20. 1. 2021 14:55 − 24265× − 75

Vozy WRC a S1600 už příští rok nebodují do MČR

Komise rally AČR rozhodla, že vozy s prošlou FIA homologací nebudou moci příští rok bodovat v MČR

Vážení čtenáři a fanoušci rally. V minulé sezoně rally jsme byli svědky nesmírně zajímavého souboje o titul absolutního mistra. Soukromému týmu Václava Pecha se podařilo i díky technice WRC prolomit dlouholetou nadvládu továrního týmu v českém rally. Bylo to pro diváka zajímavé, fanoušky to i přes dost podivnou a díky COVIDu zkrácenou sezonu hodně bavilo. Atraktivní bylo sledovat také Jana Dohnala s krásným KITem Renault Clio S1600, který opanoval dvoukolky. Jan Dohnal i Václav Pech se tak stali mistry ČR v rally. jeden v absolutním pořadí, druhý mezi dvoukolkami. Pokud se jim bude dařit i v této sezoně, tak mají šanci obhájit titul letos. V další sezoně to už možné nebude.

Pokud jste pozornými čtenáři webu Autoklubu ČR, pak vám nejspíš neunikl poslední zápis ze zasedání Komise rally AČR 21.12.2020. Tento zápis je nyní čerstvě zveřejněn na webu Autoklubu ČR a kromě jiného v něm v bodě 2 najdeme tuto poměrně nevinnou informaci:

„Rozdělení tříd v roce 2022: Pro rok 2021 zůstane rozdělení tříd stejné. Komise rally odsouhlasila že vozy s prošlou FIA homologací budou v roce 2022 zařazeny do Pohárových tříd bez možnosti bodovat v MČR."

Co to v praxi znamená? jedná se o takzvané předhlášení, které je nutné k tomu, aby dané nařízení mohlo vstoupit v platnost v sezoně následující. Znamená to, že například na startu Rallye Český Krumlov v další sezoně (2022) sice možná uvidíme Václava Pecha s Fordem Focus WRC, a když se mu bude v soutěži dařit, tak si nejspíš i zastříká šampaňským na cílové rampě a zapíše se do tabulek jako vítěz. Z této soutěže si pak ale neodveze žádné body do absolutního pořadí, ale jen do své třídy, nejspíše do třídy 13. Pokud by se tedy opakovala letošní sezona s upravenými pravidly, nestal by se Václav Pech mistrem ČR.

K čemu takovéto rozhodnutí bude a k čemu povede? Neumím si to vysvětlit a ukáže až budoucnost, jestli bude závodníky s vozy spadajícími do tohoto omezení bavit závodit jen o dílčí výsledky v soutěžích, když se pak nebudou moci zapojit do bojů o mistrovský titul? Stejně tak mi není jasné, jak budou například v tiskové zprávě závodníci popisovat svůj výsledek, kteří například s vozem „povolené“ kategorie R5 obsadí druhé místo za vozem WRC například na Rallye Český Krumlov? Budou svým sponzorům a fanouškům říkat, že jsou vítězi soutěže mezi auty, která mohou bodovat, i když na rampě stáli až jako druzí?

V paměti mám bohužel i situaci, kdy se něco podobného odehrálo v sezoně 2006, kdy vozy WRC mohly startovat až na konci startovního pole. Bude tomu tak i v příští sezoně? Budou moci tyto vozy startovat v soutěžích mezinárodních mistrovství, jako je například Barum rally? Nevím, na to nám odpoví nejspíš až budoucnost. Ponechám na zvážení laskavého čtenáře, aby si sám udělal úsudek a odpověděl si na otázku „Proč?“. Já se mohu maximálně domnívat.

Celé znění zápisu:

Komentářů celkem: 75
21. 1. 2021 20:55
0 1
...zrovna u té S1600 by snad mohlo být i pochopitelné, že ten zákaz by mohl mít nějaký pozitivní efekt. S1600 je kolikrát? dvakrát? čtyřikrát? dražší na pořízení a zejména provoz, než ty Rally4 auta a mladí kluci, kteří jsou fakt dobří a potřebovali by, aby si jich někdo díky vítězstvím všiml a sponzoroval je, nemají proti Dohnalovi šanci. I kdyby ten rozdíl byl vážně jen dvojnásobek, je to nebetyčné. A všichni víme, jak je Dohnal rychlý...tedy že rychlý je, ale nepatří mezi našich TOP5. Za jeho výsledky stojí to auto, resp. jeho rozpočet.
21. 1. 2021 20:57
0 0
Původně napsal Jen
Nebo to snad není střet zájmů, když lidé, kteří aktivně závodí nebo pronajímají auta ovlivňují řády/pravidla tohoto sportu?smajlík
Akorát že na zápisu je psané že jsou omluveni tak jak můžeš tvrdit že se na tom podíleli?
21. 1. 2021 23:12
0 0
Liposh: Vysvětli nám jak drahý je provoz S1600 a jaký rozpočet má pan Dohnal? Myslím, že to bude všechny zajímat... Chápu, že "chudáci" ostatní 2WD piloti, kteří mají o 15-20 let mladší vozy musí být naštvaní, když je poráží veterán. smajlíksmajlíksmajlík Hlavně ti co řídí R3T! smajlík Proč tedy ostatní nevytáhnou také S1600? Někdo jim to snad zakazuje?
21. 1. 2021 23:13
0 0
Ví to každý, kdo je blízko a zná alespoň trošku poměry! Navíc je to potvrzeno z více stran...smajlík
22. 1. 2021 00:18
0 0
Jeniku, sorry, ale neda mi to, nemel jsi nahodou pred 10 lety v nicku normalne 'a' a priponu "1000"?
22. 1. 2021 00:39
0 0
Jen:Jak asi všichni víme kdo tu jezdí s R3T. Kluci vůbec nejsou naštvaný, že je poráží tak krásné auto a ještě s kvalitním jezdcem. Spíše je to motivuje se zlepšovat a pracovat na sobě. A že napíšete že je poráží veterán tak to je vidět, že tomu vůbec nerozumíte. Přeji dobrou noc.
22. 1. 2021 06:31
0 0
Ahoj,
jen malá vsuvka. S 1600 a dvoulitrové kity byla poslední opravdová závodní auta s poháněnou jednou nápravou. Speciálně Renault byla (a je) nádherná motokára. Takový zvuk motoru nic nenahradí. mě osobně to pohladilo srdíčko. Nicméně diskuze je stále o tom, zda tato auta (S 1600, WRC), mají co dělat na našich rally a proč ten je má a jiný ne. Myslím si, že speciálně u Vaška se před sezónou každý divil proč staré auto a lepší že je R5 . No teď najednou je všechno jinak. Ssmajlíkamozřejmě, že investovat do těchto aut mohli i jiní. To je jen jejich věc. Buďme rádi, že Štolfa už nemůže vytáhnou Peugeota. Možná to by byla také legrace.
22. 1. 2021 08:55
0 0
A co teprve Peták,ten má údajně v záloze Mégane Maxi, alespoň něco o tom proletělo i tady loni
22. 1. 2021 10:44
0 2
je vidět že to tady ty S1600 žerete víc než závodníci , ty z toho mají srandu , vaše starosti bych chtěl mít . Kdyby šlo jen o tohle tak to je prkotina. Stejně je budete vidět jako diváci na trati ,ale v jiný třídě ne ? Budte rádi , že je nezakázali úplně !!!!!!!!! smajlíksmajlík
22. 1. 2021 11:31
2 0
Myslím, že přídomek "veterán" lze použít u aut starších 20let a jestli se nepletu, tak vývoj Clia S1600 probíhal v letech 2000 a 2001, tak snad nejsem úplně mimo, když jsem použil tento výraz... Jednoznačně souhlasím s tím, že můžeme být všichni rádi, že u nás takové auto jezdí a krásně se na něj kouká. Osobně bych si přál více takových aut na trati.
Navíc podstata rozdělení tříd a kategorií závodních aut v MČR nahrává účasti aut různých specifikací. Všechny 2WD jedou o titul v absolutním pořadí 2WD a ostatní ve třídách. Kdyby jelo vše a nic se neomezovalo, tak je naplněna podstata a navíc to bude nejatraktivnější pro lidi. smajlík
22. 1. 2021 13:25
0 0
Tak já si tedy myslím, že bych nepoužil přídomek"veterán" ke Cliu S1600. A myslím si že i Honzovi.
22. 1. 2021 16:25
0 0
Původně napsal AlesGute
Jinak je těžké mít na to nějaký jednoznačný názor, srdce by samozřejmě velmi chtělo, aby tedy mohl jak Venca Pecha, Honza Dohnal, a další, předvádět takové strhující a extrémně vyrovnané souboje (ideálně právě s továrnou) a vyhrávat třeba s 30 let starýma "historikama", ale zase je pak těžký mluvit o nějaké technické férovosti, když spolu může soupeřit věkové i technicky tak rozdílná technika...holt rallysport se musí vypořádat s dobou, kdy novější už neznamená rychlejší. Což dříve nebývalo. V zásadě mi aktuální rozhodnutí přijde jako rozumný kompromis, ale to za mě mluví mozek, né srdce...je to složitý na těch regionálních úrovních. Rozhodovat bych to nechtěl.
Skupina B -> A
WRC -> N4/S1600

Kdy ze to nebyvalo?
22. 1. 2021 17:13
1 0
Tož jsem to na radu Mravencze jako laskavý čtenář zvážil a došel jsem k tomu, že je to sice trochu kontroverzní, ale správné koncepční rozhodnutí. Kdyby bylo možné získat nějaká jiná WRC, pak prosím, ale pokud taková možnost prakticky smajlíkneexistuje (a neargumentujte stylem: To sis ho měl před těmi lety dovézt), pak vzniká tak trochu prapodivná situace blízká monopolu. Nic proti Václavovi - je to vůči němu a jeho tříleté sponzorské smlouvě také trochu nefér - ale o prestižní titul by se přece jen mělo soutěžit s vozy srovnatelnými, resp. standardně dostupnými.
22. 1. 2021 21:32
1 0
Kdyby nebylo Václavovo auto podobně rychlé jako R5, tak vyhrává závody o minuty nebo alespoň desítky vteřin! Problém je, že si banda chytráků myslí, že když porazil Kopeckýho na dvou závodech o cca 5 vteřin, tak jede hned v raketě a ostatní chudáci v trabantech! Je to úplný nesmysl! Je nutné si uvědomit, že byl diametrálně nad ostatními piloty (mimo fabriky) i v době, kdy jel s první generací R5! Navíc může jet s WRC každý, kdo si myslí, že je to modla! Auta jsou nebo byla k dispozici u Trněného, Tomaštíka, Jírovce, Vojtěcha atd... Otázkou samozřejmě zůstává v jaké jsou tyto vozy kondici a jakou mají spolehlivost, ale to vidím jako příležitost týmů ukázat co umí! Žádný monopol! To je holý nesmyl!
23. 1. 2021 13:02
0 0
Jen: Přesně to že václav ujížděl i s r5 sem už zde psal s tim se nedá nesouhlasit. Tady jde především o sponzory a podobně věci. Kdo by bude chtít podporovat někoho kdo může zvítězit pouze ve třídě? To se pak může rovnou zrušit celkové hodnocení nechat jen třídy a pak si tady nikdo nemůže stěžovat že ten má to a ten to.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!