Colin McRae – jeho život a kariéra – XIX. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – I. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – II. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – III. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – V. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – VIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – IX. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – X. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XIV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XV. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVI. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVII. díl
Colin McRae – jeho život a kariéra – XVIII. díl
Dva závody před koncem sezóny 2001 měl Colin velmi silnou pozici pro zisk titulu mistra světa. Měl 40 bodů, stejně jako Tommi Makinen, který ale poslední závody nebyl schopen špičce konkurovat. Třetí byl Richard Burns s 34 body, o další bod za ním byl Carlos Sainz.
Hodně měla o výsledku napovědět Rally Australia. Po první etapě bylo pořadí na špici velmi vyrovnané. Vedl Gronholm před Burnsem a Auriolem, Colin byl čtvrtý, ale na první místo ztrácel jen pět vteřin. Makinen byl šestý, Sainz až jedenáctý, když trefil pařez. Colin měl závod výborně rozjetý, vše mu hrálo do karet. Pak ale přišlo něco, na co nemohl až do konce svého života zapomenout.
Austrálie 2001
Podle tehdejších pravidel si prvních 15 jezdců vybíralo startovní pozici pro druhou etapu. Vzhledem k čištění trati bylo výhodné vybrat si pozdější pozici. Ten, kdo po první etapě vedl, si na šotolině obvykle vybíral 15. místo, a tak měl výhodu vyčištěné trati. Tato procedura byla na pořadu dne i v Austrálii, dál už nechme vzpomínat Colina.
„Nicky mně řekl, že tam mám být v 18:30. Výběr ale začal už v 18:25 a i když jsem přišel v 18:24, nebyl jsem připuštěn k výběru. Prý jsem měl přijít už v 18:20. Nedostal jsem právo výběru a dostal první pozici pro druhou etapu. To pro nás znamenalo, že nemáme šanci na vítězství a moje šance na zisk titulu tak hodně klesly."
Austrálie 2001
Tým se sice odvolal, to ale bylo zamítnuto. Colin byl hodně rozčílený a vinu svaloval na Nickyho. „Je těžké z toho obviňovat jednoho člověka, ale jezdec není za tyto věci odpovědný. Nicky mně měl dát správné informace. Hodně jsme se pohádali, vlastně poprvé, co jsme byli spolu. Říkalo se, že to bude znamenat náš rozchod. To jsme ale nechtěli. Sice jsme se opravdu hodně pohádali, ale museli jsme se s tím vyrovnat a pokračovat ve spolupráci. Byli jsme oba profesionálové a druhý den jsme si museli spolu sednout do auta. Museli jsme dělat svoji práci.“
Ford se pokusil situaci zvrátit a poslal Delecoura druhý den o 13 minut dříve do časové kontroly. „Francois nebyl zrovna šťastný, že dostal 13 minut penalizace, aby jel přede mnou a čistil mně trať. Udělal ale, co mu bylo řečeno. Jeho pomoc ale vydržela jen dvě zkoušky, na té třetí havaroval a tvrdě narazil do stromu. Spolujezdec Daniel Grataloup byl vážně zraněn. Přijeli jsme k nehodě jako první a pomáhali jim z vozu. Prostě se to na nás všechno sesypalo…“
Austrálie 2001
Colin ale dál bojoval a nakonec dojel pátý. I to ho ale vyneslo do čela šampionátu. „Dva body za těchto okolností byly dobré.“ Vyhrál Gronholm před Burnsem, Makinen měl po nehodě na Korsice bolesti zad a nakonec byl rád za šesté místo. Sainz nebodoval. Situace před posledním závodem v Británii tak byla mimořádně vyrovnaná. Vedl Colin s 42 body, Tommi měl 41, Richard bodů 40. Šanci na titul měl stále i Carlos s 33 body. Bylo jasné, že když někdo z první trojice vyhraje v Británii, stane se mistrem světa. Napínavější konec sezóny si lze těžko představit.
Schylovalo se k další Bitvě o Británii. Média byla u vytržení, vždyť dva ze tří největších adeptů na titul byli domácí. „Před závodem jsme si s Nickym všechno vyříkali a hodili to za hlavu. Měli jsme před sebou velký úkol a na to jsme se potřebovali pořádně soustředit. Bylo jasné, že musíme jet naplno a na vítězství. Jen to nám mohlo jistě zajistit titul mistra světa.“
Rally GB 2001
Podle toho i Colin jel. Vyhrál úvodní speciálku a druhý den začal na Richarda navyšovat náskok, stačil mu jen Marcus Gronholm. Tommi už v té době ze závodu odstoupil a Richard byl čtvrtý. Lepší začátek si Colin nemohl přát. Pak ale stačila jedna chyba a bylo po nadějích. „Bylo to v rychlém úseku, pravá zatáčka na pětku. Zatočil jsem do ní o trochu dříve, než bylo třeba. Řezal jsem jí tak trávou. V tom okamžiku jsem měl šanci to korigovat. Měl jsem zlomek vteřiny na rozhodnutí. Věřil jsem, že se nic nestane a držel to dále. To byla chyba, velká chyba. V naprosté většině případů se v takových případech nic nestane. Tentokrát ale byla v trávě schovaná díra, kterou jsme trefili a šli sedmkrát přes střechu. Vypadalo to špatně, ale následky nebyly tak hrozné, přeci jen je lepší se kutálet přes střechu než trefit strom.“
Colin byl převezen na ošetření do nemocnice, protože si stěžoval na rozostřené vidění. Nicky z nehody vyvázl s pohmožděným loktem. „Mnohem víc nás ale bolelo pomyšlení na to, že jsme asi přišli o titul. Richardovi teď stačilo získat tři body a titul bral on. Hodně jsem si to vyčítal, protože to byla moje jasná chyba. Vedle toho jsem stále myslel i na to, co se stalo v Austrálii. Kdybychom tam získali více bodů, nemuseli jsme doma jet na hraně na vítězství.“
Do konce závodu ale ještě chyběly dva dny a vše se znovu mohlo změnit. Vzpomeňte si na to, jak v roce 1998 přišel o titul těsně před koncem poslední rychlostní zkoušky Carlos Sainz. Colin tak mohl jen doufat v problémy Burnse. „Jen jsem čekal, zda se něco stane s jeho vozem. Nebyla by to sice ta nejlepší cesta, jak získat titul, ale na to by se historie neptala.“
Rally GB 2001
Burns si ale jel bezpečně pro titul. Carlos Sainz, který stále ještě živil šanci na titul, se pohyboval na pátém místě. Musel by ale vyhrát a Burns nebodovat. Druhý den ale Sainz vylétl z tratě a zranil několik diváků. Ford na incident reagoval odstoupením ze soutěže, na což hlavně doplatil Mark Higgins, který jel poprvé s Focusem WRC a měl šanci na výborný výsledek. „Myslím, že reakce Fordu byla přehnaná. Při havárii nedošlo k žádným vážným zraněním a zklamání Marka jsem plně chápal.“
Burns si také prožil svůj osudový okamžik, když v sobotu nemohl nastartovat vůz. Nakonec se mu to ale povedlo a dojel si v klidu pro třetí místo, za Gronholmem a Rovanperou. „Večer jsem Richardovi volal a gratuloval mu k titulu. Říkal jsem mu, že si ho zasloužil a že se mu ho další rok pokusím vzít zpět. Stále jsem ale musel myslet na to, že jsem teď mohl titul slavit já…“
Na závěr tu máme video, které je opravdovou lahůdkou. Jde o onboard z RZ2 St. Gwynno, kterou Colin vyhrál s průměrnou rychlostí skoro 125 km/h. Větší "palbu" si lze těžko představit…
A aby toho nebylo ještě dost, dáme si ještě jedno video. Je to onboard Richarda Burnse z pro Colina osudné RZ4 Rhondda. Můžete z něj jednak porovnat oba jezdecké styly, stejně tak si ale všimnout i dalších tří věcí: 1) v čase zhruba 7:40 Richard projíždí osudnou zatáčkou a míjí vrak Colinova Focusu, 2) v čase 8:21 dělá patrně ze ztráty koncentrace chybu a jde ven (jak málo stačilo a titul by stejně bral Colin) a 3) za cílem RZ jak se posádka o nehodě baví.
Mě většinou pomůže restart stránek, pak se mi zase to video načte.
http://www.youtube.com/watch?v=OpZ1_yuPL3Y&eurl
jen tohle.