Vozy WRC a S1600 už příští rok nebodují do MČR
Vážení čtenáři a fanoušci rally. V minulé sezoně rally jsme byli svědky nesmírně zajímavého souboje o titul absolutního mistra. Soukromému týmu Václava Pecha se podařilo i díky technice WRC prolomit dlouholetou nadvládu továrního týmu v českém rally. Bylo to pro diváka zajímavé, fanoušky to i přes dost podivnou a díky COVIDu zkrácenou sezonu hodně bavilo. Atraktivní bylo sledovat také Jana Dohnala s krásným KITem Renault Clio S1600, který opanoval dvoukolky. Jan Dohnal i Václav Pech se tak stali mistry ČR v rally. jeden v absolutním pořadí, druhý mezi dvoukolkami. Pokud se jim bude dařit i v této sezoně, tak mají šanci obhájit titul letos. V další sezoně to už možné nebude.
Pokud jste pozornými čtenáři webu Autoklubu ČR, pak vám nejspíš neunikl poslední zápis ze zasedání Komise rally AČR 21.12.2020. Tento zápis je nyní čerstvě zveřejněn na webu Autoklubu ČR a kromě jiného v něm v bodě 2 najdeme tuto poměrně nevinnou informaci:
„Rozdělení tříd v roce 2022: Pro rok 2021 zůstane rozdělení tříd stejné. Komise rally odsouhlasila že vozy s prošlou FIA homologací budou v roce 2022 zařazeny do Pohárových tříd bez možnosti bodovat v MČR."
Co to v praxi znamená? jedná se o takzvané předhlášení, které je nutné k tomu, aby dané nařízení mohlo vstoupit v platnost v sezoně následující. Znamená to, že například na startu Rallye Český Krumlov v další sezoně (2022) sice možná uvidíme Václava Pecha s Fordem Focus WRC, a když se mu bude v soutěži dařit, tak si nejspíš i zastříká šampaňským na cílové rampě a zapíše se do tabulek jako vítěz. Z této soutěže si pak ale neodveze žádné body do absolutního pořadí, ale jen do své třídy, nejspíše do třídy 13. Pokud by se tedy opakovala letošní sezona s upravenými pravidly, nestal by se Václav Pech mistrem ČR.
K čemu takovéto rozhodnutí bude a k čemu povede? Neumím si to vysvětlit a ukáže až budoucnost, jestli bude závodníky s vozy spadajícími do tohoto omezení bavit závodit jen o dílčí výsledky v soutěžích, když se pak nebudou moci zapojit do bojů o mistrovský titul? Stejně tak mi není jasné, jak budou například v tiskové zprávě závodníci popisovat svůj výsledek, kteří například s vozem „povolené“ kategorie R5 obsadí druhé místo za vozem WRC například na Rallye Český Krumlov? Budou svým sponzorům a fanouškům říkat, že jsou vítězi soutěže mezi auty, která mohou bodovat, i když na rampě stáli až jako druzí?
V paměti mám bohužel i situaci, kdy se něco podobného odehrálo v sezoně 2006, kdy vozy WRC mohly startovat až na konci startovního pole. Bude tomu tak i v příští sezoně? Budou moci tyto vozy startovat v soutěžích mezinárodních mistrovství, jako je například Barum rally? Nevím, na to nám odpoví nejspíš až budoucnost. Ponechám na zvážení laskavého čtenáře, aby si sám udělal úsudek a odpověděl si na otázku „Proč?“. Já se mohu maximálně domnívat.
Celé znění zápisu:
Nebo to snad není střet zájmů, když lidé, kteří aktivně závodí nebo pronajímají auta ovlivňují řády/pravidla tohoto sportu?
jen malá vsuvka. S 1600 a dvoulitrové kity byla poslední opravdová závodní auta s poháněnou jednou nápravou. Speciálně Renault byla (a je) nádherná motokára. Takový zvuk motoru nic nenahradí. mě osobně to pohladilo srdíčko. Nicméně diskuze je stále o tom, zda tato auta (S 1600, WRC), mají co dělat na našich rally a proč ten je má a jiný ne. Myslím si, že speciálně u Vaška se před sezónou každý divil proč staré auto a lepší že je R5 . No teď najednou je všechno jinak. S
Navíc podstata rozdělení tříd a kategorií závodních aut v MČR nahrává účasti aut různých specifikací. Všechny 2WD jedou o titul v absolutním pořadí 2WD a ostatní ve třídách. Kdyby jelo vše a nic se neomezovalo, tak je naplněna podstata a navíc to bude nejatraktivnější pro lidi.
Jinak je těžké mít na to nějaký jednoznačný názor, srdce by samozřejmě velmi chtělo, aby tedy mohl jak Venca Pecha, Honza Dohnal, a další, předvádět takové strhující a extrémně vyrovnané souboje (ideálně právě s továrnou) a vyhrávat třeba s 30 let starýma "historikama", ale zase je pak těžký mluvit o nějaké technické férovosti, když spolu může soupeřit věkové i technicky tak rozdílná technika...holt rallysport se musí vypořádat s dobou, kdy novější už neznamená rychlejší. Což dříve nebývalo. V zásadě mi aktuální rozhodnutí přijde jako rozumný kompromis, ale to za mě mluví mozek, né srdce...je to složitý na těch regionálních úrovních. Rozhodovat bych to nechtěl.
WRC -> N4/S1600
Kdy ze to nebyvalo?