11. 9. 2012 08:30 − 4435× − 85

Nemohu dále přihlížet honu na čarodějnice

Vyjádření Tomáše Singera k událostem posledních dní.

Vyjádření Tomáše Singera k událostem posledních dní. Citováno z článku na isport.blesk.cz.


Dlouho jsem váhal, zda se mám v takto vypjaté atmosféře sám vyjadřovat. Okolnosti a věci, které se v poslední době dějí, mě přesvědčily, že ano.

Za uplynulý týden televizní stanice odvysílaly mnoho reportáží z nešťastné havárie při Barum rally. Většina reportáží se line v duchu, jak nebezpečná rally je, a jak nebezpeční jsou mladí jezdci. Většina reportáží je také více či méně upravená a nepravdivá. Také některé osoby, které v reportážích vystupují, buď záměrně nebo nevědomky nemluví zcela pravdu. Bohužel to mohu posoudit, protože jsem byl přímo u toho a vedle Václava Kopáčka jsem při Barum Rally seděl.

Nestrašme veřejnost mladými jezdci. Ano, nastupuje nová mladá generace, která je dravá a nemá respekt z rychlosti. Ale to je přirozený stav a projevuje se to nejen v řízení závodních automobilů. Mladí obecně více riskují. Nelíbí se mi aktuální pranýřování jezdce Václava Kopáčka, kterého jsme měl možnost poznat více, než mnozí jiní, kteří se teď k němu vyjadřují. Je to nesmírně talentovaný závodník, který má cit pro řízení závodního automobilu jako málokdo další. Bohužel má jiné vnímání rychlosti a nedosáhl kýžené spolehlivosti, která je při rally nutná. Pokud se mu v budoucnu podaří k rychlosti a nespornému talentu k řízení závodního vozu přidat i spolehlivost, tak jej budeme vídat na těch nejvyšších příčkách českého mistrovství. Nehoda, kterou jsme spolu s Václavem prožili nás velmi mrzí, ale nemohli jsme jí nijak zabránit a ani jsme si v prvních okamžicích neuvědomovali její důsledky. Vše se seběhlo velmi rychle… Za následky nehody ale nemůže být jezdec nijak viněn a mrzí mě výroky některých kolegů, kteří nehodu komentovali a v její souvislosti poukazovali na nezkušenost některých mladých jezdců. To jistě není případ Václava Kopáčka, který má za sebou dlouhou cestu od amatérských rally přes nejrůznější slabší automobily až k silnému produkčnímu vozu.

Auta jsou čím dál rychlejší ale doba jde dopředu a zastavit se nedá. I naše generace bourala, ale rychlost vozidel nebyla tak velká a důsledky havárií nebyly dříve tak dramatické. Právě havárie ve velkých rychlostech jsou nejnebezpečnější jak pro posádky, tak pro jejich okolí – pro diváky. Zamysleme se spíše nad tím, jak riziko havárií ve velkých rychlostech minimalizovat. Asociace jezdců rally je občanské sdružení, které vzniklo po tragické nehodě jezdců Levory a Třebínové právě z těchto důvodů. Aktivní jezdci se snaží komunikací s pořadateli omezit riziko havárií při maximálních rychlostech upozorňováním na taková místa s žádostí o jejich vyřazení z tratě rally nebo přidáváním zpomalovacích retardérů. Bohužel toto úsilí se v poslední době jeví jako zbytečné plýtvání časem, protože mnoho pořadatelů návrhy AJR nerespektuje. Svoji úlohu zde sehrává i řídící orgán našich rally Svaz rally, kde zástupce AJR je stále méně vnímán se svými návrhy a připomínkami. Je to vcelku logické. Svaz rally se skládá téměř výhradně ze zástupců pořadatelů a každý návrh AJR je pro pořadatele většinou dalším výdajem z jejich rozpočtu.

Typickým příkladem je pořadatel Barum rally, který ještě před dvěma lety na návrh špičkového jezdce Romana Kresty rozmístil na trati retardéry, ale vzápětí prohlásil, že jde o soutěž IRC a žádný jezdec nemá trať kontrolovat. AJR tedy již dva roky trať Barum rally oficiálně nekontroluje a neschvaluje. Rychlých a nebezpečných úseků na trati letošní Barumky bylo více než dost. Barum rally je velmi oblíbená soutěž, která má ale opravdu jiné parametry než ostatní rally MMČR. Dokonce již přes rok usilují jezdci, aby Barum rally nebyla v této podobě součástí našeho mezinárodního šampionátu. Barum rally má nejvíce kilometrů RZ a je naší nejdražší soutěží. Nesnažím se útočit na pořadatele Barum rally, kteří mají krásnou náročnou rally, ale tak, jak je momentálně tato soutěž nastavena, nezapadá do MMČR a na tom se shodli všichni účastníci setkání jezdců v Radotíně na počátku roku 2012.

Svaz rally nyní vyvíjí horečnou aktivitu a předkládá různé návrhy, které se neustále mění. Pokud spolupráce Svazu rally s AJR ale i jezdci neorganizovanými v asociaci, bude tak špatná jako v roce letošním, mám vážnou obavu, že tento náš sport se bude vyvíjet někam, kam nikdo z nás nechce. Možná jsem teď hodně lidí popíchl a naštval, ale věřte mě, že se něco musí změnit a já bych začal od shora.

Komentářů celkem: 85
12. 9. 2012 11:2461 Upraveno 11:26
0 0
Fox: Jen pár komentů k tvému příspěvku.

Mediální hon na čarodejnice - to že bulvární média vypustí po každé takové smutné události do světa články a reportáže typu "Další tragédie na rally" s důrazem na slovo "další" je podle tebe co? Je třeba si uvědomit, že třeba Blesk je nejčtenější deník a TV Nova nejsledovanější TV v ČR. Nebudu řešit proč, nebudu řešit ani to, že zrovna tahle dvě média přinášejí zprávy které lidi chtějí číst a slyšet. Nicméně je potřeba si uvědomit, že velmi často "názory" médií přijímají čtenáři či diváci jako universální pravdu. Prostě to bylo v televizi, takže to MUSÍ být pravda. Ona jedna věta vytržená z kontextu umí napáchat hodně svinstva. A je jedno zda to bylo vytrženo z neznalosti, nebo schválně. Navíc "senzace" rychle odezní, takže se sice z TV dozvíte, že závodní vůz při rally zabil x lidí, ale málokdy se tamtéž objeví informace, že ti lidé stáli tam kde stát neměli (teď nemluvím o BR). Výsledek je jasný. "Mámo na Nově říkali že, rally = zabiják lidí. Já bych to zakázal."

Mladí jezdci - nešťastnou shodou okolností jsou v posledních dvou tragédiích "zapleteni" mladí kluci. Davu je ve výsledku jedno, že Máca jezdí od svých 16 a má za sebou i soutěže MS (přiznám se, že u Kopáčka moc netuším jak rozsáhlé má zkušenosti), důležité je, že mladý kluk nezvládl silný vůz, ne? Že ten mladý kluk může mít větší zkušenosti, než 50 letý strejda, co vyrazí jednou za týden do 3 km vzdáleného Lidlu, si většina "hospodských mistrů volantu" jen těžko připustí. Nicméně souhlasím s tvým názorem, že při rally, a vlastně při jakékoliv jiné lidské činnosti, je nutné používat mozek a mít trochu té pokory. Bohužel obzvlášť to druhé se dnes moc nenosí. To ale rozhodně není otázka věku.
12. 9. 2012 12:0462
0 0
A proc se vlastne neco musi zmenit? Tak jako uz tu nekdo napsal, je to rally. Jezdec si useky projizdi, pise si rozpis a pak uz je to jen o tom, jak bude sveho spolujezdce poslouchat. A nemyslim si, ze kdyz jezdec prezene sve usili, do toho prida spatne najeti zatacky a rychlost, muze za tohle vse poradatel, ktery stejnou trat mel jiz roky predtim a nic se nestalo. Neni treba nikoho hajit nebo hanit. Ani jezdce, ani poradatele. Stala se nehoda na uzavrene trati. Obe strany by si mely vzit z toho vseho ponauceni. Poradatel priste nedovoli na techto mistech stat lidi a jezdec se zamysli nad tim co se vlastne stalo. Co uz asi obe strany davno vi.
Pet
12. 9. 2012 12:1663
0 0
12. 9. 2012 12:1764
0 0
Proč se má něco změnit? Třeba proto, že rally by měla být především zábavou jak pro jezdce, tak pro diváky. A když umírají lidé, moc zábavné to není.
12. 9. 2012 12:2565
0 0
Nevím jestli budu tet za svůj názor vítán ale pohledem do historie konkrétně na skupinu b Kde byla chyba tam? Když by tam jezdec vlétl do diváků nevím koho by to byla vina. Byl to sice jiný systém kde vlastně divácké prostory byli všude tam kudy zrovna neletělo auto. Jen tím chci říct že s tímhle pořadatel asi takémoc nezmůže Auto umí dolétnout opravdu daleko a těžko udělat divácká místa 300 metrů od tratě nebo na rovinkách. Potom by na tom nebylo nic atraktivního a diváci by zmizeli uplně. Rally není o tom někam nalítnout a budto to vyjde nebo nevyjde. Nechci ani náhodou říct že by to byla jen wendovo vina navíc je to zrovna jezdec kterému sem obrovsky fandil a fandím ale jeho přístup se hodí spíš opravdu pro okruhy než pro rally Jen mi nechápejte tak, že jednoznačně odsuzuji wendu tak to není ale část zodpovědnosti za tomá smajlíksmajlík
12. 9. 2012 12:2666
0 0
A tet domě smajlíksmajlík
12. 9. 2012 12:3467
0 0
Proč? Kvůli pravopisu? Sice žádná sláva, ale my jsme shovívaví, tohle není maturita z čestiny...
12. 9. 2012 12:3568
0 0
Odsuzovat je velice jednoduché,ale je to odsouzení správné?
12. 9. 2012 13:4769
0 0
Filipes: nejen v rally umiraji lide pritom co je bavi.Jezdec nezvladl svuj vuz a poradatel nechal stat lidi na miste o kterem si myslel, ze je bezpecne. Proc hledat problem jeste nekde mezi. Tohle jsou dane fakta.
12. 9. 2012 14:2270
0 0
vllada: Ano, to máš pravdu. Jenže v dnešní době je to tak, že smrt je něco společensky nepřijatelného. Všichni jednou zemřeme, to je holý fakt, nicméně do té doby budeme dělat že to fakt není.

Moderní společnost prostě nechce vidět umírat lidi, a už vůbec ne při sportu. Tohle se ale týká téměř všech "rizikovějších" sportů. Dřív také hokejisté hráli bez helem a dnes se nesmí bez helmy na hlavě dotknout puku.

12. 9. 2012 14:4871
0 0
Moderni spolecnost? To myslis jako dnesni dobu? Tak to je hodne velky prestrel. Nemyslim si, ze se v tomto dnesni lide odlisuji od tech co se chodili divat na zabijeni do Aren a pod. Podivej se na videa a jejich sledovatelnost. Co jsem si zatim vsiml, tak vic se lidi podiva na video s nazvem "big crash" nez na na video s nazvem "pekny prujezd". Lide chteji senzaci a nevadi jim videt lidi trpet. Omlouvam se vsem, tohle tema nema nic spolecne s nehodou na BR. Jen jsem reagoval na slova Filipsa.
12. 9. 2012 16:3872
0 0
Možná je to i tím, že tento sport je málo mediálně podporovaný a široká veřejnost se o něm doslechne pouze v případě nějaké smutné události. Nemůžeme se pak divit, že člověk, který o tomto sportu nic neví a dočte se o další nehodě, vidí ve všech soutěžácích potencionální (sebe)vrahy a tento sport označí za hloupý a okolí nebezpečný. smajlík
12. 9. 2012 20:5173
0 0
Už bych to tady i utnul.Víc řešit už nemá cenu.U nás v práci taky byly blbé řeči co tam ten "mladej" dělal(od lidí co vůbec neví o čem to je).Pak se musí vysvětlovat a stejně není jisté zda dotyční pochopili.Když jsem jim řekl že jezdí xlet tak na mě hleděli jak tele na nové vrata.Těžko někomu vysvětlíš když o tom nemá ani šajnu.
13. 9. 2012 07:4274
0 0
"Burzoazni, zapadni, stvavi novinari", se opet snazi rozvratit ceske zrizeni...
Pisi o premotivovannem pilotovi, ktery chronicky boura...
Ja osobne bych videl problem v nemoznych (prilis rychlych) tratich na Barum. Dlouhe rovinky, vymlaceny asfalt, poklesle krajnice, kdy auto dosedava stredem podvozku neodpousti zadnou chybu. a tu pilot udelal. Divaci nastali blbe, presto nemeli sanci....
13. 9. 2012 11:1775
0 0
Bohužel to že Kopáček často bourá je fakt a ne štvavá propaganda. Kolik letos dojel soutěží? Ta statistika nebude zrovna pozitivní, což je bohužel zase jen voda na mlýn bulváru a všem neznalým.

Pro jistotu dodávám, že nikoho neodsuzuji, jen konstatuji.
Fox
13. 9. 2012 18:3776
0 0
Stejně sis dovolil dost, něco takového konstatovat zrovna tady smajlík
Já se dokonce setkal s kacířským názorem, že, cituji, "pan Singer místo toho, aby se jako posádka cítili v roli štvaných čarodějnic, by raději měli sklopit uši, vyjádřit lítost pozůstalým, že svou chybou někoho připravili o život a snažit se, aby k ničemu podobnému v budoucnu nedošlo".
Taky názor, a od člověka, který není zrovna laik.
Ale myslím, že je zbytečné do toho pořád šťourat, co se stalo to se stalo a nic to nezmění...
14. 9. 2012 06:4677
0 0
Pravdu dis Fox!
14. 9. 2012 07:5378
0 0
Tento názor je velmi smutný, mírně řečeno. Nejvíce mě podobné názory mrzí od lidí, co sami jezdí a mají pocit, že jim se to stát nemůže. Může, každému může, všichni děláte chyby, všichni jste někdy havarovali a pak se jen můžete modlit, abyste někde netrefili diváka nebo nezabili spolujezdce nebo sami. A byl bych moc zvědavý na vaše vyjádření pak.
14. 9. 2012 08:1479
0 0
Shacki, nejpozdeji po dvou po sobe nasledujicich velkych neuspesich (at na rally nebo v jine oblasti) by rozumny clovek mel zacit analyzovat, kde je problem. Kdyz tech neuspechu(nehod) pribude dale, mel bych zabrzdit. (doslova) Na techto stranach po tragickych havarkach se vetsinou preje jen soustrast pozustalym a aby se z toho pilot "rychle dostal a vratil se". Napadlo te, ze na tom miste mohls stat i ty, treba s rodinou a kocarkem?
Volame tu porad o zvyseni popularity naseho sportu a radi bychom prilakali vic divaku, rodin a tim prilakali i sponzory. Tudy ale cesta asi nevede....
14. 9. 2012 09:3580
0 0
Ano, napadlo mě to, ale s rodinou a kočárkem bych tam určitě nestál. Jenže proč z toho viníte jezdce? To, že tam někdo ty diváky nechal stát, za to nikdo nemůže? Nepamatuji se, kdy jindy se v případě úmrtí nebo zranění diváka házela chyba výhradně na jezdce. Až teď. Je třeba upálit čarodejnici, aby byl klid...

A víte prd o tom, jak se analyzovaly chyby v týmu Roto. Já o tom něco vím, takže netvrďte něco, o čem nic nevíte. Analyzovaly se hodně a z různých pohledů a s různými odborníky.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!