnici si jsou rizik moc dobre vedomi a budou na rozdil od fanousku rally radne pouceni o tom jak predejit sireni nakazy. Na Barumku jezdi lide ze siroka daleka a v daleko vetsim mnozstvi. Praseci mor prenaseji i klistata, kterych v lesich a trave kolem cest bude v tomhle rocnim obdobi dost, jak to myslel Gurun s tim ze prejede auto a chyti mor to nevim, ale auta jako takova ho urcite neprenesou. Jinak nemoc nerozlisuje mezi divocakem a prasetem domacim, takze pri zavleceni do velkochovu musi byt vsechan prasata zlikvidovana! A hazet vsechny myslivce do jednoho pytle by si zrovna fanousci rally mohli odpustit, my taky nejsme zrovna vsichni svati, ozralych hovad se kolem trate RZ najde vzdy dost, coz neznamena ze kazdy fanousek je vypite pako.
26. 7. 2017 15:4757
0 0
No po migrantech už schází jen Babiš nebo Kalousek smajlík
Plný souhlas s oifovo - někteří ale argumenty proti Barumce prostě nechtějí slyšet a stále dokola srovnávají nesrovnatelné, vytrhávají z argumentů jen nepodstatné části a tak stále dokola. Ona ale hlavní slovo bude mít nakonec hygiena a pokud vysloví byť jen přání, aby se něco někam přesunulo, či omezilo na těch správných místech, tak bude úplně jedno, co si myslí radní ve Zlíně a organizační výbor rally. Podotýkám, že si nepřeji rušení jakékoli rally, ale mám zkušenost že stačí jediný člověk, známý na tom pravém místě a vše je úplně jinak bez ohledu na přípravy, investice ap. :-(
26. 7. 2017 16:0058
0 0
no právě, jenže z těch správnejch míst se zatím ještě nic neozvalo a přesto už se stahujou gatě, tím se vlastně jakoby dopředu přiznává, že Barumka nějakým nebezpečím je a to není ani malinko moudré
26. 7. 2017 16:4959
0 0
Novej pokud myslíš Opletalku, tak si myslím, že nemá momentálně důvod do řešení zasahovat i když plán určitě nějaký má. Zatím to vypadá, že se všichni dotčení snaží vše řešit na místě a že bude hodně záležet na opatřeních, která dosud myslivci udělali. Rozhodne pravděpodobně nadcházejících 14 dnů. Pokud opatření nezaberou a dojde k dalším nálezům nebo rozšíření lokalit, vidím scénář opravdu dost černě.
26. 7. 2017 17:2360
1 0
nene, Opletalka mě ani nenapadla, fakt ne...
správným místem jsem měl na mysli veterinární správu, která se o Barumce zatím ani slovem nezmínila a staženejma gatěma myslím vedení Barumky, které už teď mění trať, aniž by to po něm někdo vůbec chtěl, toho pomatence v zeleným neberu vážně, ten může kuňkat jak chce, státní orgán to není i když se tak chce cejtit...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!