11. 9. 2012 08:30 − 4426× − 85

Nemohu dále přihlížet honu na čarodějnice

Vyjádření Tomáše Singera k událostem posledních dní.

Vyjádření Tomáše Singera k událostem posledních dní. Citováno z článku na isport.blesk.cz.


Dlouho jsem váhal, zda se mám v takto vypjaté atmosféře sám vyjadřovat. Okolnosti a věci, které se v poslední době dějí, mě přesvědčily, že ano.

Za uplynulý týden televizní stanice odvysílaly mnoho reportáží z nešťastné havárie při Barum rally. Většina reportáží se line v duchu, jak nebezpečná rally je, a jak nebezpeční jsou mladí jezdci. Většina reportáží je také více či méně upravená a nepravdivá. Také některé osoby, které v reportážích vystupují, buď záměrně nebo nevědomky nemluví zcela pravdu. Bohužel to mohu posoudit, protože jsem byl přímo u toho a vedle Václava Kopáčka jsem při Barum Rally seděl.

Nestrašme veřejnost mladými jezdci. Ano, nastupuje nová mladá generace, která je dravá a nemá respekt z rychlosti. Ale to je přirozený stav a projevuje se to nejen v řízení závodních automobilů. Mladí obecně více riskují. Nelíbí se mi aktuální pranýřování jezdce Václava Kopáčka, kterého jsme měl možnost poznat více, než mnozí jiní, kteří se teď k němu vyjadřují. Je to nesmírně talentovaný závodník, který má cit pro řízení závodního automobilu jako málokdo další. Bohužel má jiné vnímání rychlosti a nedosáhl kýžené spolehlivosti, která je při rally nutná. Pokud se mu v budoucnu podaří k rychlosti a nespornému talentu k řízení závodního vozu přidat i spolehlivost, tak jej budeme vídat na těch nejvyšších příčkách českého mistrovství. Nehoda, kterou jsme spolu s Václavem prožili nás velmi mrzí, ale nemohli jsme jí nijak zabránit a ani jsme si v prvních okamžicích neuvědomovali její důsledky. Vše se seběhlo velmi rychle… Za následky nehody ale nemůže být jezdec nijak viněn a mrzí mě výroky některých kolegů, kteří nehodu komentovali a v její souvislosti poukazovali na nezkušenost některých mladých jezdců. To jistě není případ Václava Kopáčka, který má za sebou dlouhou cestu od amatérských rally přes nejrůznější slabší automobily až k silnému produkčnímu vozu.

Auta jsou čím dál rychlejší ale doba jde dopředu a zastavit se nedá. I naše generace bourala, ale rychlost vozidel nebyla tak velká a důsledky havárií nebyly dříve tak dramatické. Právě havárie ve velkých rychlostech jsou nejnebezpečnější jak pro posádky, tak pro jejich okolí – pro diváky. Zamysleme se spíše nad tím, jak riziko havárií ve velkých rychlostech minimalizovat. Asociace jezdců rally je občanské sdružení, které vzniklo po tragické nehodě jezdců Levory a Třebínové právě z těchto důvodů. Aktivní jezdci se snaží komunikací s pořadateli omezit riziko havárií při maximálních rychlostech upozorňováním na taková místa s žádostí o jejich vyřazení z tratě rally nebo přidáváním zpomalovacích retardérů. Bohužel toto úsilí se v poslední době jeví jako zbytečné plýtvání časem, protože mnoho pořadatelů návrhy AJR nerespektuje. Svoji úlohu zde sehrává i řídící orgán našich rally Svaz rally, kde zástupce AJR je stále méně vnímán se svými návrhy a připomínkami. Je to vcelku logické. Svaz rally se skládá téměř výhradně ze zástupců pořadatelů a každý návrh AJR je pro pořadatele většinou dalším výdajem z jejich rozpočtu.

Typickým příkladem je pořadatel Barum rally, který ještě před dvěma lety na návrh špičkového jezdce Romana Kresty rozmístil na trati retardéry, ale vzápětí prohlásil, že jde o soutěž IRC a žádný jezdec nemá trať kontrolovat. AJR tedy již dva roky trať Barum rally oficiálně nekontroluje a neschvaluje. Rychlých a nebezpečných úseků na trati letošní Barumky bylo více než dost. Barum rally je velmi oblíbená soutěž, která má ale opravdu jiné parametry než ostatní rally MMČR. Dokonce již přes rok usilují jezdci, aby Barum rally nebyla v této podobě součástí našeho mezinárodního šampionátu. Barum rally má nejvíce kilometrů RZ a je naší nejdražší soutěží. Nesnažím se útočit na pořadatele Barum rally, kteří mají krásnou náročnou rally, ale tak, jak je momentálně tato soutěž nastavena, nezapadá do MMČR a na tom se shodli všichni účastníci setkání jezdců v Radotíně na počátku roku 2012.

Svaz rally nyní vyvíjí horečnou aktivitu a předkládá různé návrhy, které se neustále mění. Pokud spolupráce Svazu rally s AJR ale i jezdci neorganizovanými v asociaci, bude tak špatná jako v roce letošním, mám vážnou obavu, že tento náš sport se bude vyvíjet někam, kam nikdo z nás nechce. Možná jsem teď hodně lidí popíchl a naštval, ale věřte mě, že se něco musí změnit a já bych začal od shora.

Komentářů celkem: 85
11. 9. 2012 08:311
0 0
Respekt! smajlík
rob
11. 9. 2012 08:492
0 0
Výborně napsané...díky za to ...smajlík
11. 9. 2012 10:073
0 0
Co dodat? Souhlas smajlíksmajlík
11. 9. 2012 10:204
0 0
též souhlasím!smajlík
11. 9. 2012 10:435
0 0
Až na ten konec souhlasím. Co to je za nesmysl s Barumkou? Je to nejsledovanější a nejtěžší soutěž v ČR. Soutěž kde si každej sponzor dané posádky musí říct, že jeho investované peníze do reklamy se vyplatí. Jsou součástí něčeho víc. Né jen nějakého závodu, kde se sejde 5fajšmekrů. Pak si stěžujte, že nemáte peníze. Nic není zadarmo, i ten sponzor chce vidět, že podporuje něco o co je zájem.
11. 9. 2012 10:476
0 0
Já s tím souhlasím. Je to napsané pěkně a hlavně člověkem, který je tzv. insider více než my všichni tady.
Pet
11. 9. 2012 11:087
0 0
S tím se nedá nic jiného, než souhlasit smajlík...jen se obávám, že začínat od shora bude velice obtížné smajlík
11. 9. 2012 11:098
0 0
Pelikan má pravdu a je dobře ,že se k té smolné události vyjádřil.Shacki napsal správný příspěvek.
11. 9. 2012 11:549
0 0
Klobouk dolu,super napsanesmajlíksmajlík
11. 9. 2012 12:2110
0 0
Bohužel (bohudík) nejsem jezdec a tak jako fanouška (nepíšu divák, jsem víc) mě první odstavce vůbec nepřekvapují a tento názor sdílím. V případě Vendy má zkušenosti dost a zrovna u něj ten názor na nezkušené jezdce v MMČR je zcela mylný. Je ale pravda, že páru jezdců by se takových našlo.
V druhé polovině článku, ohledně Barum rally a jejího vyřazení z mistráku, jsem trochu sklamaný, jak se jezdci k Barumce staví. Je zde zmíněna kilometrář a cena závodu. Odpověď se zdá být ale celkem jasná. Řešení v podobě IRC + MMČR může být stejná jako na ADAC Rally Deutschhland. Startovní listina jezdců bodujících do IRC by odjela celou soutěž a český mistrák by byl zkrácen. A že Barumka neodpovídá charakterem ostatním soutěžím??? Aspoň takto sem to z článku pochopil. Je to možné. Ale to myslím, že Janner rally taky ne.
11. 9. 2012 12:3611
0 0
Však on také Janner nepatří mezi našimi posádkami k žádným hitům.smajlík Ale i já si myslím, že je dobře, že Barumka má jiný charekter. O tom by to snad mělo být. Alespoň co se IRC týče. A myslím, že o tom svědčí i počet zahraničních jezdců, kteří sem jezdí. Co se týče MMČR, tady je to možná opravdu na diskuzi.
11. 9. 2012 13:2012
0 0
Pan Singer se snaží vše hodit na pořadatele Barum rally. Taky způsob že....
11. 9. 2012 13:2213
0 0
Z mého pohledu diváka by tříštění Barumky znamenalo, že tam nepojedu, protože o slabší podívanou než jsem zvyklý mi nepůjde.
11. 9. 2012 13:2414
0 0
Původně napsal Leon Leon

Pan Singer se snaží vše hodit na pořadatele Barum rally. Taky způsob že....


Já mám tedy pocit, že o tom to tedy vůbec není.
11. 9. 2012 13:3115
0 0
Pan Singer doslova napsal: "Rychlých a nebezpečných úseků na trati letošní Barumky bylo více než dost."
To jako na jiných rally v ČR rychlá a nebezpečná místa nejsou? Stačí se podívat na rychlostní průměry z ostatních rally.
11. 9. 2012 13:4116
0 0
nebezpečné místa jsou i jinde než na barumce..co takový Krumlov kde to na jednom horizontu vysapala řada předních jezdců..co Šumava s velkýma průměrama,těch nebezpečných míst je všude a pořád bude dost.Jeto zbytečný humbuk pořád dokola.Podívejme se na Finsko to taky zakážeme?
11. 9. 2012 13:5517
0 0
Přesně tak. Byla to prostě smůla. Ale kolik lidí se za rok třeba utopí při sjíždění řek. Na rally se chodí na vlastní nebezpečí.
11. 9. 2012 14:0818
0 0
To, že pan Singer napíše, že na Barumce bylo moc rychlých a nebezpečných míst, je házení viny na pořadatele? O tom je tento článek?

To, že to byla smůla, si můžeme říkat my tady. Právníci bohužel výraz smůla neznají. Jednou je třeba pochopit, že vše je třeba (trestně)právně podchytit pojmenovat.
11. 9. 2012 14:2019
0 0
Nebdu tohle nějak rozebírat a komentovat. Na tenhle článek mám svůj názor. Kromě toho se si někdo neuvědomí co píše,než to napíše k tomu víc neřeknu. V dnešní době jde jen o prachy, tak nevím co čekáte všichni. Dnes už není bezpečnost na prvním místě.
11. 9. 2012 14:2020 Upraveno 14:20
0 0
Možná, že neumím číst mezi řádky jako vy, ale myslím, že pan Singer se vyjádřil hodně dobře. A nevidím důvod v tom hledat něco, co tam není. Nikde neříká, že by se měla Barum zakázat, nikde neříká, že nebezpečné a rychlé úseky jsou JEN na Barumce, nikde neříká, že za tuto událost nese vinu pořadatel. Já vím, že vás ty diskuze baví, ale musíte tedy ty články opravdu číst.
Viděla jsem to místo, viděla jsem tu cestu. Spojily se okolnosti jako je rychlost, špatný stav té cesty a nešťastná náhoda, a stalo se, co se stalo. Nenese za to vinu pořadatel, mohl sice více předvídat, a narozdíl od jezdců, si to mohl i trénovat, ale je podle mě jediný, kdo proti tomu může příště něco dělat. Může k takovým úsekům nabouchat značku s padesátkou v kolečku, a nebo jezdce zpomalit jinak.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!