Nejoblíbenější domácí erzety českých soutěžáků (7. díl)
Další střípek do mozaiky sestavené z nejoblíbenějších domácích rychlostních zkoušek našich jezdců a spolujezdců nám dodal Martin Semerád. A nutno předeslat, že jde o velmi netradiční střípek, který příliš nezapadá do plejády asfaltových českých a moravských erzet. Tentokrát bude řeč o šotolinové rychlostní vložce Kunratice, která byla a je součástí itineráře Rally Lužické Hory, a o její podobě z let 2007 a 2008.
Po rychlém asfaltovém úvodu, kdy trať lemují vzrostlé stromy, vjíždějí soutěžní vozy do vesnice Kunratice, kde na posádky čeká "motanice" na místních komunikacích. Další asfaltový úsek přivede jezdce a jejich parťáky k populárnímu skoku u statku. Těsně za skokem s dopadem na šotolinu si posádky užijí levý "vracák" a po sto metrech už následuje onen dlouhý šotolinový úsek, který bude soutěžící provázet až do cíle rychlostní zkoušky. Jezdí se zde docela rychle, sice zde nenajdete ostřejší zatáčky či dokonce vracáky, ale o to víc je trať protkána řadou horizontů a protahováků.
Dejme ale už slovo Martinovi Semerádovi, který si tuto erzetu velmi oblíbil. "Těžko hledat nejoblíbenější "erzetu", když v českém rallysportu působím teprve třetím rokem a navíc jsem se jen výjimečně podíval za hranice rallysprintů do světa "dlouhých" českých soutěží. A ještě k tomu nepatřím mezi jezdce, kteří si pamatují každou rychlostní zkoušku nazpaměť. Každopádně existuje pár erzet, na které mám dobré vzpomínky a na které se vždy moc těším. Jednou z nich je RZ Kunratice na Lužických horách, jež sice v roce 2009 z pro mě neznámých důvodů změnila podobu, ale ve dvou předešlých ročnících tam byla dlouhá šotolinová část, což pro mě bylo vždy naprosto krásné svezení i s "Pólíčkem" (pozn. v letech 2007 a 2008 startoval Martin Semerád s vozem Volkswagen Polo 1,4).
Šotolina v podání Martina Semeráda
Rally Lužické hory 2008
"Do jisté míry jsou všechny lužické tratě pro mě pokryty určitým povlakem sentimentu, jelikož to byla moje první soutěž vůbec, a proto na ni nedám dopustit :-). Podobná šotolinová sekce se jela i v loňském roce na Pelhřimovské rally, ale zdaleka nebyla tak technická. Kouzlo téhle erzety je nejspíš ukryto právě v oné dlouhé šotolinové pasáži, kterou na závodech v ČR nikde jinde nenajdeme. Samozřejmě chápu výhrady některých, že tak dlouhá šotolina patří na šotolinové závody s vozy připravenými na šotolinu, ale na druhou stranu je to takové zpestření, které si člověk hodně užije. Pokud se bojí o auto, tak zvolní. Pokud nezvolní, tak riskuje poškození. Ale popravdě řečeno – na takovém povrchu se pomalu jet nedá :-)."
Premiéra s "Pólíčkem"
Rally Lužické hory 2007
"Jedna příhoda z této rychlostní zkoušky se váže k loňskému roku a mému působení v Poháru mládeže. Tehdy bylo v závodě 6 erzet (dvě "rundy" po třech vložkách), což pro PM znamená pouze tři měřené průjezdy. A to opravdu není moc. První průjezd Kunratickým testem byl navíc pro posádky vzadu zrušen a my tedy neměli erzetu projetou. Na první měřené zkoušce nám ke konci začala zlobit převodovka a my jsme dojížděli pouze s třetím a čtvrtým rychlostním stupněm. Přesto jsme vložku o 4 sekudny vyhráli. Na další jsme již dostali díky přetrvávajícím problémům dvacet vteřin od Martina Bujáčka a pomalu jsme se loučili se závodem. V duchu jsem se modlil, aby nás nechali závodit i na té poslední tj. na mé oblíbené kunratické. To se také stalo. Věřil jsem si a snažil ten Bujdův náskok stáhnout. Trojka a čtyřka nám stačily "pouze" na smáznutí deseti vteřin v cíli. I za to jsme ovšem byli rádi a zkoušku jsme si i tak náramně užili. Skončili jsme druzí za Marťou se šestisekundovou ztrátou, jež mi v tu chvíli s vědomím jednoho couvání a chcípnutí motoru přišlo dost líto. A když jsem se letos před závodem dozvěděl o změně této krásné zkoušky a vypuštění toho šotolinového úseku, bylo mi smutno znova."
"Tato erzeta není nijak zásadně zrádná a jezdce asi nemá čím zaskočit, naopak je to erzeta, kterou si může pilot dosytosti užít a takové mám rád. Když se budeme bavit o těch těžkých a "zlých" erzetách, tak to jistě budu muset jmenovat rychlostní zkoušku Semetín, která pro mě byla při loňském ročníku Barum Rally naprostým očistcem. Po tréninku jsem nechápal, jak se tam vůbec může jet rychle. Její úzký a rozbitý charakter mi naháněl hrůzu a množství rychlých sjezdů z kopce bylo noční můrou. Na takové se ale taky nezapomíná," uzavírá Martin Semerád své působivé povídání.
Na samotný závěr si můžete prohlédnout onboard Slávy Ducháčka (Seznam.cz Rally Team) z rychlostní zkoušky Kunratice z loňského roku 2008.
Další onboardy z Kunratické erzety:
Radek Majer, SS6, 2008, stream.cz
Josef Semerád, SS3, 2008, mediasport.cz
Z předchozích dílů seriálu:
1. Jiří Volf, Pindula
2. Tomáš Singer, Malonty
3. Josef Čermák, Návarov
4. Jiří Sutr, Kopná
5. Václav Dunovský, Sychrov
6. Martin Bujáček, Pindula
Zdroje: seznam.cz, stream.cz
Ale jó, dostal. Mě to udivilo spíš z toho důvodu, proč se ptají právě jeho.