15. 12. 2008 18:38 − 6503× − 74

HANS potřetí a naposled pohledem Mr. Cimbu

Zdeněk Janda alias Mr. Cimbu předkládá důkazy o nebezpečnosti bezpečnostního zařízení HANS.

Zdeněk Janda alias Mr. Cimbu předkládá důkazy o nebezpečnosti bezpečnostního zařízení HANS. Při prohlídce zařízení Hans byla objevena malá nenápadná nálepka:


detailnější foto nálepky

Odkaz na první článek: HANS systém pohledem Mr. Cimbu

Odkaz na druhý článek: HANS systém pohledem Mr. Cimbu podruhé

Aby mě někteří kritici neodsuzovali, že moje slova o nebezpečnosti bezpečnostního systému HANS pro lidské zdraví jsou jen laické smyšlenky, sehnal jsem si vzorek od firmy STAND 21, abych si ve spolupráci s ortopedem potvrdil, či vyvrátil domněnku o nebezpečnosti ( za určitých okolností při nehodě rally vozu, jehož výsledkem budou povolené bezpečnostní pásy ) . Při prohlídce zařízení jsem narazil na nenápadnou nálepku :


detail varování

UPOZORNĚNÍ
Tento výrobek je prodáván bez jakékoliv záruky vyjádřené, nebo předpokládané. Záruka se tedy nevztahuje na schopnost tohoto výrobku chránit uživatele proti ublížení na zdraví nebo úmrtí. Veškerá rizika zde přebírá uživatel.

Prohlédl jsem si kombinézu, přilby, pásy, sedačky, pomazané a posvěcené homologacemi FIA a nikde podobné sdělení nenašel. Proč je tedy napsané na „bezpečnostním“ prvku, který FIA nařídila jako povinné? Jediné vysvětlení mě napadá : ani výrobce si není jist, zda za všech okolností nemůže dojít právě působením HANSu k poškození zdraví závodníka, proto se takto kryje !!! Opravdu nevím, co dodat více… GOOD LUCK rallymani, budete ho potřebovat, pokud chcete nadále zůstat pod ochrannou rukou autority FIA/FAS !

Mr. Cimbu

Komentářů celkem: 74
16. 12. 2008 01:1341
0 0
Pan janda se prostě rozhodl, že svůj konec v rally svede na cokoli.. a helemese je tady HANS tak se ukaž HANSi nemáš na sobě to co na sobě mají i helmy na kolo?? Jasně je tady mrcha maličká nálepkovitá...
Pane Jando, byl sem Vaším fandou, ale co je moc je moc...
16. 12. 2008 02:2142
0 0
Hans je předpis FIA a ani takovej hlupák jako je Novák nemůže v Paříži chtít pro naše "chudý"závodníky výjimku.Zkrátka kdo bude mít HANS pojede,kdo ne,bude koukat za mlíkem.Pro MMČR to bylo avízováno včas.Jedinnej problém je u MČR.Tam ne.To je jediný o čem se může řečnit a nadávat,proč tam je to nařízený.Jimak všechno ostatní je na prd.Mne spíš zaráží že se nezvedla takováhle vlna odporu,když FIA změnila homologace a všichni měnili sedačky,pásy a museli koupit lehčí přilby.HANS asi nebude dražší než tahle výměna,která se bude opakovat.Po posledních sezonách bych se o bezpečnosti zase moc nedohadoval.Těch průserů bylo moc.A není to v rychlosti aut.V maximálce zas takovej velkej rozdíl není,ale narovnly se tratě a zlepšily povrchy a třeba u Šumavy změna termínu na téměř stejných tratích.Rozdíl je sníh bez hřebů a suchej asfalt s posypem.Takže nad bezpečností by se měli zamejšlet hlavně pořadatelé a ti chytří v Opletalce.Ne jen HANS je spása.
16. 12. 2008 02:3143
0 0
chleba: myslím, že založit si nick nebyl dobrej nápad... Abys byl sprostej, nemusíš být extrémně sprostej, stačí jen že jseš sprostej.

Janda napsal svůj názor podloženej studiem, podílem na vývoji aut i vlastníma zkušenostma. Tvrdím, že ukázaná platí, takže chci vidět výsledky testů dřv, než mi někdo něco přikáže. Viděl jsem jen čelní náraz. Argument, že Loeb to jede taky je OK. Jede ale Loeb klasickou seriovou verzi, nebo modýlek spešl pro něj a na zakázku? Fakt nemá HANS vedlejší účinky? A na závěr, už mockrát jsem se podivil nad tím, jak z cizí kapsy mnozí z nás vyhazujou peníze bez mrknutí oka, ale kvůli svejm třiceti korunám se radši zaprodají čertu, než by je vyndali.
16. 12. 2008 07:0244
0 0
Já už jsem viděl rozsudek (pravda, z trošku jiného ranku než rally) a i tady to bylo o nařízeném použití bezpečnostní pomůcky, která v daném případě poškodila zdraví a zaměstnavatel (tj. ten, kdo to použití nařídil) platil! Není HANS jako HANS a ve vzduchu je ještě mnoho nezodpovězených otázek. MČR 2009 ukáže.
16. 12. 2008 07:4045
0 0
chleba ty píšeš úplně o něčem jiném. Kde jsem napsal,že já na to nemám? Máme zajištěnou celou sezónu a hans si koupím v pohodě za své,ale ne každý má to štěstí jako já. Závody mi platí kamarádi a nebýt toho tak sedím doma. Zkus sehnat těch ,jak říkaš,zanedbatelných 60 tisíc a uvidíš,že je to o dost náročnější než tady rozvádět debaty. Pokud si někdo platí rally sám a dává doho vše,pro toho je tato částka zatraceně velká. A to nemluvím o těch,kteří chtějí začít.
16. 12. 2008 08:2646
0 0
Nechápu, že se tady tak nesmyslně napadáme...Pokud se někdo rozhodne skončit ve sportu, tak je to přece jenom jeho rozhodnutí, má proto své důvody. Já ty svoje měl v okamžiku předepsání odběrních ventilů, pokud bych tak tehdy neudělal, tak jsem třeba v tom autě uhořel...co já vím. Tak si myslím, neobouvejte se do pana Jandy, protože ten obětovat rallye o mnoho víc, než my ostatní dohromady.
Spíš by mne zajímalo co stojí na té lopatě z kevlaru těch 23 tis bez DPH. Do dvou let to budou dělat Číňani za dva dolary kus ( bez DPH a řemínků ).smajlík
16. 12. 2008 09:0347
0 0
Je dobře, že aspoň někdo vyprovokoval takovou debatu. Je to hlavně o takový lidech jako napsal bobac, mezi ně patříme i my. Nakrásně bych si to taky rád koupil, ale ty prašule nějak nejsou a jak psal chleba " nemáš tak nejezdi" moc hezký, tleskám. Ono to není o času na shánění peněz. Prostě nemáš prořízlou hubu a nebo nemáš odvahu dělat fixle v účtu tak nemáš a tohle nemá s časem nic společného. Chtěl bych tě vidět kdyby ti někdo direktivně nařídil, že si máš do auta dodatečně namontovat airbagy za 100 litrů jinak nejezdíš. Myšleno v civilu. Je to taky bezpečnostní prvek a na rozdíl od hansu vyzkoušený a není na něm nikde napsáno, že výrobce neručí, že tě to vždy ochrání. Připomíná mi to zakoupení oranžového majáku na některé benzině, kde je taky napsáno, že výrobek není schválen do sil. provozu. Je to zkrátka o penězích a o ničem jiném. Zdenek měl odvahu to sem vyvěsit na rozdíl od některých kteří jen tlachají, tak to komentuj, ale rozumě. Argumenty typu " nemáš, nejezdi" jsou taky samozřejmě názorem, ale i takový lidi jako my kteří si to lepíme ze svoji výplaty děláme závody. Pro tebe možná ne, ale ostatní mají zase jiný názor.
JMS
16. 12. 2008 09:4048
0 0
Je jasné, že co člověk, to názor.
Ale některé názory mi připadají, jako kdyby šlo o lidi, kteří mají hlavu, jenom proto, aby jim nenapršelo do krku a při tom si myslí, že sežrali všechen rozum.

Chtěl bych vidět takové chytrolíny co tady rozumují..., kolik toho mají za sebou v soutěžích a jaké mají technické vědomosti o tomto sportu.

Uvidíme, co přinese krize do příští sezóny, nejenom na světové úrovni, ale i v republikových soutěžích, aby se měl fanoušek rally na co dívat.

Já osobně myslím, že Zdeňek tady rozvinul plodnou debatu a dost důležitou, protože se jedná o bezpečnost.

Všechno je ale teorie, jestli je, nebo není to bezpečné a v jakém okamžiku to pomůže, nebo uškodí.

Vzpomínám na Juru Sedláře, který zahynul protože se při testu nepřivázal a to byl pan jezdec.
16. 12. 2008 09:4149
0 0
Dlouho jsem nechtěl do debat ohledně Hansu zasahovat, protože můj postoj k tomuto "harapáku" je dlouho znám a je jasné, že s něčím takovým za hlavou jezdit opravdu nemíním.
S názorem Z. Jandy zcela souhlasím .
Na rozdíl od všech radílků on sedí v soutěžním autě a za svou velmi dlouhou kariéru soutěžního jezdce velmi přesně ví, co ho chrání a co mu naopak překáží či mu může dokonce ublížit. Ne divák, ne páprda ve FIA, ne výrobce či propagátor kdejakého nesmyslu, přičemž všichni uvedení většinou v závodním autě neujeli ani metr, přitom se cítí na to , rozhodovat o ostatních. Znovu musím opakovat, že největší bezpečnostní prvek je ten mezikus mezi pedály a volantem !!!
A malá rada pro "biglude". Chlapče, nikoho nikam neposílej a neraď nikomu nějaké odchody, nemáš na to právo. Běž za tatínkem a zeptej se ho, co měl na sobě, když začínal s Pavlem Řihákem kdysi závodit a možná by jsi se ho mohl zeptat i na to, jak se chovat k lidem, kteří v tomto sportu jsou neskonale déle než Ty.
Vyčtenosti Ti nikdy nenahradí reálný zážitek.
16. 12. 2008 10:0050
0 0
"Aby mě někteří kritici neodsuzovali, že moje slova o nebezpečnosti bezpečnostního systému HANS pro lidské zdraví jsou jen laické smyšlenky, sehnal jsem si vzorek od firmy STAND 21, abych si ve spolupráci s ortopedem potvrdil, či vyvrátil domněnku o nebezpečnosti ( za určitých okolností při nehodě rally vozu, jehož výsledkem budou povolené bezpečnostní pásy ) . Při prohlídce zařízení jsem narazil na nenápadnou nálepku."

Nějak jsem tam opět nenalezl důkaz toho, že je HANS nebezpečný. Nějaká nálepka mě v tom neutvrdí. To že se výrobce chce pojistit beru jako logické. V dnešní době to jinak nejde.

Nechápu co si tím pan Janda neustále dokazuje. Sám s tím zkušenost nemá a stále proti tomu hrozně zbrojí.
16. 12. 2008 10:0351
0 0
hary555 : Naprosto s tebou souhlasím ani já nemám na to abych mohl investovat do HANSu peníze které musím investovat do repase auta aby bylo bezpečné pro mě i pro diváky. tím myslím brzdy,nové pneu,atd. A to je právě ta částka kterou bych dal za HANS. A všem ostatním kteří se tady vozí po p.Jandovi bych chtěl vzkázat ať se pod to co napíšou aspoň podepíšou. Když už mají tak velkou hubu že ho tady dokážou anonymně špinit.
16. 12. 2008 10:5952
0 0
Ahoj, dobry den vsem,
spise se techto diskusi nezucastnuji, uz jen proto, ze se tocim kolem hobby rallye.
Ale kdyz uz jsem si tu praci toto vse precist dal, tak se podelim o svuj nazor, at uz to nekoho zajima nebo ne.
Pred tremi tydny na vyhlaseni TWRC jsem se poprve s HANS setkal. Na predvadecce byly i spravne sedacky, pasy a helmy.
Celkem dost jsem si vse prohledl a nechal od predvadejiciho vysvetlit.
A zaver???
Po precteni clanku pana Jandy se me zmocnila jista neduvera k tomuto bezpecnostnimu prvku.
Na druhou stranu jsem toho nazoru, ze ja osobne bych si cely system take poridil (prikladam, ze do obycejne SKody 1150 s porizovaci cenou cca 300tis a 700 hodin prace), ale bohuzel pro nas je porizovaci hodnota celym rozpoctem pro sezonu 09. Co se tyce hobbyku, mluvil jsem po te predvadecce s mnoha kluky a shodli jsme se, ze ano, ale kdyby to cele stalo do cca 30-40tis na posadku.

P.S. Prominte, vim, ze jsme rozpoctove uplne jinde, proto vas prosim o vystrihani se posmesnych reakci.

Robert Waltter Valecko
16. 12. 2008 11:0853
0 0
Tedy ja ziram! Vetsina z vas se tu navazi do cloveka, ktery se snazi poukazat na problematiku HANSU a jedine co dovedete je nadavat a spinit. Az za 2-3 roky FIA nakaze betony jak v hokeji, tak budete vsichni taky jasat a rikat jak je to bezpecne? Pokud existujou pochybnosti o ucinosti HANS, je na druhe stane, aby pochybnosti vyvratila. Zatim se tak nestalo. A jestli nekdo argumentuje tim, ze v MS se jezdi HANS leta, nezapomente na to, ze cela souprava-sedacka, pasy,HANS, helma je na miru! Nebo si myslite, ze Richards jde do mototechny a koupi dva kusy jen tak z regalu? Pan Janda vyjadril svuj nazor podlozeny urcitymi skutecnostmi. Nic vic a nic min. Ten z vas kdo v zavodnim aute v zivote nesedel, by se mel zdrzet jakychkoli urazlivych a dementnich komentaru!
16. 12. 2008 11:1354
0 0
Omlovám se za tu poslední větu, textově zní příliš urážlivě a to jsem rozhodně nechtěl. Děkuji za upozornění pane Vrátníčku.

Vážím si každého kdo se v tomto sportu pohybuje, já na něj peníze nemám, možná taky proto, že jsou pryč ty doby kdy se jelo ve tričku a kalhotech, je mi to částěčně líto, hrozně rád bych jezdil. Jenže těch pár korun které si při studiu vydělám na to prostě nestačí. To je fakt se kterým musím žít, věnuji si tak své zálibě aspoň sledováním a odnedávna i psaním zde. Ale o těchto změnách jsem nikdy nemluvil, stejně jako sem nemluvil o správnosti zavedení tohoto systém tak jak bylo učiněno, na to opravdu právo nemám.

Jsem si ale téměř jist, že mám právo posoudit něčí názor, právo dostat se k informacím a udělat si vlastní názor, právo vyjádřit se k názoru někoho jiného v diskuzi jako je tato. Nemyslím si, že se k někomu chovám jakkoli nevhodně, poslední větu jsem myslel značně ironicky, chápu že byla nepochopena a je mi to opravdu líto. A že je tento článek, o právní nálepce na každém druhém výrobku, k tomuto tématu vyloženě nevhodný, za tím si stojím. Zatím mě nikdo nepřesvědčil, že je HANS nebezpečný a to si poctivě čtu všechny příspěvky a články, nejen zde.

Mimochodem, nemá někdo nějaké konkrétní informace o názoru který se tu dost často šíří, že jezdci ze světa mají speciální HANS vyrobený na míru? Jistě, nejsou limitování penězmi, můžou si z nabídky určitě lépe vybírat, ale kdyby měli opravdu nějaký "na sebe" nemusel by být uveden v technickém listu 29?
16. 12. 2008 11:1955
0 0
Rád bych tady upozornil na to,že pan Janda investoval spoustu peněz nejen do svého závodění,ale pomohl i jiným a rozhodně jeho názor není ovlivněn tím,že na to nemá. Někdo tady psal o tom jak se této debatě velcí kluci smějí. Třeba Vašek Pech říkal,že jich vyzkoušel několik a nevyhovoval mu žádný.
16. 12. 2008 12:0756
0 0
bobac: naprosty souhlas
16. 12. 2008 12:1557
0 0
biglude: mas pravdu, ze diskuze o nalepce je zbytecna, protoze je to jen kryti vyrobce. Ale na druhou stranu si myslim, ze pouhym ctenim clanku a diskuzi si nazor neudelas. Musis HANS vzit z vyzkouset. Uz par jezdcu rikalo, ze si nedokazali vybrat. A pokud pojedes s nesedicim HANSem, ktery Te dokonce i castecne omezuje, myslim ze je to horsi nez ho nemit
16. 12. 2008 12:2158
0 0
Co me ale na celem narizeni vadi (a to ve me vzbuzuje pocit zbytecnosti) je to, ze do sprintu byt musi a do K4 ne. My jezdime K4, takze jsem rad, ze tyhle penize nemusim vytahnout, ale spis nechapu tu logiku. Jezdi snad stejne Evo se stejnym ridicem v K4 pomaleji nez v MCR?? smajlík
16. 12. 2008 12:4059
0 0
JirkaMicanek: Rozhodně ano, HANS který nesedí může být nebezpečný, to tvrdí i výrobci. Ale těch výrobců, tedy i různých výrobků, je už celkem slušná řada a vypadá to, že přibudou další. Zde se zase nabízí otázka, jak vhodné je nařízení o tomto systému, jestli by nebylo lepší doporučení, to ale soudit nechci. HANS jsem nezkoušel, pokud se mi ta možnost někdy naskytne, rád vyzkouším... K té omezenosti pohybu jsem to už psal, jistě, asi to bude velký nezvyk, zvlášť pro jezdce s několika lety za volantem s "volnou hlavou", otázka je, zda je tento nezvyk opravdu nepřekonatelný, když systém už několik jezdců používá...
16. 12. 2008 15:2560
0 0
hele a nešlo by tu hlavu "fixovat" jinak???
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!